Kész a Citroën C4 WRC

Vágólapra másolva!
A közelgő Párizsi Autószalonon a márka utcai modelljei mellett végre hivatalosan is bemutatkozik a Citroën új ralifegyvere. A Xsarával kábé mindent megnyertek, a C4 WRC-vel még többet akarnak.
Vágólapra másolva!

Új Citroën C4 Picasso Párizsban

Az elmúlt három vb-szezonban a Citroën nyerte a konstruktőri világbajnoki címet. Idén is vezet, ha nem is gyárilag, hanem félprivát Kronosként. Az elmúlt három vb-szezonban a francia Sébastien Loeb egyszer második, kétszer első lett az abszolút értékelésben, idén is vezet, fölényesen. Xsara WRC-vel. Szóval a Citroën Sport a csúcson van. Tavaly a JWRC-ben is Citroën-siker született annak a spanyol Dani Sordónak köszönhetően (C2 S1600-assal), aki azóta Loeb "jobbkezeként" ugyancsak parádésan teljesít - már a királykategóriában.

A C4 WRC-t persze jóval korábban be akarták vetni, tesztelték is rendesen. Csakhogy a 2006-os évadra a PSA-konszern kiszállt. A Peugeot-ról nem tudni, visszatér-e és mikor, jelenleg néhány privát 307 WRC azért fut (például nálunk, Janikával a volánnál). A Citroën viszont 2007-ben újra gyárilag támad, és szinte biztos, hogy Loeb, Sordo (verhetetlennek tűnő) felállásban.

Az is lehet, hogy már év végén bevetik a C4-et - ha meglesz a világbajnoki cím a Forddal szemben vívott csatában. S hogy mi lesz a rendkívüli gyorsaságuk mellett megbízhatóságukról híres Xsarákkal? Reméljük, több ügyfélautó jut mindenfelé, akár Magyarországra is...

Az alábbiakban sajtóközlemény olvasható, továbbá műszaki adatokat is kaptunk a C4 WRC-ről:

A formatervező és a sport részlegeken dolgozó tervezők, a márka megújítását célzó, hatékony együttműködésének eredményeként megalkotott C4 Citroën Sport tanulmányautó olyan terv alapján készült, amely kezdettől fogva fittyet hányt a hagyományos szabályok kötöttségeire. A modell igazi stílusgyakorlat, amelynek megalkotása valódi kihívást jelentett. A 2003 és 2005 között háromszoros konstruktőr-világbajnoki címet nyert Xsara WRC után megálmodott futurisztikus elképzelés ölt benne testet. A későbbiek során a C4 Citroën Sport tanulmányautóból Versailles-Satoryban, a Citroën Sport mérnökeinek szakértő kezei alatt született meg a C4 WRC.

Hosszú, lapos, széles, futurisztikus

Az előírásoknak megfelelő változtatások

Az autó meghatározó stílusát megtartva, a jelenleg érvényben lévő nemzetközi műszaki előírások és a teljesítmény terén támasztott egyre nagyobb elvárások miatt szükséges változtatások indokolták a Citroën Sport tervezőirodájának a bevonását. A tanulmány elkészítésével megbízott tervezőcsoport munkájának köszönhetően megszületett a Citroën C4 WRC első prototípusa, amely már nem sokban hasonlított az eredeti tanulmányhoz. Például a tető már nem üvegből készült, mivel a raliversenyeken nem indulhatnak üvegtetejű autók. Megváltoztatták az első és hátsó oldalfalakat, a lökhárítókat és a hátsó szárnyat, hogy az autó megfeleljen a műszaki és teljesítménybeli követelményeknek.

A karosszériaelemeket légcsatornában tesztelték. Még mielőtt a tesztelés befejeztével végleges formában elfogadták volna és teljes nagyságban elkészítették volna az elemeket, először 1-es méretarányú elemeken végezték el a tesztelést, hogy időt és pénzt takarítsanak meg.

Nagy vonalakban felvázolt fejlesztési program

A fejlesztési program keretében kerül sor a tervezőiroda által megtervezett mechanikai alkatrészek és fődarabok véglegesítésére. Itt elsősorban a megbízhatóságot, másodsorban pedig a teljesítményt veszik figyelembe. Ennek ellenőrzésére aszfalton ésmurván egyaránt több próbát kellett végezni. Ezt követően a Citroën Sport műszaki csapata összehasonlította a C4 WRC teljesítményét a Xsara teljesítményével, amely még mindig a csúcsot jelentő viszonyítási alapnak számít. A még mindig fejlesztési szakaszban lévő Citroën C4 WRC kiváló teljesítményértékeket és eredményeket ér el, amelyeket azonban majd versenyfeltételek mellett is bizonyítani kell.

Egy korábbi kép a tesztelési időszakból

Elvárások és célkitűzések

A Citroën Sport szerelői, tervezőmérnökei, csapata és vezetői egyaránt türelmetlenül várják a C4 WRC versenyen való megmérettetését, mivel ezt az autót úgy akarták megalkotni, hogy ugyanolyan könnyű legyen vezetni, mint a Xsara WRC-t, ugyanolyan megbízható legyen, azonban nagyobb teljesítményértékeket és még jobb eredményeket érjen el. Az új versenyautót azzal a céllal tervezték meg és fejlesztették ki, hogy a márka 2007-től ismét visszatérhessen a világbajnokságba, és részt vehessen a konstruktőrök és a pilóták versenyében.

A Citroën C4 WRC sok dicsőséget megélt elődjéhez, a Xsarához hasonlóan négykerék-meghajtású, kétliteres, turbófeltöltős benzinmotorjához keresztben elhelyezett, hatfokozatú sebességváltó kapcsolódik. A C4 WRC sajátossága, hogy hosszabb, mint a Xsara (több mint 4,2 m hosszú). Ennek megfelelően, az előírások értelmében 1770 mm-ről 1800 mm-re növelhették a szélességét. A méretváltozás elméletileg nagyobb kanyarstabilitást biztosít az autónak.

Loeb - és a Xsara WRC - legutóbb Japánban győzött

Mivel az új előírások értelmében kevesebb elektronikus segítséget lehetett beépíteni az autóba, visszatértek a Xsara 2006-os változatán alkalmazott szintre. Az előírt kisebb költségvetés miatt a C4 WRC részegységeinek is, mint pl. a motorok, a sebességváltók, az első, középső és hátsó differenciálművek stb., megbízhatóbbaknak kell lenniük, és úgy kell megtervezni azokat, hogy hosszabb legyen az élettartamuk.

A Citroën C4 WRC műszaki lapja

Motor

  • Turbófeltöltős
  • Az XU7JP4 motorból fejlesztették ki
  • Elhelyezés: keresztben, 25 fokkal a kipufogó felé döntve
  • Hengerek száma: 4, soros elrendezésben
  • Alumínium blokk
  • Hengerűrtartalom (cm3): 1998
  • Max. teljesítmény (LE/ford./perc): 315 / 5500
  • Max. nyomaték (Nm/ford./perc): 580 / 2750
  • Vezérmű
  • Bordás szíjjal hajtott két vezérműtengely
  • Hengerenként négy szelep
  • Üzemanyag-ellátás
  • Magneti-Marelli többpontos befecskendezés, 2KR típus

Erőátvitel

  • Négykerék-meghajtás
  • Háromtárcsás karbon tengelykapcsoló
  • Mechanikus első és hátsó hidak - elektronikusan vezérelt középső híd
  • Hatfokozatú, szekvenciális félautomata sebességváltó

Első fékek

  • Aszfalt változat: hűtött tárcsafékek, hatdugattyús féknyergek
  • Murva változat: hűtött tárcsafékek, négydugattyús féknyergek

Hátsó fékek

  • Aszfalt és murva változat: hűtött tárcsafékek, négydugattyús féknyergek
  • Fokozatosan szabályozható első/hátsó fékerő elosztás
  • Hidraulikus kézifék

Felfüggesztés

  • Első és hátsó: McPherson típusú kerékfelfüggesztés csavarrugókkal
  • Citroën / Exe-TC lengéscsillapítók

Kormánymű

  • Hidraulikus szervokormány

Kerekek

  • Aszfalt keréktárcsa : 8 x 18 collos
  • Murva keréktárcsa : 7 x 15 collos
  • BF Goodrich aszfalt gumiabroncsok: 225/40-18
  • BF Goodrich murva gumiabroncsok: 215/65-15

Méretek

  • Hosszúság: 4274 mm
  • Szélesség: 1800 mm
  • Tengelytáv: 2608 mm
  • Első és hátsó nyomtáv: 1598 mm

Súly

  • 1230 kg (minimális megengedett súly)