Téli gumiabroncsok - Készüljön fel időben!

Vágólapra másolva!
Noha a novemberi nap erőlködő sugarai még feledtetni próbálják a zord időjárás közeledtét, be kell látnunk, hogy a tél közeledik. A csípős reggelek mindenképpen jelzésértékűek az autós ember számára, s rövidesen négykerekű társunknak is fel kell ölteni a téli ruházatot. Ennek egyik legfontosabb eleme a gumiabroncsok cseréje.
Vágólapra másolva!

Bátran kijelenthetjük, hogy százból száz autós természetesnek veszi (sőt gondol rá), hogy ellenőrizze, s ha nem megfelelő a fagyállósági pont, akkor lecserélje a motorblokk hűtővizét. A szélvédőmosó folyadék cseréje éppen ilyen evidensnek számít, és a jégkaparó, jégoldó szintén bekerül a havas időszak kollekciójába. Vajon a nyári gumik télire cserélése miért nem ilyen egyértelmű ma még?

A gondolatsort folytatva: a fagyálló folyadék hiányából eredő meghibásodás javítása nagy költséggel járhat, az egyéb jégmentesítő anyagok hiánya, pedig bosszúságot okozhat. Érdekes, hogy a téli gumikkal kapcsolatban inkább a spórolás vagy jobb esetben a "külföldön kötelező" érv a mérvadó, pedig a téli abroncsok használata már régen nem csak a hóban való közlekedésről szól.

A www.automotor.hu fórumának ide vonatkozó topicjában feltett kérdésre, miszerint tervezi-e téli gumi vásárlását, a válaszolók többsége ugyan a szándékozók táborát erősíti, de még mindig jelentős azok száma, akik nem akarnak erre áldozni. Miért? Ha egy hajóról hiányzik a mentőöv vagy a csónak, akkor rögtön az jut eszünkbe, hogy nincs lehetőség a menekülésre. A téli abroncs pontosan ilyen biztonsági felszerelése az autónak, mert tulajdonságai folytán életet menthet, használata ezért a biztonságos közlekedés feltétele.

Havon innen, havon túl



Napjainkban a különböző adalékanyagoknak, elsősorban a szilikának köszönhetően olyan alapanyag-vegyületeket állítanak elő, amelyek alacsony hőmérsékleten is megtartják rugalmasságukat és tapadási képességüket. A nyári abroncsoknak 7 Celsius-fok alatt jelentősen csökken a rugalmassága, ami nagymértékben befolyásolja tapadásukat, így a téli útviszonyok mellett roppant kiszámíthatatlanná válnak. Jobb esetben csak egy parkolóhelyről való kiállást tesznek gyötrelmessé, rosszabb esetben egy kritikus forgalmi szituációban a fékút hosszát növelik meg jelentősen, aminek veszélyességét nem kell ecsetelni.

Az alapanyag összetétele csak egy ismérve az abroncsnak. A másik fontos alkotóelem a speciális futófelület kialakítása, amely alkalmassá teszi a hóban való biztonságos közlekedésre. Az optimális téli mintázatnak jó a kapaszkodóképessége, ezt a futófelületen kialakított blokkok és a rajtuk kiképzett bevágások (lamellák) segítségével érik el. Másik nagyon fontos szempont a hatékony vízelvezetés. A mintázatból minél gyorsabban kiszoruló hólé elősegíti, hogy a kapaszkodó élek mielőbb tisztuljanak, s a futófelület "fogást találjon" a burkolaton.

Összeállításunkban a legújabb feljesztésű téli gumiabroncsokról, a legfontosabb vezetési tudnivalókról, valamint néhány hasznos és praktikus tudnivalóról is olvashatnak.