Először Mexikóban a ralielit

Vágólapra másolva!
Péntektől vasárnapig Mexikóban porol a ralivébé mezőnye, az évad harmadik - újonc, murvás - versenye napos-száraz-melegnek ígérkezik. A legtöbben tapasztalat híján igyekeznek, a 2004-es Impreza révén lesz egy új gép is - érdekes kis meccs várható.
Vágólapra másolva!

Március 12-14., 19. Mexikói rali, első, mint vb-futam. A központ az 1,2 milliós León városa Guanajuato államban, közel 2000 méteres tengerszint feletti magassággal, a főcitytől, Mexikóvárostól 400 km-re észak-nyugatra. Kábé középen, a szívben vagy hol, egyenlő távolságra a nagy kékségektől. No ennyi földrajzilag, illetve kapcsolódva hozzá még az, hogy a hegyvidék, a magasság okán fontosabb a motorerő, mint bárhol máshol. A csúcspont 2737 m, az bizony magosan van. Az átlag 2300 m.

A pályáról, az útról meg azt érdemes feltétlen tudni, hogy murvás, a finomabbikból, javarészt széles, gyors. De vannak szűkebb, durvább, nehezebb részek is. És hát igen kis kompakt a futam, egy 50x50 km-es területre szorították a szervezők. A teljes táv (1040,67 km) 38%-a gyorsasági (394,43 km), nem rossz. Mért szakaszból egyébiránt péntekre 4 (108,03 km), szombatra 6 (154,34 km), vasárnapra 5 (132,06 km) jut.

Észak-Amerikában nem volt vb-rali 1988 óta (Olympus, USA), ennek is lehet lelkendezni, a naaagy visszatérésnek. Az is igaz, hogy az idei három újból ez az első (a másik kettő: Szardínia, Japán). És még aztat tudjuk megosztani a kedves olvasóval, hogy 59 páros nevezett 25 ország képviseletében.

Így a futam előtti sajtóanyagokat, nyilatkozatokat, interjúkat átnyálazva a jelszó: minél gyorsabban, jobban alkalmazkodni! Szóval az nyer, akinek ez megy, meg szerencse is kell egy jó adaggal, ilyesmi. Ha azt vesszük, hogy mostanság a spanyol Carlos Sainz győzött a debütáló futamokon (2000, Ciprus; 2003, Törökország), majd sietve hozzábiggyesztjük, hogy Sanyibá a mezőny legnemfiatalabbja, nos talán a rutin meg az évek, ami dönthet.

Viszont a menők közül mexikói tapasztalata mindössze két emberkének van, de mielőtt kitérnénk rájuk, nézzük csak gyorsan a gyári névsort:

Citroën - Loeb, Sainz
Peugeot - Grönholm, Rovanperä
Ford - Märtin, Duval
Subaru - Solberg, Hirvonen
Mitsubishi - Panizzi, Galli

[privát WRC-vel Warmbold (Ford), Välimäki (Hyundai), és Perez Companc (Peugeot) megyen]

No tehát, 2002-ben a finn Rovanperä ellátogatott a Mexikói ralira (jé, tán egyesek tudták, hogy vb-futam lesz belőle...), s ha már arra járt, simán nyert is 206-os Peugeot-jával. Most meg 307-essel döngethet (Új-Zélandon is), mint honfitársa, Grönholm, hiszen a belga Loix kegyvesztett lett.

A mi Harrink mellett Sebastien Loebnek lehet még némi fogalma a körülményekről - a Citroën francia ásza tavaly részt vett a pályabejáráson (hö, a másik PSA-gyerek is kapcsolt). Seb pedig nyerte az első két versenyt (Monacóban menetrend szerint, Svédországban történelmet írva), s ha így folytatja (mert képes rá a lelkem), senki meg nem fogja. Csapattársa a már említett Sainz, azaz a címvédő, pillanatnyilag is élen álló Xsarások nincsenek rossz helyzetben.

Forrás: EPA

Genfben bemutatták a Xsarát váltó C4-est. Hogy mikor jön, passz.

Következzék a Ford meg a Subaru, s azért együtt, mert ugye nemrég volt szó arról, hogy mindkettő új géppel jelentkezik. Unván már a PSA-sok hegemóniáját. Az észt Märtint és a belga Duvalt bevető kékoválosok majd csak a következő futamon, Új-Zélandon, az egyéni vb-cím birtokosával, a norvég Solberggel és a jóval zöldebb fülű, finn Hirvonennel nyomuló Imprezások itten, Mexikóban.

Benik még három futamon
A magyar bajnoki címvédő idén még három vb-versenyen szeretne indulni. "Nagyon sok értékes tapasztalatot gyűjtöttem a februári Svéd ralin, és biztos vagyok abban, hogy ezeket a hazai viadalokon is értékesíteni tudom. Amennyiben összejön a szükséges anyagi fedezet, ebben az évben szeretnék ott lenni a spanyol, a szardíniai és a görög futamon is" - mondta az MTI-nek Benik Balázs. A pilóta elmondta, még nem dőlt el, hogy az idén is a Forddal versenyez-e, avagy másik autóba ül: "Kaptam egy kedvező ajánlatot, de még nem dőlt el semmi." Benik a svédországi versenyen 29. lett, tavaly két vb-futamon indult: a Török ralin bravúros teljesítménnyel 13. lett, az ausztráliai versenyt a 3. szakaszon feladta. A 24. születésnapját szombaton ünneplő Benik, aki 11 esztendeje gokartozással kezdte karrierjét, tavaly pályafutása első abszolút magyar bajnoki címét ünnepelhette. A nyolcfutamos OB első versenyét április 2. és 4. között Eger környékén rendezik.


A Mitsubishivel kapcsolatban túl sok érdekességről nem tudunk beszámolni, Panizziéken kívül most újra Galliék próbálkoznak (Monacóban kieséükig virítottak rendesen, a Svéd ralin Sohlberg szinte minden kanyarban odacsapta a technikailag még alaposan alulfejlett Lancert).

Ennyit erről, róluk, nem szóltunk még a szabályváltozásokról. Sokat nem is fogunk, legyen elég annyi, hogy módosult a szervizrend, "jégkémek" használatata tilos, mindennél fontosabb, hogy csak kétfajta gumit választhatnak hőseink, és már fényévekkel a só előtt meg kell mondaniuk, mit, miket választottak.

PCWRC

Svédországhoz hasonlóan Mexikóban is az N csoportosok, Imprezák és Lancerek vébéznek a nagyok árnyékában. A legkomolyabb győzelmi esélyekkel minden bizonnyal Ligato, a verseny tavalyi összetett győztese indul, de a svédországi dobogósok: Paasonen, Alister McRae (jaj, a bátyus, a Colin hogy hiányzik, meg Burnsie és Mäkinen meg Auriol, jajajajaj) vagy Sola is tuti ott lesznek a szeren.

Na beharangozásilag ennyi, mindenki érdeklődjön, kövesse a történéseket hathatós segítségünkkel (rajt magyar idő szerint péntek késő délután), és hát olyan szempontból is figyeljünk jól, hogy felvetődött, a Budapest-raliból is lehetne majd egyszer vb-verseny.