A világ legnagyobb álláspusztítói

Vágólapra másolva!
Az idei legnagyobb elbocsátásokat bejelentő cégek listájából kiderül, hogy nem Amerikában és nem Nyugat-Európában működik a legjelentősebb álláspusztító cég: az orosz államvasutak ugyanis 54 ezer embertől válik meg idén. A tíz legnagyobb nemzetközi elbocsátó közül az alumíniumipari Alcoa Magyarországon is több száz munkatársát eresztette szélnek. Az [origo] áttekintette ezek után a nagyobb magyarországi leépítéseket.
Vágólapra másolva!

A gazdasági világválságról szóló hírek általában Nyugat-Európa és Amerikai negatív jelenségeit emelik ki, néha Japánból is érkeznek lehangoló beszámolók.

Most azonban egy német összeállításból kiderül, hogy a krízis miatt világszerte a legnagyobb elbocsátást egy orosz cég hajtotta végre.

Orosz a listavezető

Nem is akármilyen vállalatról, az orosz államvasutakról van szó, ahol 54 ezren válnak munkanélkülivé.

Mindez azért is meglepő, mert nemrégiben Putyin miniszterelnök az egyik legnagyobb orosz oligarchát, Oleg Gyeripaszkát bírálta, mert nem fizette ki az egyik gyárának munkásait.

Egy elképesztő felvétel

A Youtube-on megtekinthető felvétel szerint ezek után elképesztő módon egy egyezmény aláírására kötelezte Oleg Gyeripaszkát, hogy vigyázzon a Pikalevo városában lévő munkahelyek megőrzésére. Pikalevóban korábban elégedetlenség tört ki a fizetések elmaradása miatt a Telegraph brit lap beszámolója szerint.

Mindeközben az orosz állam nem fogja vissza magát, és a tulajdonában lévő cégtől, az 1,1 milliárd euró veszteséget felhalmozó vasúttársaságtól tízezrével bocsátják el az embereket. Az orosz vasútnál egyébként 1,2 millióan dolgoznak, és a leépítés annak ellenére történik, hogy a teherszállítási üzletág éppen most kezd újjáéledni a Handelsblatt szerint.

A Handelsblatt a másik német újság, a Frankfurter Allgemeine Zeitung adatbázisára építve szedte ezek után rangsorba azokat a cégeket, amelyek a legnagyobb elbocsátásokat hajtották végre idén a gazdasági válság miatt.

Második a General Motors

Az orosz csúcstartó után nem meglepő, hogy a világ korábbi legnagyobb autógyára, az amerikai General Motors következik az elbocsátók sorában. Ez a cég 47 ezer embert küld el, ami azért sem kelt már nagyobb visszhangot, mert időközben a GM a megszűnés szélére került, csődöt jelentett.

Amerikában is beavatkozott a politika, Obama elnök csapata már tavaly november óta javasolta a General Motorsnak, hogy csődeljárással szervezze újjá üzletágait. Ennek során eladják a német Opelt, megszüntetik a Pontiac márkát és a válságkezelés nyomán várhatóan csak négy márkát tart meg a GM.

A továbbiakban a Chevrolet, a Buick, a GMC és a Cadillac marad meg a GM-nél, pontosabban annál a társaságnál, amelyet az amerikai állam hozott létre, és amely a csődeljárás során megvásárolja a bajba jutott General Motors még hasznosítható eszközeit.

Circuit City, Caterpillar, NEC

Az elbocsátásokat tekintve a harmadik helyen egy nálunk kevésbé ismert amerikai cég áll, a Circuit City (CC), amely 30 ezer embertől válik meg. A második legnagyobb elektronikai cikkekkel kereskedő amerikai cég már korábban bajba került, hitelezői elől már 2008-ban védelmet kért, és most további elbocsátások is napirendre kerültek a CC-nél.

Forrás: AFP

Orosz vasút - nem mindenkire van szükség

A negyedik helyen a nehézgépeket, haszonjárműveket gyártó amerikai Caterpillar áll, 20-25 ezer fős elbocsátással. Ötödik a japán elektronikai gyártó, a NEC 20 ezer megszüntetendő állással. A hatodik a japán Nissan autógyár (20 ezer elbocsátandó alkalmazott), a hetedik az Anglo American bányatársaság (19 ezer fő), nyolcadik az USA-beli Merck gyógyszergyár (16 ezer fő).

Magyar elbocsátások

A német Handelsblatt listáján kilencedik az amerikai alumíniumgyártó Alcoa - ez a cég Magyarországon is több száz fős elbocsátásokat hajtott végre -, amely csakúgy 15 ezer embert épít le, mint a lista tizedik helyét elfoglaló távközlési óriás, a British Telecom.

Az Alcoa egyébként Magyarországon móri gyárából és székesfehérvári üzeméből bocsát el idén várhatóan 730 dolgozót a gazdasági válság miatt. Az elektromos kábelrendszereket gyártó móri AFL Hungary Kft.-t érintették jobban ezek az intézkedések, mintogy ez a cég autóipari beszállító. Innen 650 embert küldenek el. A székesfehérvári Alcoa-Köfém Kft. pedig 84 fős leépítést hajt végre. Székesfehérváron az Alcoa hengerművet tart fenn.

Az autóipari válság és a GM-csődje a szentgotthárdi gyárat, a GM Powertraint is érintette, itt azonban már tavaly elkezdődtek az elbocsátások. Akkor még csak tizesével küldték el az embereket, idén áprilisban viszont négynapos munkahetet vezettek be az üzemben.

Északnyugat-Magyarországon megduplázódott az álláskeresők száma az elmúlt egy évben. A leépítések két megyét érintettek a legdrasztikusabban: Komárom-Esztergomban és Győr-Moson-Sopronban több mint száz százalékkal nőtt az álláskeresők száma. A leépítések elsősorban az autóiparban és a feldolgozóiparban zajlottak le - tájékoztatták az [origo]-t a Közép-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központban.

A közép-dunántúli kistérségek közül a már említett Fejér megyei Mór környékén és a Komárom-Esztergom megyei Dorog kistérségében nőtt a legjobban a munkanélküliség: mindkét helyen 130 százalék fölötti az álláskeresők számának emelkedése.

A legnagyobb magyarországi leépítéseket bejelentő cégek

Magyarországon a gazdasági válság hirtelen éreztette a hatását, méghozzá tavaly novembertől jelentették be földcsuszamlásszerűen a hazai termelőcégek a tömeges leépítéseket. Volt olyan nap november végén, amikor egy nap alatt 3000 ember számára vált nyilvánvalóvá: elveszti állását. Az [origo] a tavaly novembertől nagy elbocsátásokat végrehajtó vagy bejelentő cégek adatai között tallózott. Az ötszáz főt meghaladó elbocsátásokat figyelembe vevő listánk nem teljes, de érzékelhető belőle, hogy a legnagyobb elbocsátások az autóiparban, az elektronikában és a feldolgozóiparban történtek, méghozzá elsősorban a fejlettebb, dunántúli térségekben.

Eybl Hungária - 1500 fő

Foxconn - 1500 fő (időközben 100-200 embert újra felvettek)

Elcoteq - 1350 fő (450 saját alkalmazott + 900 "bérelt" dolgozó)

Magyar Suzuki - 1200 fő

Jabil - 900 fő

DAM 2004 Kft. - 878 fő

Denso - 800 fő

Flextronics - 770 fő (400 Zalában + 370 Tabon, de 200 főt toboroznak)

Alcoa - 730 fő

Sanmina - 710 (550 fő tervezett + 160 főt előbb ténylegesen elküldtek)

Linamar - 709 fő (terv)

Perlos - 610 fő (közülük 110 kölcsönzött dolgozó)

Vértesi Erőmű - 550 fő (részben terv)

Levi Strauss (gyárbezárás) - 549 fő

Amtek - 515 fő

Sága Foods - 500 fő

Laird Technologies - 500 fő

Digital Disc Drives Kft. (gyárbezárás) - 500 fő

General Electric - 500 fő

OTP - 500 fő (terv)

Forrás: [origo]-gyűjtés