Vágólapra másolva!
Noha a dolgozók megdicsérése, munkájuk elismerése ingyen van és szinte egyáltalán nem időigényes tevékenység, a becslések szerint a hazai munkaadók kevesebb, mint 40 százaléka él rendszeresen a dicséret szóbeli eszközeivel. Nem árt azonban vigyázni: a túl általános, aránytalanul túl gyakori vagy ritka dicséret káros. A motiválás alapjairól Lovas Zsuzsát, a Lege Artis tanácsadó cég szakmai vezetőjét kérdeztük, aki rendszeresen vezet kommunikációs, konfliktuskezelő és csapatépítő tréningeket.
Vágólapra másolva!

A jó időben, jó helyen elhangzott ösztönzés szárnyakat ad, miközben a hatékonyságot is megnöveli. A munkavállalók motiválása egyáltalán nem elhanyagolható feladat: szükségessége a monoton, fárasztó, nagy frusztrációval járó munkakörökben - például az ügyfélszolgálati területen - még inkább indokolt.

A pénz önmagában kevés a motivációhoz

A szakértő azt állítja: gyakorlatilag nem létezik motiválhatatlan munkavállaló. Ám az adott személyhez illő motivációs formák kiderítésére, feltérképezésére mindenképpen időt kell szánnia a vezetőknek. A közhiedelemmel ellentétben a pénz nem feltétlenül oldja meg a munkavállalók motiválatlanságának problémáját. Hiába a jutalom, az előre meghatározott célprémium: ez önmagában még nem elegendő a hatékonyság növeléséhez.

Teljesítmény, csapatösszetartozás, kompetencia és hatalom

A munkavállalók szinte mindegyikét más és más tényező motiválja. A sikerorientált személyiségeket az állandó előrehaladás, a folyamatos teljesítmény sarkallja tettekre. Egyeseket a cégimázs, a közös ügy, a vállalati hovatartozás és a csapat összetartozás indít cselekvésre. A munkavállalók harmadik csoportját a kompetencia, a maximális színvonalon elvégzett munka hozza lázba. A negyedik csoportot a hatalom szeretete mozgatja meg - ők szeretik ellenőrzésük alá vonni a helyzeteket, a körülményeket és a környezetükben lévőket.

Csak a konkrét dicséret célravezető

Azt azonban nem árt tudni: a munkavállalók motiválásának is megvannak a szabályai. A dolgozók motiválásánál az egyik legjellegzetesebb hiba a helytelenül megfogalmazott dicséret. ?Lényeges, hogy a dicséret soha ne általánosságokból álljon. A pozitívumokat mindig konkrétan meg kell fogalmazni. Az ?ezt jól csináltad ? jellegű elismerések, szófordulatok helyett néven kell nevezni, konkrétan mit és miért tett jól a feladatok elvégzője. A vezetőnek ilyenkor érdemes például arról említést tenni: X.Y. nagyon jól összeszedte a szerződéstervezet egyes alpontjait? -mondja Lovas Zsuzsa.

Méltányolás a kollégák előtt: szárnyakat ad

Az sem mindegy, milyen helyzetben hangzanak el a dicsérő szavak. A kollégák jelenlétében bezsebelt elismerés nem csupán az önbizalmat erősíti: szárnyakat ad és teljesítményfokozó hatása sem elhanyagolható.