Így éljünk túl egy rossz munkahelyet

Vágólapra másolva!
A válságra hivatkozás sok munkahelyen lépett elő az alkalmazottakat sakkban tartó zsarolási faktorrá. Hiába rossz a munkahely és nincs fizetésemelés, a vezető mindent az "Örülj neki, hogy van munkád" szlogennel hárít. Miként lehet új munkaajánlat nélkül egy rossz munkahelyet túlélni? 
Vágólapra másolva!

A válsággal látszólag megindokolhatók a barátságtalanná váló körülmények: a túlterhelés, a fizetésemelés elmaradása, az ingyenes túlóra. Sok helyütt a vezetők mindezt az "Örülj neki, hogy van munkád" felkiáltással is megspékelik - mindezt a munkavállalók legnagyobb bosszúságára.

A munkavállaló a zord körülmények dacára is igyekszik túlélni, alkalmazkodni - eközben persze belül folyamatosan lázad. Majd megfogalmazza magában, hogy a gazdasági helyzet konszolidálódásakor, első adandó alkalommal azonnal új lehetőség után néz és elkezd állást keresni. Ezzel persze óhatatlanul be is lépett a"lélekben felmondottak" táborába. A rossz időket tehát valahogy át kell vészelni. Miként is lehet?

Készítsünk listát a pozitívumokról

Amennyiben a munkavállaló tárgyilagosan, az önsajnálat mellőzésével végignézi mostani munkahelyét, biztosan talál benne valamilyen pozitívumot. Ez persze igényel némi erőfeszítést, de megéri. Vegyünk elő egy darab papírt, és gyűjtsük össze a pluszpontokat.
Ez lehet a munkahely közelsége, a lakhely és a munkahely közötti csekély távolság - amelynek előnye, hogy a munkába jövet-menet nem pazarlódnak el értékes órák a közlekedésre és több szabadidőnk marad. Előny lehet emellett az is, ha jó hangulatú a munkahelyi csapat, remekül kijövünk a kollégákkal, ha olyan területen és szakmában dolgozunk, ahol mindig is szerettünk volna.
A pozitív élmények sorát tovább gyarapítják a nagy szakmai kihívást jelentő, sikeresen megoldott feladatok is. A pozitívumok összegzése ellenpontozza a negatívumokat és máris nem látjuk olyan sötét színben aktuális helyzetünket.

Adjunk a többieknek is pozitív visszajelzéseket

Bár elvben elsősorban a menedzsment és a felettes feladata motiválni a kollégákat és pozitív visszajelzéseket adni a számukra, hiba lenne azt gondolni, hogy a kollégáknak egyáltalán nincs szüksége a munkatársaiktól kapott pozitív visszacsatolásokra munkájuk során. Nyugodtan tudathatjuk tehát a kollégákkal, ha úgy látjuk, jó jelentést, összefoglalót készítettek, ötletesen oldottak meg egy-egy feladatot vagy frappánsan kivágták magukat a nehezen kezelhető ügyféllel folytatott tárgyalás során. Mindjárt jobb lesz az irodában a hangulat. Persze kerüljük a mesterkéltséget, a modoros hangnemet.

A válság másik, jellegzetes kísérőjelensége a temérdek pluszmunka. Az emberi teljesítőképesség ennek ellenére sajnos korlátozott. Amennyiben felettesünk erről látszólag nem vesz tudomást, és úgyszólván a lehetetlenre kér, udvariasan, de konkrét feladatokra hivatkozva próbáljuk meg hárítani! Erősítsük meg, hogy tisztában vagyunk a feladat fontosságával - és persze szeretnénk is megcsinálni, ám vannak a cég számára fontosabb feladatok.

Kerüljük a kollektív morgolódást

Ez nem mindig magától értetődő - néha valóban sokkal egyszerűbb lenne a kollégákkal együtt fennhangon hibáztatni a körülményeinket, a túlterheltséget, és szidni a vezetőséget, kritizálni a főnökséget vagy a közvetlen utasításokat. Ebből hosszú távon semmi hasznunk nem lesz - ellenben könnyen megromlik a légkör, miközben érzékelhetően csökken a produktivitás és a hatékonyság. Fókuszáljunk ezek helyett inkább a megoldásra és inkább keressük a kiutat a problémákból.

Keressünk kreatív kiutakat a bajból

A fentiekhez kapcsolódva, egy-egy jó gondolat bárkitől jöhet a csapatban. Ennek megfelelően próbáljunk meg bevinni a munkavégzésbe olyan elemeket, amelyek újszerűként, változatosságként hatnak és csökkentik a monotonitást, a bebetonozódott megszokásokat. Természetesen mindezt olyan ésszerű keretek között, hogy ne sértsünk szakmai normákat, és ne lépjük át a hatáskörünket sem. Egyszóval, koncentráljunk arra, hogy lehetnénk hatékonyabbak és mit csinálhatnánk a szokottól eltérően.

Sportoljunk és aludjunk eleget

Nagyban meghatározza munkahelyi közérzetünket, milyen fizikai állapotban érkezünk. Érdemes a munkanap végén lemenni az edzőterembe vagy az uszodába és ott kiengedni a gőzt. Utána pedig igyekezzünk időben lefeküdni. Aki fitten és kipihenten érkezik dolgozni, az jobban megbirkózik egy rossznak tartott munkahellyel.

Keressünk folyamatosan állást

És végül egy evidens tanács: folyamatosan keressünk állást. Ha lehet, a pályázati anyag összeállítását otthon végezzük. Ne adjunk támadási felületet a munkaadónak egy céges számítógépről végzett pályázással.

Takács Gabriella