Veszélyes a vezető döntéseit bírálni

Vágólapra másolva!
Elégedetlen a főnökével? Nem ért egyet döntéseivel és úgy látja, csődközelbe viszi a céget? Ráadásul mindezt nem tudja már magában tartani, és legszívesebben odaállna elé, és megmondaná neki a véleményét? Bizonyos körülmények között mindezt a meg is teheti. De melyek ezek a körülmények? Dr. Szöllősi Ágnes karriertanácsadót kérdeztük.
Vágólapra másolva!

A minap olvashattuk a hírt: a Deutsche Telekom egyik dolgozója nem mindennapi módon, egy igen éles hangvételű e-mailben tudatta a társaság vezetőjével, mennyire elégedetlen annak vezetési stílusával és döntéseivel.

A munkatársat egyelőre nem bocsátották el. Ez azonban ne bátorítson senkit az ilyen jellegű üzenetek elküldésére. Ebben ugyanis elég nagy szerepe volt annak, hogy az ügy nagy médiavisszhangot kapott.

A fenti egy elég kivételes eset - figyelmeztetnek a szakértők. A megsértett dolgozóknak a legtöbb esetben jobb magában tartani problémájukat. Ha nem tudják, akkor pedig bizonyos íratlan szabályok mentén érdemes belekezdeniük a gondok tálalásába.

360 fokos értékelésnél könnyebb

"Azoknak a cégeknek a dolgozói vannak a legjobb helyzetben, akiknél az úgynevezett 360 fokos értékelés módszerét alkalmazzák a teljesítményértékeléskor. E módszer során ugyanis nemcsak a felettes értékeli a munkatársakat, hanem a kollégák is elmondhatják anonim módon a véleményüket a vezetőkről. Így garantáltan nem marad senkiben szálka, és az elbocsátástól sem kell félniük a kritizálóknak.

"A 360 fokos módszer alkalmazása viszont elég ritka. Akiknek nincs módjuk így kinyilvánítani véleményüket, azoknak tanácsos várni az éves teljesítményértékelésig. Itt ismertethetik problémáikat. Ajánlott a következőképpen felvezetni a gondokat: azért nem tudtam teljesíteni ezt az elvárást, mert..." - véli Szöllősi Ágnes.

"Motiváltabb lennék, ha többet dicsérne"

Fontos, hogy a vezető azt érezze: nem őt kritizálják, hanem arra adnak magyarázatot, hogy miért megy nehezebben számukra a munka. A főnöknek nem azt kell mondani, hogy "ön nem tud dicsérni". Inkább azt: motiváltabb lennék, ha több dicséretet kapnék öntől" - teszi hozzá.

Csak akkor, ha látunk esélyt a változásra

A problémákat egyébként csak abban az esetben érdemes felhozni, ha látnak esélyt a változásra. Illetve ha tudja: a vezetője olyan, aki nem fogja személyes sértésnek venni az elmondottakat. Ha autokratikus a főnök, jobb kerülni az ilyen jellegű beszélgetéseket. Könnyen elbocsátás lehet ugyanis a vége...

Oroszi Babett