Ellenőrzik a cégek a munkatársak nyelvórai produkcióját

Vágólapra másolva!
Egy-egy nyelvtanfolyam akár több milliós költséget is jelenthet a cégnek. Ennek ellenére a nemzetközi cégek nagy része hajlandó finanszírozni a kollégák nyelvtanulását. Vajon mennyire törődnek azzal, hogy a befektetés megtérült-e, azaz, hogy a tanfolyamra járó alkalmazottaik valóban fejlődtek-e vagy csak alibiből járnak el az órákra?
Vágólapra másolva!

Az általunk megkérdezett nyelviskolák képviselői úgy látják, a multinacionális vállalatok egyre több pénzt fordítanak a munkatársak nyelvi képzésére, és a kollégák ellenőrzését is egyre komolyabban veszik: kíváncsiak arra, mely órákon nem vettek részt, mi volt az oka a távollétüknek. A nyelviskoláknak emellett szinte havonta szükséges jelentést írniuk - és küldeniük - a vállalat számára a dolgozó fejlődésének mértékéről.

Beszámoló havonta, teszt a modulok végén

"A több hónapos tanfolyamok esetében havonta és a képzési modulok végén, azaz kb. 4 havonta küldünk beszámolót a cégeknek, amelyben két dologra térünk ki: egyrészt arra, hogy a dolgozó az órák hány százalékán vett részt, másrészt pedig arra, hogy az elmúlt hetekben miben fejlődött és mennyire. Ezen kívül a - 60 órából álló - modulok végén írásbeli tesztet íratunk velük, a nagyobb egységek lezárásakor pedig szóbeli vizsgán kell számot adniuk tudásukról. A rövid távú, néhány hetes tanfolyamok esetében sincs ez másként: nem marad el az óralátogatásról készült statisztika, és kisebb számonkérő tesztekre is sort kerítünk" - tájékoztatott Kovács Attila, a Globus Nyelviskola vezetője.

A készségfejlesztő tréningek végén pedig - tette hozzá - bemutatót kell tartaniuk az alkalmazottaknak: ha például a prezentációs készségük fejlesztése volt a cél, a tanfolyam végeztével szükséges elkészíteniük és bemutatniuk egy idegen nyelvű előadást, amit egy vezető tanár és egy nyelvtanár értékel.

Hiányzási statisztika, írásbeli tesztek

Az Európai Nyelvek Stúdiója és a Fast English nyelviskola is hasonló módszereket alkalmaz a munkavállalók fejlődésének prezentálására. Mint Papdi Erika, a Fast English marketing igazgatója elmondta, ők is küldenek át - havonta és negyedévente - a jelenléti ívek alapján összeállított hiányzási statisztikát, és írásbeli teszteket is íratnak - a modulok közben és a negyedévek végén. Az Európai Nyelvek Stúdiója pedig szintén havonta tájékoztatja a munkáltatókat a hiányzásokról, a tanulók tudását viszont 60, illetve 40 (tan)óránként mérik fel.

Természetesen mindhárom iskola minden értékelés után - legyen az írásbeli vagy szóbeli teszt - jelentésben számol be a történtekről a munkáltatóknak. A tájékoztatás tehát elég részletes, de vajon érdekli-e a vállalatokat mindez, vagy az iskolák által elkészített beszámolókba még csak bele sem néznek? A vélemények megoszlanak a kérdéssel kapcsolatban.