Kiderült, miért nem találják a maláj gép fekete dobozát

Malaysia Airlines, lelőttek egy repülőgépet Ukrajna felett
--FILE--A Boeing 777-200 plane of Malaysia Airlines prepares to land at the Hong Kong International Airport in Hong Kong, China, 20 November 2010. Contact with Flight MH370 was lost somewhere between Malaysias east coast and southern Vietnam, but its fate remained a mystery more than 16 hours after it slipped off radar screens. Air search operations were halted at nightfall, though ships continued searching, the airline said, adding that no trace of the passenger plane had been found as of late Saturday (8 March 2014). The flight was en route from Kuala Lumpur to Beijing, with 227 passengers and 12 crew members from 14 nations, the airline said. Frustrated officials and passengers families struggled to make sense of the disappearance of the Boeing 777-200 which — like the Malaysian national carrier — has a solid safety record. The airline said the plane, on an overnight flight from Kuala Lumpur to Beijing, relayed no distress signal, indications of rough weather, or other signs of trouble. The planes disappearance triggered a search effort involving vessels from several nations with rival maritime claims in the tense South China Sea.
Vágólapra másolva!
Az MH370-es járat fedélzeti adatrögzítőjére szerelt jeladók telepje már rég cserére szorult volna.
Vágólapra másolva!

Egy évvel a Malaysia Airlines MH370-es járatának eltűnése után a maláj kormány részletes jegyzőkönyvet hozott nyilvánosságra a Boeing 777-200ER eltűnéséről készült vizsgálatról (a dokumentumot .pdf formátumban innen lehet letölteni).

Rossz akkumulátor miatt nem adott jelet

A vizsgálatok nyomán fény derült arra, hogy a repülés adatait rögzítő fedélzeti berendezésekre szerelt ULB-egység (Underwater Locator Beacon, vízalatti helymeghatározó jeladó) nem működött megfelelően, mert akkumulátora a 2014. március baleset előtt két évvel, még 2012. decemberében elvesztette már szavatosságát.

A vizsgálatok szerint egy számítógépes hiba miatt maradt el a telep kötelező cseréje, ezért vált csaknem lehetetlenné az összes fontos repülési paramétert rögzítő "fekete doboz" felkutatása.
Ugyanakkor a másik, a pilótafülkében zajló beszédet rögzítő egység jól működő teleppel volt felszerelve - írja a Mashable.

A Malaysia Airlines Boeing 777-ese Forrás: Imaginechina/Yu Ming



A vizsgálati jegyzőkönyv szerint az ULB-jeladókat úgy tervezik, hogy még a telepekre írt szavatossági idő végén is működőképesek legyenek. A már nem tökéletes telep azonban nem feltétlenül képes az előírt 30 napon át továbbítani a felkutatásához szükséges rádiójeleket, ráadásul a telep merülésével a kibocsátott jelek jellemzői is eltérhetnek az előírttól.

Hiába keresték hónapokig a roncsokat

A Kuala Lumpurból Pekingbe tartó utasszállító roncsai után hónapokig kutattak repülőkkel és hajókról, és kutató-tengeralattjáról segítségével, de máig sem sikerült a nyomára bukkanni.

Pedig a gép fedélzetén egy másik műszer, az ELT-egység (Emergency Locator Transmitter, vészhelyzeti helymeghatározó adó) is megtalálható volt. Ez nem azonos a "fekete dobozzal", akkor kapcsol be, ha durva erőhatást, vagy zuhanásra utaló gyorsulást érzékel.

Így néz ki egy fekete doboz Forrás:Win McNamee/Getty Images/AFP


Egy balesetet követően az ütésálló és vízálló eszköz a vízfelszínen tud lebegni lebeg, és a repülőgép adatai mellett a saját GPS-koordinátáit is továbbítja nagy távolságra, hogy segítse a roncsok minél gyorsabb felkutatását. Az első 24 órában ugyanis még nagyobb eséllyel lehet túlélőket találni egy balesetet szenvedett repülőgépen is. Az MH370-es járat esetében az ELT jeleit sem tudták befogni a mentést végzők.

Akkumulátorokat is szállított

A vizsgálati jegyzőkönyvből az is kiderül, hogy az MH370-es járat rakterében 221 kilogramm lítium-ion akkumulátort is szállítottak. A telepek e típusát több légi katasztrófával is kapcsolatba hozták, például a UPS cég egyik Boeing 747-400-as szállítógépében is ilyen akkumulátorok okoztak tüzet. A Dubajból Kölnbe tartó gép az Egyesült Arab Emírségek területén zuhant le.

Az MH370-es esetében azonban egyelőre nincs bizonyíték arra, hogy a csomagtérben lévő akkumulátorok tüzet okoztak volna.