Vágólapra másolva!
A hivatalos, kollektív monzai teszt után a Hungaroringen folytatta az idei autók próbálgatását a Honda WTCC-s csapata. Az Origo a lehető legközelebbről nézhetett bele a munkába. A paddockban nemcsak a túraautó-világbajnokságról esett szó, hanem kiderült az is, hogy a csapat magyar és portugál pilótája mit gondol a szombati portugál-magyar vb-selejtezőről.

Annak ellenére, hogy a WTCC mezőnyéből csak a Honda gyári csapata, és a legnagyobb riválisnak tartott német All-Inkl Motorsport érkezett Mogyoródra, elég nagy volt a nyüzsgés a pálya paddockjában. Nem véletlen, hiszen a japánok nagy létszámmal érkeztek: mindhárom pilótájukat és két versenyautót hoztak magukkal a szezon előtti tesztre.

az időjárási körülmények ideálisak, valamint logisztikailag is könnyen megoldható a felszerelés ide szállítása" - mondta az Origónak Alessandro Mariani, a Honda gyári programjáért felelős JAS Motorsport csapatfőnöke.

Alessandro Mariani (jobbra), a Honda gyári programjáért felelős JAS Motorsport főnöke szívesen dolgozik a Hungaroringen Fotó: Hirling Bálint - Origo

"A téli fejlesztések alatt aerodinamikai, motorikus és technikai területeken egyaránt dolgoztunk, most ezeket próbálgatjuk. Ezért

nehéz még megmondani, hogy pontosan hol értük el a legnagyobb előrelépést"

- mondja szűkszavúan az olasz szakember a garázsban folyó munkákról.

Mintha versenyhétvége lenne: a Honda és a JAS Motorsport mérnökei a magyarországi teszten Fotó: Hirling Bálint - Origo

Más a privát és más a kollektív teszt

A Honda boxaitól nem messze Rob Huff és az All Inkl Motorsport dolgozik. A brit pilóta és a német csapat kettősét a legnagyobb bajnokesélyesnek tartják idén. Egy ilyen teszten annyira óvja mindenki az adatait, hogy a németek főnöke, Dominik Greiner külön megkérte a Hondát: ne engedje a fotósokat az autójuk közelébe. A kollektív teszteken is hasonló a titkolózás, habár azokon az eseményeken - Mariani szerint - nem a technikán van a hangsúly.

"A hivatalos teszt, amilyen a múlt heti monzai volt, valójában egy show, ahol a világbajnokság bemutatkozik.

Ilyenkor ismertetik az új szabályokat, hatalmas a sajtójelenlét. A privát tréningeken ennél jóval komolyabb munka folyik" - árulja el a csapatvezető.

Az autóban a Honda japán pilótája, Ryo Michigami Fotó: Hirling Bálint - Origo

Bári Gergely versenymérnök szerint az érdemi munka már korábban elkezdődik. "A felkészülés jóval a teszt előtt indul. A mérnökök és a megfelelő döntéshozók ilyenkor egyeztetnek arról, hogy mit próbálunk majd ki.

Alapvetően két irányt lehet megkülönböztetni: vagy új alkatrészeket, fejlesztéseket vagy kimondottan beállításokat próbálgatunk.

Jelen esetben, itt a Hungaroringen mindkettő megtörténik, igyekszünk mindkét területen dolgozni" - mondja Bári Gergely, aki idén újra Michelisz Norbert mellett dolgozhat.

Bári Gergő (jobbra) idén Michelisz Norbert versenymérnöke lesz Fotó: Hirling Bálint - Origo

A gyári Hondánál töltött első évükben elszakították őket egymástól, Bári a portugál Tiago Monteiro mérnöke volt, Michelisz Norbertet pedig az olasz Andrea Cisotti segítette. Akkor a vezetés azzal indokolta a döntést, hogy így tudták a legnagyobb fejlődési lehetőséget biztosítani valamennyi érintett számára, valamint nem szerették volna, ha a magyarok klikkesednek.

Idén azonban újra együtt dolgozhatnak, ahogyan korábban évekig tették ezt a Zengő Motorsportnál.

Bári Gergely elmondása szerint nem kellett különösebben kilincselniük a változtatás érdekében.

Ők mérlegeltek és meghozták ezt a döntést."

A privát teszt menetrendje hasonlít a szabadedzésekéhez Fotó: Hirling Bálint - Origo

A teszt menetéről Michelisz mérnöke elmondta: nagyon hasonlít a lebonyolítása a világbajnoki futamok szabadedzéseihez. "Az alapvető különbség, hogy sokkal több időnk van, több az erőforrás is, nem kell kapkodnunk.

A menetrend ilyenkor az, hogy az autó megy pár kört a pályán, azután bejön, megnézzük az adatokat, meghallgatjuk a pilóta visszajelzését.

Ezek tükrében, valamint a korábban eldöntött elemzések alapján beállítjuk az autót.

Az egyenesekben kell javulni

Éppen egy ilyen "menés"-nek hívott etap után kérdezhetjük Micheliszt, aki a tőle megszokott mosollyal üdvözli az újságírókat, majd kezdi is sorolni a tesztekkel kapcsolatos tapasztalatait. "Idén szerencsére sokat mentünk, ez már a hetedik-nyolcadik alkalom. Jobb autónk van, mint tavaly volt, de

Légellenállásbeli előrelépésre is szükség van, de az idei karosszéria-fejlesztések ezt lehetővé teszik.

Azért jó, hogy van két autó, mert azonos körülmények között a legjobb az összehasonlítás.

Ha csak egy autóval mennénk és arra raknánk rá az összes fejlesztést, különböző napokon tesztelve, az nem adna valós képet" - avat be a publikus technikai részletekbe a tavalyi összetettbeli negyedik helyezett. Michelisz a hazai pályán nemcsak versenyezni, hanem tesztelni is szeret, szerinte ebből a két napból nagyon sokat tanulhatnak.

Michelisz szerint közel vannak az All-Inkl Citroenjéhez Fotó: Hirling Bálint - Origo

"Örültem, hogy a Hungaroringre jöttünk, mert a mostani eredményeket jól tudjuk majd használni a versenyhétvégén. Ráadásul nem egyedül vagyunk, itt van az All-Inkl és Rob Huff, így van összehasonlítási alapunk.

A kétautós tesztelés előnyei között említette még a magyar versenyző azt is, hogy az egyiken inkább motorikus, a másikon karosszériális fejlesztéseket próbálgatnak. Az pedig, hogy mindhárom versenyzőjét elhozta a Honda, további segítség Michelisz szerint. "Minél több versenyző van jelen, annál nagyobb a minta - a csapat szempontjából.

Az én szempontomból pedig nagyon jó, hogy én tehettem meg a legtöbb kilométert.

Azt nem tudom, ez mi alapján dől el. Lehet, hogy azért, mert nekem kell többet javulni, vagy azért, mert velem akarják a fejlesztéseket kipróbálni."

A Honda mindhárom pilótáját elhozta Mogyoródra (balról: Michigami, Michelisz, Monteiro) Forrás: Origo

Michelisz Norbert és csapattársa, a portugál Tiago Monteiro is egyetért abban, hogy kétségtelenül Rob Huff az idei legnagyobb világbajnoki esélyes. Michelisz szerint a kérdés csak az, hogy a Citroen gyári támogatásának hiánya mekkora hatással lesz Huff teljesítményére, és hogy a csapat mennyire van felkészülve az üzemeltetésre. Tiago Monteiro úgy fogalmazott korábbi márkatársáról:

Ugyanakkor további hat-hét emberrel kell még számolnunk a mezőnyből."

A foci is előkerült

Az ebédidő végeztével a csapatvezető, a pilóták, és a mérnökök is folytatják a munkát. A motorok újbóli beindítása előtt már csak egy gyors kérdésre van idő: milyen eredményre számít a két versenyző a szombati portugál-magyaron? "Már mondtam is Tiagónak, hogy nagyon el fogjuk verni őket. De komolyra fordítva, hasonlóan izgalmas meccsre számítok a két csapat között, mint amilyen a tavalyi Eb-n volt.

Szerintem 2-1-re nyerni fogunk"

- mondja optimistán Michelisz. Monteirót azonban szemmel láthatóan nem hatotta meg Michelisz tippje. Mosolyogva csak annyit tett hozzá: "nem szeretem a focit, nem is tudom, pontosan miről van szó."