Ez a hungaroringi Michelisz-varázs

WTCC, Mogyoród, Michelisz, Zengő, Honda
05 MICHELISZ Norbert (hun) Honda Civic team Zengo motorsport action during the 2015 FIA WTCC World Touring Car Race of Hungary at hungaroring, Budapest from May 1st to 3rd 2015. Photo Francois Flamand / DPPI.
Vágólapra másolva!
Amikor 2011-ben, beugrósként bekerült a WTCC versenynaptárába a Hungaroring, itthon nem sok mindent tudtunk a sorozatról. Talán csak annyit, hogy van egy világbajnokság, ahol szerepel egy lelkes magyar csapat és egy lelkes magyar versenyző. A Zengő Motorsport és Michelisz Norbert aztán nemcsak a motorsport kedvelőivel, hanem szinte az egész országgal megszerettette a túraautózást, aminek most - a 2017-es magyarországi hétvége közeledtével - felidézzük a legszebb hungaroringi pillanatait.

Az ingyenes belépésnek köszönhetően szinte teltház volt Mogyoródon 2011. június 5-én. Aki ott volt, soha nem felejti el a pálya bejáratához vezető úton kialakult hatalmas dugót, a magyar zászlós élőképet a célegyenes melletti tribünön, az ütemes "Norbi-Norbi" skandálást - szigorúan hosszú ó-val ejtve -, és

az érzést, hogy valami olyan történik a szemünk előtt, amit igazán a miénknek mondhatunk.

Michelisz Norbert magyarországi debütálásával egy kicsit valóra váltotta a legkisebb fiúról szóló mesét, és egy kicsit közkinccsé tette a saját sikerét.

Nagyjából 55 ezer ember volt kíváncsi rá, hogyan lesz a meséből valóság: hogyan küzd a győzelemért egy Hímesházáról származó fiatal tehetség az FIA egyik világbajnokságában.

A tumultus akkora volt, hogy sokan egyszerűen lekésték az első versenyt, mert nem jutottak ki időben a pályára.

Nemcsak a WTCC első magyarországi futamán, hanem 2012-ben is teltház volt a Hungaroringen Fotó: Farkas Péter [origo]

Gyors szerelés és villámvihar

Michelisz az ötödik helyről - akkor még repülőrajttal és narancssárga-fekete színű BMW-vel - indulva már az első kanyar után a második helyen ment, és a verseny végéig szorongatta a későbbi győztes Alain Menut. A közönség fáradhatatlanul buzdította a kőkemény tempóban autózó magyart, és a második helyet győzelemként ünnepelte a leintéskor. A második futam már inkább rémálomszerűre sikeredett: az állórajt után Michelisz a negyedik helyen közeledett az első kanyarhoz, amikor összeakadt az előtte hamar fékező Mehdi Bennanival és félig a fűre kényszerült. A rossz tapadás miatt az autó megállíthatatlanul száguldott az élen haladó Kristian Poulsen kocsija felé és ki is ütötte azt.

A magyar BMW-jének eleje ripityára tört, de a magyar csapat szerencséjére a pályára zúduló zivatar miatt 20 percre leállították a futamot.

A Zengő Motorsport szerelői számára ez pont elég volt arra, hogy valamennyire összepofozzák Michelisz autóját. A ragasztószalaggal összefogott BMW-vel Michelisz körhátrányból folytatta az újraindításkor, de a száraz gumikkal megfutotta a leggyorsabb kört, amit a közönség ismét egyfajta győzelemként értékelt.

A darabokra tört BMW Fotó: Farkas Péter [origo]

Egy évet kellett várni a győzelemre

Az elképesztő hangulat, a felejthetetlen momentumok és a lelkes magyar közönség a Zengő Motorsport - Michelisz Norbert párossal együtt aztán helyet bérelt a magyar futamnak a versenynaptárban. 2012-ben már jöhetett az igazi eufória és az igazi siker Mogyoródon: Michelisz az ötödik helyről rajtolva megnyerte a második versenyt. Mindenki könnyezett, amikor a magyar pilóta a hungaroringi tribünön a magasba emelte a trófát, valaki a meghatottságtól, valaki az örömtől, valaki attól, hogy tudta, mennyi küzdelem volt a narancs-fekete BMW és vezetője mögött.

2012-ben már győztesként állt a dobogóra Forrás: MTI/Illyés Tibor

A szín maradt, csak az autó változott

2013-ban is több tízezer szurkoló előtt mutathatta meg Michelisz Norbert, mire képes a csapat új autójával, a Honda Civic-kel. A már szokásosnak mondható lelátói hangulat, a lankadatlan biztatás és a japán autó a második helyen repítette célba a magyart. Emlékezetes pillanat volt, amikor Michelisz elnézést kért a hazai közönségtől, amiért nem tudott nyerni. A második futamon nyolcadikként intették le, de a paddockban olyan őrület vette körül, mintha csak mindkét versenyt megnyerte volna. A nem túl sikeres 2014-es hungaroringi hétvége után - Michelisz egy ötödik és egy tizedik helyet szerzett a zengős Hondával - 2015-ben újra magán kívül tombolhatott a közönség.

A fekete-piros összeállításra váltó Honda és Michelisz az első futamon csak a nyolcadik helyen végzett, a második versenyen viszont rajt-cél győzelmet aratott, rajongói legnagyobb örömére.

Akárhányszor elhaladt a célegyenesben, zúgott a lelátóról a "Norbi, Norbi", és szinte mindenki lélegzetvisszafojtva számolta a hátralévő köröket.

2015-ben piros-feketébe öltözött a zengős Honda Forrás: Farkas Péter (Origo)

Gyári versenyzőként új fejezet

2016-ban már gyári versenyzőként gurult ki a magyar pályára a magyar hős, helyére a Zengő Motorsporthoz a tehetséges magyar fiatal, ifj. Ficza Ferenc került. Michelisz az ötödik helyet szerezte meg az időmérőn, de az első versenyen nem tudott elindulni, mert a felvezető körben elfüstölt a Hondája. A turbócsere után a második futamra csak a 17. helyről rajtolhatott el, az első körben három helyet javított, majd az érkező Safety Car rázta össze a mezőnyt. Michelisz tempója nem csökkent, jó ütemben közelítette és előzte meg az előtte autózókat, de az utolsó körben megsérült a futóműve, emiatt négy helyet visszacsúszott. A kemény munkával megszerzett pontnak a szeles, esős időben is kitartóan szurkoló 35 ezres tömeg ugyanúgy örült, mint 2011 óta Michelisz Norbert minden villanásának a Hungaroringen.

A Hondánál már nemcsak alapembernek, hanem világbajnoki esélyesnek is számít Fotó: Hirling Bálint - Origo

Idén már világbajnoki esélyesként érkezik a hazai közönség elé a Honda gyári pilótája, aki a WTCC első 2017-es versenyhétvégéje után második helyen áll a bajnoki összetettben. A május 13-14-i hungaroringi forduló előtt azonban Monza következik a sorban, ahonnan egész hétvégén helyszíni beszámolókkal jelentkezünk.

Helyezés Versenyző Csapat Pont
1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing 110
2. Sergio Pérez Oracle Red Bull Racing 85
3. Charles Leclerc Scuderia Ferrari 76
4. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari 69
5. Lando Norris McLaren F1 Team 58
6. Oscar Piastri McLaren F1 Team 38
7. George Russell Mercedes-AMG 33
8. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team 31
9. Lewis Hamilton Mercedes-AMG 19
10. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team 9
Teljes lista