Szándékosan vezették a földnek a Germanwings-gépet
2015. március 26. 12:57
A New York Times írta meg először, hogy az egyik pilóta nem volt a fülkében a Germanwings-gép becsapódásakor. A Le Monde úgy tudta, hogy a másodpilóta rekedt az irányítótéren kívül, de ezt az információt az ügyészek cáfolták.
Kényszerleszállást hajtott végre a Vueling spanyol diszkont-légitársaság Airbus A320-as utasszállító repülőgépe a barcelonai El Prat repülőtéren csütörtökön délelőtt, ez ugyanaz a járműtípus, mint amelyiknek egyik gépe kedden lezuhant a francia Alpokban.
Az eddigi információk szerint a kapitány WC-re ment ki a pilótafülkéből. Korábban arról érkezett hír, hogy a pilóta maradt a kabinban. Ezt most cáfolták a franciák.
Andreas Lubitz volt az a német pilóta, aki felelős lehet a tragédiáért. 2013 szeptembere óta dolgozott a Germanwingsnél, 630 órát repült.
Biztos, hogy a másodpilótán kívül nem volt más a pilótafülkében a tragédia időpontjában. Nagy valószínűséggel öngyilkossági szándékkal vezette a földnek a gépet, de egyelőre nem zárták ki a hatóságok a gyilkosság lehetőségét sem.
Az ügyész elmondta: a felvétel tanúsága szerint Lubitz szabályosan lélegzett a becsapódás előtti utolsó pillanatokban is, semmi más nem hallható ezen kívül a szalagon egészen addig, míg az utasok el nem kezdtek sikongatni.
A másodpilóta egyetlen szót sem szólt, miután a kapitány elhagyta a fülkét.
A gépen utazók azonnal meghaltak - mondta a sajtótájékoztatón Brice Robin marseille-i ügyész. Szavai szerint a gép 700 km/órás sebességgel csapódott a hegybe. "Csak a legvégén hangzanak fel a sikolyok" - tette hozzá.
Az áldozatok rokonait a sajtótájékoztató előtt tájékoztatta a fejleményekről a francia ügyészség. A helyszínre érkezett családok önkéntes alapon adhatnak DNS-mintát a nyomozóknak, hogy könnyebb legyen az áldozatok azonosítása.
Lubitz Montabaurban élt, ismerősei szerint nem mutatta depresszió jeleit. Büszke és boldog volt, amikor állást kapott a Germanwingsnél. „Meglehetősen nyugodt”, de barátságos fiatalembernek jellemezték.
Az ügyész kategorikusan elutasította, hogy öngyilkosságnak minősítse Lubitz tettét. „Ha valaki öngyilkosságot akar elkövetni, akkor egyedül hal meg. Amikor valaki 150 ember életéért felelős, akkor én ezt nem hívnám öngyilkosságnak” – mondta.
A diszkont-légitársaságok gyakran alkalmaznak kezdő pilótákat, mert költséghatékonyak - mondta Demeter Csaba, a Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesületének (Hunalpa) elnöke. A Germanwings-gép tragédiájáért felelősnek tartható másodpilóta 630 órányit repült, ami nem számít komoly tapasztalatnak. 200 óra a kötelező repülési idő a kiképzésen, majd egy típusátképzés után a kezdő pilóták megkezdhetik munkájukat a társaságoknál. Nem véletlen, hogy a diszkonttársaságok elsősorban kapitányokat keresnek, akikre rá merik bízni a kezdő pilótákat. Demeter Csaba megjegyezte, hogy emiatt a kapitány szinte sosem hagyja el a pilótafülkét.
A francia főügyész beszámolója szerint a fekete doboz felvételén azt hallatszik, ahogy a pilóta megkéri a másodpilótát, hogy vegye át a gép irányítását. Ezután azt hallani, ahogy a pilóta hátratolja a székét, és becsukja maga után az ajtót. Ebben a pillanatban a másodpilóta átveszi a gép kézi irányítását, és megnyomja a gombot, amely megkezdi süllyedést. A pilótafülkében innentől kezdve teljes csend honol, csak a kizárt pilóta egyre hangosabb és egyre kétségbeesettebb dörömbölése hallatszik, az utolsó pillanatokban pedig beszűrődik az utasok sikoltozása.
Nem voltak ismert terroristakapcsolatai a lezuhant utasszállító 28 éves német másodpilótájának, a hatóságoknak nincs okuk azt feltételezni, hogy terrorcselekmény történt - közölte a balesetet vizsgáló marseille-i ügyész.
Az ügyész egyelőre nem tudott válaszolni a kérdésre, hogy Lubitz előre eltervezte-e a tettét. Mint mondta, teljesen normális, hogy egy pilóta szünetet tart, és elhagyja egy rövid időre a fülkét repülés közben.
Utasok egyperces néma csenddel emlékeznek a Germanwings német diszkont-légitársaság utasszállító gépének áldozataira a düsseldorfi repülőtéren. Hasonló megemlékezés volt Barcelonában is.
Két nappal korábban a Germanwings Barcelonából Düsseldorfba tartó járata fedélzetén 150 emberrel lezuhant a francia Alpokban. Az alpesi repülőkatasztrófának nincs túlélője.
A Germanwings-gép másodpilótája tudatosan zárta be a pilótafülke ajtaját, miután a kapitány kiment. Az alábbi videón látható, hogy milyen biztonsági előírásokat kell betartani a pilótafülke nyitásánál.
A Germanwings-gép kapitánya a düsseldorfi Patrick Sonderheimer volt, ő rekedt kívül a pilótafülkén. Mindkettejük nevét az a repülőklub hozta nyilvánosságra, amelyben tagok voltak.
Szándékosan vezette a földnek a Germanwings repülőjét a gép másodpilótája, de indítékai egyelőre nem ismertek. Csak annyi biztos: a 28 éves német férfinak nem voltak terroristakapcsolatai. Az ügyészségi tájékoztató összefoglalóját ITT olvashatja el.
Megérkezett a Dél-Franciaország felett lezuhant repülőgép németországi és spanyolországi utasainak hozzátartozóit szállító repülőgép Marseille-be. A hozzátartozók a vizsgálattal megbízott marseille-i ügyésszel találkoznak, mielőtt autóbusszal továbbszállítják őket a szerencsétlenség helyszínére, a francia Alpokba. A spanyol hozzátartozók egy kisebb, 14-fős csoportja már szerda este elindult a repülőtér közelében található Castelldefels egyik hoteljéből, ahol elszállásolták őket. Ezek a családtagok nem vállalták, hogy a történtek után repülőre ülnek, ezért busszal utaznak, szintén orvosok és pszichológusok kíséretében.
Újabb részletek derültek ki a 28 éves másodpilótáról. Szenvedélyes futó volt, gyakran részt vett helyi versenyeken is. A szüleinél lakott Montabaurban, de volt lakása Düsseldorfban, a Lufthansa székhelyén is – mondta el a DPA német hírügynökségnek Gabriele Wieland, Montabaur polgármestere.
A városban rendőri őrizetet rendeltek ki a család házához – számolt be a BBC.
Nincs az a pszichológiai vizsgálat, amelyik teljesen ki tudná szűrni, hogy egy pilóta a Germanwings-pilótához hasonló cselekedetre készül - mondta az Origónak egy repülésközlekedésben jártas szakember. Felvételikor a leendő pilótákat pszichológiai teszteknek vetik alá, de ezek mélysége társaságonként eltérő lehet. Az így kialakított személyiségtérképet nem szokás felülvizsgálni, hacsak valamelyik kolléga nem jelzi, hogy munkatársával esetleg pszichés problémák lehetnek. Az évenkénti orvosi felülvizsgálatnak ritkán része pszichológiai teszt.
Forrásunk szerint teljesen bevett gyakorlat, hogy felszállás előtt a pilóták szondát fújnak, de drogtesztet nem szokás végeztetni, hacsak az éves orvosi felülvizsgálatnak nem része ez.
Andreas Lubitz, a Germanwings-gépet a földnek vezető pilóta 2013 szeptembere óta dolgozott a légitársaságnál. Összesen 630 órát repült, amivel nem számít túlságosan tapasztalt pilótának, de kezdőnek sem. Az Origo egy légi közlekedésben jártas szakembertől úgy tudja, a leendő kereskedelmi pilótáknak először sportgépre kell jogosítványt szerezniük, majd egyre magasabb szintű képesítésekhez kell vizsgázniuk. Nagygépes képzésre csak azok jelentkezhetnek, akik legalább 200 óra repült idővel rendelkeznek. A képzés fél évig tart. Ez alatt több teszten és elbeszélgetésen is részt kell venni.
Minden kereskedelmi repülőgépen legalább két pilóta teljesít szolgálatot, a kapitány, illetve a másodpilóta. A feladatokat megosztják egymás között. Egyikük a járatot repülő pilóta, a másik az ő munkáját segíti. Általában az odaúton az egyik pilóta repül, a visszaúton a másik. Erre azért van szükség, hogy a másodpilóta is tapasztalatot szerezzen, különben sosem lehetne belőle kapitány. Függetlenül attól, hogy éppen melyik pilóta irányítja a gépet, vészhelyzetben mindig a kapitány szava dönt – mondta az Origónak a területet jól ismerő forrás.
Úgy tudjuk, évek óta készül egy magyar tervezésű, francia fejlesztésű rendszer, a Matthias, ami épp az ilyen tragédiák megelőzésére lesz jó. A fejlesztés lényege, hogy a földről át lehet venni az irányítást a repülőgép felett. Arról egyelőre nincs információnk, - a tervezők még nem nyilatkoztak - hogy távirányítással le lehet-e tenni vele a repülőt, azt viszont biztos, hogy lehet emelni-süllyeszteni, átirányítani, köröztetni a repülőgépet.
Házkutatást tartanak a gépet földnek vezető pilóta, Andreas Lubitz mindkét lakásában.
Úgy tudjuk, Lubitz lelki problémákkal küzdött, hat évvel ezelőtt (burnout) kiégés közeli helyzetbe került, ami miatt meg is szakította repülős kiképzését. A képzést később folytatta.
Angela Merkel német kancellár azt mondta, a francia és német hatóságok megállapításai a balesetről minden elképzelést felülmúlnak, és a német hatóságok minden lehetséges segítséget megadnak a baleset körülményeinek feltárásához. A kancellár erről azt mondta: "Tartozunk ezzel mindazoknak, akik az életüket vesztették a keddi katasztrófában, és hozzátartozóiknak, akik most rettenetesen szenvednek."
Az amerikai Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) felajánlotta segítségét a gép lezuhanásának körülményeit vizsgáló francia hatóságoknak. "Készen állunk, hogy teljesítsünk a szerencsétlenség ügyében vizsgálódóknak minden információra és segítségre vonatkozó kérését, mert együttműködünk azokkal a partnerországokkal, amelynek állampolgárai érintettek voltak ebben a tragédiában" - írták közleményükben. A CNN szerint a francia hatóságok hivatalosan segítséget kértek az FBI-tól.
Josh Earnest, a Fehér Ház szóvivője azt mondta, jelenleg úgy tűnik, hogy "nem köthető a terrorizmushoz" az utasszállító tragédiája.