Négyen őriznek egy kapu alatti rést Kőbányán

kökiőr BKK-BKV-KÖKI terminál metrószerelvényeket graffiti művészektől távoltartó biztonsági őrök a ferihegyi gyorsforgalmi úton.
BKK-BKV-KÖKI terminál metrószerelvényeket graffiti művészektől távoltartó biztonsági őrök a ferihegyi gyorsforgalmi úton.
Vágólapra másolva!
Két biztonsági őr vigyáz egy kapura Kőbánya-Kispestnél. Reggel négytől éjfélig toporognak. Arra figyelnek, hogy a graffitisek ne tudjanak bemászni a kapu alatti szűk résen. Az őrök lassan egy éve posztolnak itt hóban, fagyban és kánikulában. Korábban építettek maguknak egy bódét, ahová behúzódhattak, de ezt elbontatták velük.
Vágólapra másolva!

Látja, oda kéne egy betonszegély, az megoldaná a problémát. Ehelyett itt állunk mindennap már körülbelül tíz hónapja – mutatott az egyik biztonsági őr egy rozoga vaskapura a Ferihegyre vezető gyorsforgalmi út mentén Kőbánya-Kispestnél. Az őrök a kapu alatti 15 centis rést őrzik. Itt másznának be a graffitisek, hogy lefújják a kerítés mögötti, a kihúzó vágányokon pihenő metrószerelvényeket.

Rés a pajzson. Ezalatt a kapu alatt bújnak át a graffitisek Forrás: Origo

A betonszegély helyett tehát biztonsági őrök próbálják útját állni a festőknek.

Mindennap reggel négy órától éjfélig két biztonsági őr ácsorog a betonfal mentén.

Összesen négy embert rendeltek ide, télen óránként váltják egymást kettesével, jobb időben kétóránként. A metrómegállónál van egy tartózkodó helyiségük, oda tudnak visszavonulni.

Nem BKV-alkalmazottak

Látja fiatalember, így kell pénzt égetni! – jegyezte meg mosolyogva az egyik őr. Ahogy mondták, a napidíjuk tízezer forint fejenként, tehát a négy embernek negyvenezer forintot fizetnek, hogy őrizzék a kapu alatti rést.

Mindennap reggel négytől éjfélig őrzik a kapu alatti rést Fotó: Dudás Szabolcs - Origo

Az őrök nem a BKV-hoz tartoznak, hanem a közlekedési céggel szerződésben álló Civil Biztonsági Szolgálathoz. Ez az a biztonsági cég, amelyben Pintér Sándor is tulajdonos volt, de miniszteri kinevezése előtt, 2010-ben eladta részesedését.

A BKV válasza alapján a vagyonvédelemért tavaly 1 586 061 893 forintot fizettek.

Egy év firkálásért

A graffitizés büntetőjogi megítélését 2010-ben szigorították. Ez alapján egyéves börtönnel büntethető az, aki falfirkával egy idegen vagyontárgyat megrongál. Ha a rongálás nagyobb kárt okoz, vagy az elkövető védett kulturális javak körébe tartozó tárgyat, műemléket firkál össze, akkor már akár három évet is kiszabhatnak büntetésként. Ha a rongálás jelentős kárt okoz, a büntetési tétel már öt is lehet, különösen nagy kár esetén pedig akár nyolc év.

Sár, szemét és dübörgő forgalom

Mielőtt az őröket a rés védelmére kirendelték volna, a metróban teljesítettek szolgálatot Kőbánya-Kispestnél.

Persze itt, a graffitisek elleni harc frontvonalában sokkal keményebbek a munkakörülmények.

Mikor ott jártam, az eső mocsárrá változtatta a területet. Hogy ne süllyedjek bokáig a sárba, a földre lerakott keskeny deszkákon egyensúlyozva közelítettem meg a két biztonsági őrt. Döbbent tekintettel nézték, ahogy valaki botorkált feléjük a betonfal melletti ugaron.

Az út másik oldalán lévő erdőből füst szállt fel – az őrök szerint négy hajléktalan lakik ott egy kunyhóban. A környéken mindenhol eldobált csikkek és szemét.

Oda a bódé

A körülmények az ottanihoz hasonlóak. Sár és szemét.

Az őrök korábban építettek maguknak egy bódét is,

ahová rossz időben behúzódhattak és leülhettek. Ennek ugyan oldalai nem voltak, de a betonfalra erősített deszka legalább az esőtől és napsütéstől óvta őket.

A bódét azonban a napokban el kellett bontaniuk, mert azt az utasítást kapták, hogy

szolgálat közben nem ülhetnek le,

állniuk kell. Ha esik az eső, akkor behúzódhatnak a Sibrik Miklós úti felüljáró alá, ahol néhány deszkából készítettek egyfajta ülőalkalmatosságot. Tehát mégis ülhetnek egy kicsit, feltéve, ha esik.

A kapu alá pedig farönköket tettek. Vélhetően az őrök mellett ezeknek kéne megakadályozni, hogy a graffitisek bejussanak a résen. Vagy ezeken is üldögélnek egy kicsit. Ki tudja.

Élőerős őrzéssel kombinált vagyonvédelem

Kérdeztük a BKV-t erről a kaffkai helyzetről. A cég válaszában többször hangsúlyozta, hogy az őrök nem a fal (kapu) egy pontját, hanem egy adott területet őriznek.

A jelenlétük pedig a BKV szerint hatékony visszatartó erő.

A válaszokból az is kiderül, hogy az őrök nem csak Kőbánya-Kispestnél védik a szerelvényeket a graffitisektől. Az "élőerős őrzéssel kombinált vagyonvédelem" a BKV egész területén alkalmazott módszer - írták.

Karcmentes üveg és védőfólia

A graffitieltávolítás az autóbuszok és a trolibuszok esetén a legdrágább: éves szinten körülbelül 14-15 millió forintba kerül. A villamosokról tavaly 4,7 millió forintért tüntették el firkákat, a HÉV-ekről pedig körülbelül 4 millió forintért. A 3-as metró szerelvényeinek tisztítása pedig 2-2,5 millió forintba kerül évente.
A rongálások ellen karcmentes üvegeket szerelnek be, illetve a járművek belső részeit egy speciális fóliával vonják be, amelyről könnyebben lehet eltávolítani a graffitiket.

A BKV-tól már csak arra a kérdésre szeretnénk választ kapni, hogy miért nem zárják le a kapu alatti rést? Akkor ugyanis nem kellene itt fecsérelni az emberek idejét. Másutt vethetnék be őket. Élőerősen.