Jövő szombattól utazhatunk a fonódón

fonódó villamos, próbajárat, Kolosy tér
Vágólapra másolva!
Az előzetes tervektől eltér majd a budai fonódó villamoshálózat. A BKK részben a társadalmi egyeztetésen érkezett lakossági javaslatokra hivatkozva változtatott. Kevésbé alakítják át a kapcsolódó buszhálózatot is.  
Vágólapra másolva!

Január 16-án fölszállhatunk a Vörösvári úton a 17-es villamosra, és a Széll Kálmán tér, a BAH-csomópont, a Móricz körtér érintésével egészen a Savoya parkig utazhatunk. Megvalósul tehát, amire sokan várnak, Buda északi és déli részét

korszerű, nagy kapacitású, kötött pályás közösségi közlekedési eszköz köti össze

átszállás és pesti kitérő nélkül.

Még várni kell

De a fonódó rendszert részben éppen azért hívják így, mert nem egyetlen járatról, hanem egymásba fonódó, majd szétváló villamosviszonylatok csoportjáról van szó.

A budai villamoshálózat a fonódóprojekt elkészülte után Forrás: BKK

A főváros 4-es metró utáni legnagyobb beruházásában létrehozott másik villamosvonal a budai rakparton azonban

januárban még nem működik teljesen,

a Lánchíd alatti villamosalagút elkészültéig - a BKK ígérete szerint március közepéig - a Clark Ádám tér egyik végéről át kell sétálni a másikra.

A jövő héten már nem csak próbajáratok fonódnak Forrás: Origo

Addig a Vörösvári úttól csak a 19-es villamos indul a Clark Ádám tér felé, ott lehet átszállni a másik 19-esre és a 41-esre. A végleges állapotban a 19-esek Kelenföld vasútállomástól, a 41-esek Kamaraerdőtől megszakítás nélkül mennek a Vörösvári útig.

A Clark Ádám téri munkák ideiglenesen kettéosztják a rakparti fonódóágat Forrás: BKK

Az egész beruházás legnagyobb problémája, hogy

a sínek Óbudán nem a városrész valódi tengelyében,

hanem a Bécsi úton futnak. Mivel föl sem merült, hogy a Pacsirtamező és a Szentendrei útra vágányokat fektessenek, az ezt a tengelyt Dél-Budával jelenleg még összekötő 86-os busz sorsa kulcskérdés.

86-os nem lesz

A döntéshozók elhatározták, hogy a 86-os megszűnik, hiszen ha nem, akkor kis túlzással értelmetlen volna az egész beruházás. A vele eltűnő kapcsolatok pótlására bonyolult megoldásokat terveztek. Az elgondolásokat október legvégén

társadalmi vitára bocsátották,

bárki elküldhette a véleményét. Sok reakció érkezett, ezek egy részét figyelembe is vették, így több ponton kevésbé szabják át a buszhálózatot.

86-os, észak

A BKK eredeti terveiben a 86-ost a 9-es busz sűrítő betétjárataként a Nyugatitól a Flóriánig közlekedő 9A pótolta volna részben. Az utasjavaslatokat is figyelembe véve ez a busz a Bogdáni úttól a Batthyány térig jár majd 109-esként, azt is mondhatjuk, félig megmarad a 86-os. Sőt amíg a Clark Ádám tér kettévágja a rakparti villamost, a Gellért térig pótol a járat.

A lakosságnak félig sikerült megmentenie a 86-ost, a 7-es viszont teljesen változatlan marad.

Marad a Kolosy téri végállomás

A Szépvölgyi úton föntről érkező járatok majd mindegyikét továbbvitték volna. Sokan féltek azonban például attól, hogy a 134-essel összevont 29-es a dugók miatt

nem tudja majd tartani a menetrendjét.

Végül a 29-es végállomása maradt a Szentlélek téren, a 65/65A-é a Kolosy téren, csupán a 111-es megy el a Bogdáni útig.

Kevesebb busz közlekedése változik, mint tervezték Forrás: BKK

A változatlan 134-es azt is jelenti, hogy Csillaghegy és Rómaifürdő (HÉV-től távolabbi) területeiről nem lesz közvetlen kapcsolat a fonódóval, a BKK-nak a társadalmi egyeztetést lezáró közleménye szerint

az ottaniak ezt nem igénylik.

Fontosabb nekik a 3-as metró elérése, ezért a 106-os üzemidejét nem szűkítik.

Ráhordó járatok

Viszont az elhatározottnál is jobban megvágják a 160-as és 260-as járatokat, ezek csak a rendelőig mennek majd, itt lehet átszállni a fonódóra. Kimarad a Vihar utcai betérés is, itt továbbra sem járnak majd buszok.

86-os, dél

Az eredeti elképzelések szerint a Gellért tértől a Kosztolányi térig a megszűnő 86-ost a 7-es ide terelésével pótolták volna. Végül maradt a 7-es a Bartók Béla úton, a Budafoki úton a hétvégén is közlekedő 133-as helyettesíti a 86-ost.

Nem ejtettünk még szót a Hűvösvölgy felől érkező villamosokról. Noha itt új nyomvonal nem született (persze a Széll Kálmán tér felújításakor új síneket fektettek le), de ez az ág is része a rendszernek.

Hűvösvölgyből a körtérre, és néha tovább!

Sajnos úgy sikerült megoldani a sok egyeztetendő szempontot, hogy

a csúcsidei hálózat nagyban eltér az azon kívülitől:

a Hűvösvölgytől a Krisztina körúton érkező 56-os csak csúcsban megy tovább Budafokra, egyébként 56A-ként megáll a körtéren.

Az utasok olyan viszonylatokat is megtanulhatnak, mint a 47B és az 59B, ráadásul ezek nem betétjáratok, hanem hosszabb útvonalon mennek, mint az alapviszonylat.

CAF

A műszaki paraméterek, valamint a pályaépítéseket és a járművásárlásokat is finanszírozó EU-nak tett ígéretek egyaránt behatárolják, hogy hol járnak majd az új CAF villamosok. A spanyolországi gyártótól rendelt rövidebb szerelvényeken a budai fonódón 17-es, 19-es és 41-es viszonylatjelzéseket lehet majd látni.

A jelenlegi 61-es útjában annyi lesz a változás, hogy elmegy majd a körtér másik végéig, így ott a 17-essel és 56-ossal egy megállóban lehet majd várni rá.

18-as nem lesz

A hivatalosan meghirdetett tervekkel ellentétben 18-as számmal viszont nem jár majd villamos, egyetlen megálló kivételével pótolja az 56-os. De ezt a változtatást előre lehetett sejteni, nem véletlen, hogy amikor az Origo elsőként jósolta meg, hogy milyen viszonylatok járnak majd a fonódón, már eleve egy 18-as nélküli verzióról írtunk és közöltünk ábrát.

Az Origo jól tippelt tavaly októberben, ez a villamoshálózat valósul meg Forrás: Origo