Parlamenti vita az EU-USA szabadkereskedelmi egyezményről
2015. február 26. 09:54
Navracsics Tibor az Európai Bizottság képviselőjeként 15 percben időkereten kívül szólalhat fel a vitában.
Az LMP időkerete megduplázását kérte, így 50 percben szólalhat fel.
A külgazdasági és külügyminiszter megköszönte a téma napirendre tűzését.
Végeredményekről még nem lehet beszámolni, mivel még folynak a tárgyalások, ezért korai végleges véleményt megfogalmazni - szögezte le Szijjártó a vita elején.
2008 óta a világkereskedelem kétszerese a világtermelés kibocsátásának. A fejlődő országok külkereskedelme jelentősen nőtt: mára eléri az 50 százalékot. Kína átvette a vezető szerepet, a világ exportjának 11 százalékát adja.
Az ázsiai országok külkereskedelmének 50 százaléka egymás között zajlik, a növekedés az USA és az EU kereskedelmének a rovására ment. Európa a világkereskedelem egyharmadát bonyolítja ma.
A világkereskedelemben nőtt a regionális kereskedelmi megállapodások jelentősége. A Csendes-óceáni szabadkereskedelmi övezeti megállapodás megelőzi az USA Európai Unióval folytatott tárgyalásait. A Regionális Átfogó Gazdasági Partnerség (RCEP), az APEC, a Kína és az Egyesült Államok közötti partnerség tükrében végre az Európai Unió is felismerte a regionális együttműködések jelentőségét.
Az EU részvételével is egyre több megállapodás születik: ezeknek a sorába illik az EU-USA Transzatlanti megállapodás. A megállapodás lehetősége 2011. novemberében merült fel és az Unió 2013-as jelentése alapján az Európai Bizottság 2013-ban kapott felhatalmazást a tárgyalásokra.
Eddig három területen folytak tárgyalások. Magyar kérésre lasították a vámlebontási menetrendet. A szolgáltatások kereskedelme esetén az Egyesült Államok keveselte az uniós tagállamok ambícióját. A közbeszerzések liberalizációját viszont az USA kevésbé támogatja.
A kereskedelmi és szabályozási akadályok lebontása jelentheti a legnagyobb előnyt Európa számára - tájékoztatott Szijjártó Péter.
A nyilvánosság követelésére az Európai Unió konzultációt indított. Az Európai Tanács iránymutatásában offenzív célokat és deffenzív érzékenységeket fogalmazott meg.
2015-ben három tárgyalás lehet. Az érzékeny kérdésekre nyár után kerülhet sor. A tárgyalások nyolcadik fordulója februárban volt: politika kérdésekben nem történt előrelépés. Az USA a modern állattartás lehetőségeinek megteremtését kérte. Itt jeleztük GMO érzékenységünket; az EU pedig az amerikaiak által használt fogalom tisztázásának a szükségességét hangsúlyozta.
Magyarország nyitott gazdaság. Termékeink 80 százaléka az EU-ba irányul: itt 10 milliárd eurós a többletünk. Az Egyesült Államok irányába is rekordot döntött a magyar export 2014-ben. Külkereskedelmi többletünk 2010 óta az ötszörösére nőtt, 1,6 milliárd dolláros többletet realizáltunk. Az USA-nak nyújtott exportkedvezmények következtében élesedhet az Unión belüli verseny.
Az emberi és állati egészség és fogyasztóvédelmi szabályok fellazítása nem képezhetik a tárgyalások tárgyát. A közszolgáltatások esetén is érvényben maradnak a nemzeti szabályok. Az Unió tárgyalási mandátuma nem terjed ki a GMO mentességre.
A befektetési megállapodások esetén óvatosságra van szükség. Az Európai Unió szerint a beruházó és az állam közti vitarendezés csak a beruházó letelepedése után jöhet szóba. Magyarország is jelezte, hogy nincs szükség új eljárásokra.
Ha lesz is megállapodás, azt a nemzeti kormányoknak és az Európai Parlamentnek ratifikálniuk kell. Nem szabad kedvezőtlen megállapodást aláírni, de az Európai Unió nem zárkózhat be. Magyarország fontosnak tartja az átláthatóságot és a nemzeti érdekek megjelenését a megállapodásban.
Tíz év óta először fordul elő, hogy az Európai Bizottság egy tagja felszólal az Országgyűlésben - kezdte Navracsics Tibor, aki, mint mondta, egyetlen szempontból, az aggodalmak eloszlatása szempontjából kíván beszélni. A legnagyobb félelem az, hogy az Európai Bizottság, visszaélve tárgyalási mandátumával, kiszolgáltatja Európát és a tagállamokat az Egyesült Államoknak.
Az Európai Bizottság mandátumát tartalmi és intézményi garanciák korlátozzák. A kritikus kérdéseket minden esetben a tagállamok elé kell vinnie és az Európai Parlamentttel is egyeztetnie kell.
A hatástanulmányok szerint az egyezmény Magyarországnak 15-20 százalékos exportbővülést, 20-30 000 új munkahelyet és GDP növekedést is hozhat. A mezőgazdasági termékek esetén azonban érdeksérelem lehet Európa és Amerika között. Az Európai Unió ugyanakkor leszögezte: meg kívánja védeni az európai modellt és az európai értékeket.
Az egyik ilyen érték az Európai Unió állat-, és növényegészségügyre vonatkozó, WTO-ban is rögzített szabályai és garanciái. A másik a kultúra és a közszolgáltatás szabadkereskedelemtől elzárt területei. A közszolgáltatások területének definiálása tagállami hatáskörbe tartozik - tájékoztatott Navracsics Tibor.
Az Európai Bizottság honlapján a tárgyalások nyomon követhetők. A tagállamok ellenőrzési jogosítványaikat a folyamat végén is gyakorolhatják. Fontos intézményi garanciát jelent, hogy az egyezmény nem léphet hatályba a nemzeti, regionálsi vagy tartományi parlamentek hozzájárulása nélkül - összegzett Navracsics Tibor.
Németh Zsolt szerint a TTIP megosztja a közvéleményt: egyesek messianisztikusan szorgalmazzák, mások ördögtől valónak tartják. A két szekta képviselői megtalálhatók a magyar parlamentben is és furcsa koalíciókat hoz létre. Ideje véget vetni a vallásháborúnak! - kezdte Németh Zsolt, és racionális megközelítést javasolt.
Érdekeink szerint befolyásolni a folyamatot: ez a magyar kormány hozzáállása. A két régió között a szabályok harmonizációja jelentősen befolyásolja életünket, és legfontosabb partnerünk Németország életét is.
Vétójogunkkal túl gyakran fenyegetőzni nem okos dolog, mert nevetség tárgyává tesz bennünket és elveszítjük befolyásunkat.
A választott bíróságok lehetőséget, sokszínűséget is teremthetnek, nem biztos, hogy ezen bukik a megállapodás - fogalmazott Németh Zsolt.
A vitarendezési eljárásról 2014-ben az Európai Bizottság konzultációt indított: 150 000 vélemény érkezett, ami alapján megalapozottnak nevezte a vitarendezés körüli aggodalmakat. 2015-ben további konzultációk lesznek.
Ideje a gazdasági érdekeket külpolitikánk középpontjába állítani. Ne a szeret-nem szeret vitára pazaroljuk az időt, hanem a TTIP tudatosságra koncentráljunk, mert csak így tudjuk kihasználni az egyezmény előnyeit.
Fontos kérdés, hogy milyen egyezmény születik. Németh Zsolt arra kérte a kormányt, hogy a fenntarthatóság mentén tárgyaljon. Az így létrejövő világban a társadalom tagjai jól érzik majd magukat, nem hajszol bele senkit fenntarthatatlan helyzetekbe és a harmadik országokkal is harmonikus partnerség alakulhat ki.
A megállapodásnak nemcsak itthon, de az Európai Unióban is vannak ellenzői. Ennek oka a tárgyalások titkossága, amin az Unió változtatni kíván, de továbbra is nagy a bizonytalanság. A kormány által megrendelt hatástanulmányokat épp Navracsics Tibor titkosíttatta, ami fokozta a bizonytalanságot - mondta Tóth Bertalan.
A kormány nyilatkozatai is fokozták a bizonytalanságot. Orbán Viktor először a megállapodás mielőbbi megkötését sürgette, később Rogán Antal már a magyar belügyekbe történő illetéktelen beavatkozásokról beszélt. A szocialisták szerint a kormánynak meg kell értenie, hogy nem használhatja a külpolitikát belpolitikai célokra.
A civilek aggodalmát fokozta, hogy a paksi bővítésnél választott bíróságot fogadott el a kormány. A GMO-mentesség és egészségügy területén a civilekkel is konzultálni kell: nem lehet csak a gazdasági szereplőkre korlátozni a konzultációt.
Az Egyesült Államok mezőgazdasági szereplői hatalmas versenyelőnnyel rendelkeznek. Hatalmas kihívást jelent, hogy a versenyképesség számos területen sérül Magyarországon. Tóth Bertalan itt felsorolta a trafikmutyit, az agrármutyit, a Közgép hegemóniáját, az uniós források irányított felhasználását, az irányított reklámbeszerzéseket, a nem szabad közbeszerzéseket, a MET kiváltságait.
Elfogadhatatlan lenne számunkra, ha a magyar kormánynak az amerikai választott bíróság döntésének kéne alávetnie magát - ismertette a kereszténydemokrata állaspontot Vejkey Imre.
Magyaroszág legfontosabb mezőgazdasági termékeink esetén lassította a vámlebontást és hosszabb alkalmazkodási időt kért. A szövetségi szint alatti közbeszerzések esetén nem indult érdemi- csak technikai tárgyalás az USA-val; ezek is nagyon lassan haladnak.
Az EU-ban és az Egyesült Államokban zajló választások miatt lelassultak a tárgyalások, azok csak 2015 második felében élénkülhetnek meg.
A kereszténydemokraták azt szeretnék, ha a magyar szereplők ugyanolyan előnyökhöz jutnának, mint európai és amerikai partnereik - összegzett Vejkey Imre.
Egyeztetett globális hatalmi fellépésről van szó, amelyet a nagyvállalatok hatalmas lobbierővel már 1990 óta támogatnak. Ennek megfelelő a propaganda is. Az Európai Unió csak pozitívumokat említ: a korlátok megszüntetését, a GDP növekedését és a munkanélküliség megszünését hangsúlyozza.
Multinacionális, profitorientált vállalatok választott bíróságokon perelhetik majd Magyarországot. GMO cégek bíróság elé vihetik a magyar állam GMO-mentességét. Verespatak kapcsán egy kanadai társaság kártérítést követelhet Romániától, mert tiltja a cionidos technológiát. A Philip Morris azért perelte be Ausztráliát, mert egészségügyi okokra hivatkozva korlátozta a dohányzást - sorolta a várható következményeket Gyöngyösi Márton, a Jobbik első vezérszónoka.
Az aggodalmakat fokozza, hogy Anmerika számos nemzetközi egyezménytől távol maradt: így nem tiltja a hulladék exportját és még számos dolgot, amelyeket Európa országai és az Európai Unió is aláírtak. Mivel nincs önálló európai külpolitika az amerikaiak befolyásszerződésről van szó - állítja a Jobbik.
Az amerikai tárgyalópartnerre a legnagyobb nyomást a GMO cégek gyakorolnak, akik nem tudják elfogadni a tiltást - idézte a Föld barátai civil szervezet álláspontját a Jobbik második vezérszónoka és európai parlamenti képviselője Balczó Zoltán. Csath Magdolna közgazdás szavai szerint, ha beengedjük a csirkék ketrecébe a farkasokat, akkor nem kétséges, hogy mi történik majd.
A Jobbik szerint az európai sztenderdek gyengülése várható. A Fidesz támogatja: az Európai Parlamentben Szájer József gyors előrelépést sürgetett. A ratifikálás csak a tárgyalások lezárása után merül fel, de ez nem feltétlenül jelent vétójogot. Akárcsak a termőföld és a menekültügy esetében szembekerülünk az Unióval és végül rajtaveszthetünk.
A globális cégek és a nemzetállamok közti konfliktusról van szó: egy lassított puccsról. Ezt már Schiffer András, az LMP vezérszónoka jelentette ki. Jó a nagyvállalatoknak, az Unió magországainak, de rossz a kicsiknek és Kelet-Európának. Rossz válasz a 2008-as gazdasági válságra. A profitérdek nem előzheti meg az emberek érdekét.
Egy ENSZ tanulmány szerint 600 000 munkahely elvész és csökkenni fog az emberek bére. A szolgáltatás-liberalizációt 2000-ben sikerült megállítani. A NAFTA, az első hasonló megállapodás, Mexikónak előnyöket nem-, csak egy bűnözéstől és nyomortól elborított társadalmat hozott.
Nem szokványos vámlebontásról van szó, hanem minden akadály lebontásáról. A CETA, azaz a Kanada és az Európai Unió közti kereskedelmi megállapodás már ratifikálásra vár: az egyermény szerint tudományos érvekkel védhető csak meg GMO-mentességünk. Schiffer a megállapodás megvétózását követete. Az USA és az EU 30 évre titkosít mindent. Beszédes, hogy az EU nyolcszor egyeztetett a civilekkel, de több mint százszor a lobbistákkal. Egy lefelé húzó szabályozási verseny indult el, ami mindenhol a szabályok és jogok lazítását okozza a természet és az emberek rovására.
A választott off-shore bíróságok megszüntetik a helyi gazdaságokat és a helyi politikát is: kérdéses, hogy egyáltalán szükség lesz-e politikusokra. A jövőbeni szabályokat innentől azzal az USA-val kell először megvitatni, amelyik nem írta elő se a Kiotói-, se a Stockholmi-, se a Bázeli Egyezményt, mielőtt azokról a kormányok saját legitim intézményeikkel egyeztetnének.
Növényvédő szerek, hormonkezelt marha, klónozott csirke áraszthatja el Európát. A gyógyszercégek gátolják majd a szegény országok olcsó generikus gyógyszerekhez való hozzáférését. Schiffer András szerint a tervezett megállapodás egyenlőtlen versenyt teremt számunkra.
A TTIP függőség és a paksi energiafüggőség nem kiváltja, hanem erősíti egymást. Külpolitikai cselekvőképességünk megerősítése nélkül nem tudjuk csökkenteni kiszolgáltatottságunkat. Schiffer András azt kérte a kormánytól, hogy a görögökhöz hasonlóan mondja ki: sohasem fogjuk támogatni a megállapodást.
Szelényi Zsuzsanna független képviselő szerint a TTIP valóban az egyik legfontosabb téma ma Európában. Civilizációs kérdésről van szó. Európának az az érdeke, hogy egy demokratikus országgal integrálódjon, mert ha az USA-val nem tudunk megállapodni, akkor senkivel sem. Egy jó TTIP Európának és Magyarországnak is előnyös, ha a kormány feladja a korrupciót és a növekvő államkapitalizmust - hangsúlyozta Szelényi. Felszólalásával véget ért a vezérszónokok köre. Köszönjük figyelmüket!