A Ryanair "kalóznak" nevezte a Booking.com-ot

Ryanair
A Ryanair üdvözli a mediterrán országok döntéseit, és júliusban kedvezményes árú jegyekkel elindítja járatait
Vágólapra másolva!
Váratlanul lekerültek a Ryanair légitársaság járatinformációi néhány vezető szállásfoglalási és utazási portál felületéről. A Booking.com-ról, a Kayakról és a Kiwiről is eltűntek ezek az oldalrészek egy korábbi bírósági döntés nyomán, minek kapcsán az ír légitársaság a fejleményt üdvözlő közleményében kalózoknak nevezte az oldalakat, pontosabban az eljárásukat. 
Vágólapra másolva!

A BBC beszámolója szerint a légitársaság azt állítja, egyik nagy utazási oldaltól sem kapott előzetes értesítést arról, hogy azok eltávolítják a légitársaság járatinformációit megjelenítő úgynevezett flightbox-okat oldalaikról. Bár a vállalat közlése szerint foglalásaikra érezhetően kedvezőtlenül hatott a szállásfoglaló oldalak döntése decemberben, mégis örülnek annak.

A látszólagos ellentmondás mögött az húzódik, hogy a Ryanair már régóta hadban áll a Booking.com mellett a Kiwi és a Kayak nevű nagy utazási portálokat is üzemeltető holdinggal. A légicég kifogása az, hogy a portálokon megjelenő dobozokban a felhasználók elvégezhetik ugyan a járatfoglalásukat is a szállásfoglalásukhoz kapcsolódóan, ám ez esetben a portál jelentős felárat számít fel a legtöbb kiegészítői szolgáltatásáért.

S hogy mennyit? A légitársaság összesítést készített arról, adataik szerint például a Kiwi.com-on foglalva

a vásárló több mint 200 százalékos felárral vehetett elsőbbségi beszállást jegyéhez, az eDreams pedig kétszer annyit kért a 10 kg-os poggyászért az utastól, mint a Ryanair a saját weboldalán.

A portálok döntésének közvetlen előzménye egy ír legfelsőbb bírósági ítélet, mely lényegében törvénytelennek minősítette a portálok gyakorlatát.

Képünk illusztráció Forrás: Adrian Pingstone/Wikipedia

Kalózok a weben

Az ír fapados légitársaság nem is finomkodott a jelzőkkel, közleményében a cég szolgáltatásait jelentős felárral értékesítői portálokról és azok eljárásáról úgy fogalmazott, hogy

A Ryanairnek az is problémát jelentett, hogy az utazási portálok megoldásai következtében gyakran fiktív e-mail címekről, illetve hamis személyazonossági adatokkal érkeztek be hozzájuk a foglalások a portálokon keresztül.

Ezért a cég üdvözölte a mostani fejleményt, hozzátéve, annak örülnek, ha a velük utazók inkább saját weboldalukon keresztül foglalnak a járatokra.

Azt is közölték, továbbra is hajlandók együttműködni a megbízhatóan, transzparensen működő online utazási szolgáltatókkal, olyanokkal, amelyek nem tesznek felárat járataik és szolgáltatásaik áraira. Ezekre példaként a Google Flightsot említették.

Nőtt az el nem adott ülőhelyek aránya

A vállalatnál annak ellenére látják pozitívnak az utazási portálok döntését a flightbox-ok eltávolításáról, hogy annak nyomán decemberben és januárban az egyelőre el nem adott ülőhelyek száma 1-2 százalék közötti mértékben nőtt járataikon. Bár ez a jegyértékesítésből származó bevételre közvetlen hatással van, a cégénél úgy látják, hogy a 2024-re várt utasszámra és profitvárakozásikra vonatkozóan ez érdemi befolyással nem bír majd.

Ugyanakkor a The Guardian szerint valószínűleg részben az így kieső jegyárbevétel kompenzálására hirdettek árakciót decemberben 400 ezer ülőhelyre, a januártól márciusig terjedő időszakra vonatkozóan.

A cég friss közlése szerint az üres ülőhelyek mértéke átlagosan 9 százalék volt járataikon decemberben,

ez 1 százalékos növekedés a korábbi évek tapasztalataihoz képest. A tavalyi év utolsó hónapjában 12,5 millió utast szállítottak, ami több mint 2022 decemberében volt, annak ellenére, hogy a Gázai-övezetben kitört háború miatt több mint 900 járatukat kellett törölni.

A Ryanair régóta vívja jogi csatáit az amerikai bíróságon a Booking Holdings-szal, mely a Booking.com oldal mellett a Kayak, Agoda, és a Priceline nevű oldalakat is üzemelteti. A Booking Holdings nem kívánta kommentálni ezt az ügyet, az Egyesült Államokban jelenleg is zajló jogi eljárásra hivatkozva.