A technológiai befektetők öntik a pénzt a fiatal e-biciklis vállalatokba, különösen olyan városokban, mint Berlin, Tallinn, Amszterdam vagy Brüsszel. A rajongás pedig nem véletlen. A Deloitte számításai szerint ugyanis 2020 és 2023 között összesen több mint 130 millió elektromos kerékpárt fognak eladni, vagyis potenciálisan hatalmas piacról van szó – írja a CNBC.
A brüsszeli székhelyű Cowboy számít a legújabb kedvencnek, miután a vállalat bejelentette, 23 millió eurónyi tőkét szerzett egy befektetési körben, részben olyan vállalatoktól, mint az Exor, amely egyébként Ferrari vezető részvényese.
A Cowboy e-kerékpárjai 2290 euróba kerülnek, és olyan applikációhoz csatlakoznak, amely információt szolgáltat például a sebességről vagy az akkumulátor időtartamáról.
A komoly befektetői érdeklődésre utal az is, hogy a Szilícium-völgy egyik nagy kockázati tőkebefektetője, az Index Ventures partnere, Martin Mignot, hangsúlyozta, egyes országokban az elektromos kerékpárok már népszerűbbek, mint a hagyományos biciklik.
A Cowboy legutóbbi befektetési köre azt követően érkezett, hogy egy másik vállalat, a berlini székhelyű Dance, elindította az e-kerékpár előfizetői szolgáltatását. A német társaság különlegessége, hogy nem a biciklik értékesítését célozza meg.
A több mint 2000 eurós eladási ár helyett inkább egy havi 59 euróba kerülő előfizetői szolgáltatást kínálnak, amellyel a nap 24 órájában hozzá lehet férni a biciklihez egy applikáción keresztül.
A Dance a tervek szerint gondoskodik minden javításról, illetve azonnal és ingyen pótolja a járművet, ha az elveszne vagy ellopnák.
A társaság mögött egyébként a SoundCloud zenestreaming cég alapítója áll, és a Dance legutóbb 4,4 millió eurót szerzett a befektetőktől.
Májusban pedig a londoni Balderton Capital nevű kockázati tőkebefektető cég vezetésével kapott 12,5 millió eurónyi tőkét egy amszterdami startup, a VanMoof, amely akkor két hónapos várólistával árusította az elektromos kerékpárjait.
A VanMoof kerékpárjai egyébként a világ számos városában (Amszterdamtól Tokióig) népszerűek, és egyik különlegességük, hogy speciális lopásgátlókkal vannak ellátva.
A bicikli helyzetét folyamatosan nyomon lehet követni egy alkalmazás segítségével, és ha a jármű hiányzik, a vállalat „kerékpárvadászai" azonnal a nyomába erednek.
A CNBC-nek nyilatkozó egyik elemző szerint a koronavírus-járvánnyal komoly változás állt be a közlekedési szokásokban, és felgyorsultak a folyamatok. Az e-kerékpárok globális eladásai ennek köszönhetően 48 százalékkal nőttek májusban a megelőző év azonos időszakához képest, de csak Nagy-Britanniában 184 százalékos volt a növekedés.
Mindazonáltal az e-kerékpárok népszerűsége nem új, csupán az elmúlt hónapokban igen látványos volt a növekedés.
A VanMoof kerékpárjai például eddig is igen kelendőek voltak, köszönhetően a közösségi márkaerőnek.
Tavaly szeptemberben pedig a tallinni székhelyű Ampler Bikes 2,47 millió eurót szerzett közösségi finanszírozással. Akkor 29 országból összesen 1241 befektető szavazott bizalmat a vállalatnak.