Németország
21:002024. június 14.
Skócia
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc
Vágólapra másolva!
Mark Webber jelentős fölénnyel végzett az élen a Spanyol Nagydíj péntek délelőtti szabadedzésén, Sebastian Vettelt és Nico Rosberget előzve meg. A csúszós aszfalton az autók 4 másodperccel lassabbak voltak, mint egy évvel ezelőtt.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül26 bejegyzés
11:48
május 20, 2011
Vágólapra másolva!

Forrás: AFP

Mark Webber számára jól kezdődött a Spanyol Nagydíj hétvégéje, amikor a péntek délelőtti szabadedzésen 1.007 másodpercet vert csapattársára, a 2. helyezett Sebastian Vettelre.

A barcelonai pálya eleve az aerodinamikailag kifinomult Red Bullnak kedvez, s Webber helye a tabella élén egy pillanatig sem forgott veszélyben. Az autók ugyanakkor meglepetésre sokkal lassabbak voltak, mint egy éve ilyenkor, vagy az idei előszezon végén, amikor Michael Schumacher a Pirelli gumikkal 1:21.268-as köridőt ért el: most Webber volt az egyetlen a mezőnyben, aki 1:26 alá tudott kerülni. Ennek alighanem a csúszós aszfalt volt az oka, amelynek a williamses Pastor Maldonado látta leginkább kárát, a 13-as kanyar kijáratánál, látszólag kis sebességgel sodródva le a kavicságyba, ahonnan nem is sikerült kikecmeregnie többé.

Forrás: AFP

Az elmúlt hetekben feltámadó Mercedes ismét gyors volt, Nico Rosberg 2 tizedmásodpercre közelítette meg vele Vettelt, hátrébb szorítva ezzel Fernando Alonso Ferrariját. Sergio Pérez, aki sokáig vezetett, aztán viszont lejjebb csúszott a listán, az utolsó pillanatokban visszakapaszkodott Lewis Hamilton elé, az 5. helyre.

A mezőny hátsó felében ismét a Lotus bizonyult a legerősebbnek: Heikki Kovalainen csupán 2 tizedmásodperccel maradt le Jaime Alguersuaritól, a Timo Glock autóján új alkatrészekkel kísérletező Virgin azonban 1.7 másodperccel lassabb volt nála is.

Az edzésről készült, részletes élő tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.

http://static.origos.hu/s/partners/f1/html/session_2011_5_1.html
11:54
május 20, 2011
Vágólapra másolva!

A pálya, amit mindenki ismer

A Circuit de Catalunya az a pálya, amit a sok tesztelésből adódóan az összes csapat és versenyző az unalomig ismer. Emiatt általában péntekenként sincs túl sok akció a pályán, most azonban másként lehet, mert a Pirelli gumikkal még senkinek nincs tapasztalata itt: a télen sokkal hűvösebb volt. Az olasz cég egyébként a lágy és kemény keverékű slickeket hozta el Spanyolországba, az utóbbi azonban egy új típusú, amit két héttel ezelőtt, az isztambuli szabadedzéseken teszteltek le.

12:01
május 20, 2011
Vágólapra másolva!

Az első autók a pályán

Már többen kimentek a pályára megtenni egy-egy ellenőrző kört, köztük Lewis Hamitlon és Mark Webber. Heikki Kovalainen és Daniel Ricciardo, aki a Toro Rossónál ezúttal Sebastian Buemit helyettesíti, 2 kört teljesített, de a második után ők is visszatértek a boxba, ezért időeredménye még senkinek nincs.

12:06
május 20, 2011
Vágólapra másolva!

Új hátsó szárnyat tesztel a Williams

Rubens Barrichello Williamsét lekenték azzal a zöld nyomjelző festékkel, amit a mérnökök arra használnak, hogy ellenőrizzék a légáramlat útját a karosszéria mentén. A grove-i istálló már két héttel ezelőtt, Törökországban elkezdte új hátsó szárnyának tesztelését, de akkor a versenyen technikai problémák miatt nem vetették be. Közben Felipe Massa 1:47.367 alatt megtette a nap első mért körét.

12:09
május 20, 2011
Vágólapra másolva!

Schumacher is megkezdte a körözést

Michael Schumacher is megjelent a pályán. Érdemes visszaemlékezni, hogy a Mercedes az akkor újnak számító aero-csomaggal gyors volt itt az utolsó előszezoni teszten: olyannyira, hogy 1:21.268-as idejével Schumacher végzett az élen a téli összesítésben is. Most egy szerény, 1:33.513-as próbakörrel indított, és rádión szóltak neki, hogy ne használja a célegyenesben az "RFA"-t, ami a csapat terminológiájában a dönthető hátsó szárnyat jelenti. Közben a boxutca feletti teraszon egy csapat iskolás gyerek kátnálta hangosan, hogy "Alonso, Alonso!" Az nem kérdés, hogy itt ki az igazi hős...

12:15
május 20, 2011
Vágólapra másolva!

Továbbra is használható a trükkös motorelektronika

Az FIA a hétvégétől be akarta tiltatni azt a trükkös motorelektronikai üzemmódot, amely lehetővé teszi, hogy a kipufogó akkor is folyamatosan áramoltassa a nagy energiájú gázt az autók padlólemeze alá, ha a versenyző lelép a gázpedálról. Ez szinten tartja diffúzor által kifejtett leszorítóerőt a gázelvételes kanyarokban is, ami nagy előnyt jelent - feltevések szerint ennek köszönhető az is, hogy a Red Bull fölénye nagyobb az időmérőkön, mint a versenyeken. De bizonyos mértékig az összes élcsapat használja ezt a trükköt, és a hirtelen betiltása megoldhatatlan feladatok elé állította volna a mérnököket, ezért egyelőre tovább használható. Az FIA azonban mihamarabb megszabadulna tőle.

12:20
május 20, 2011
Vágólapra másolva!

Pérez vezet

A két Sauber állt az élre, jelenleg Sergio Pérez 1:27.512-es ideje az etalon. A visszajátszásból közben látszott, ahogy Lewis Hamilton a 13-as kanyarban egy pillanatra lesodródik a pályáról.

12:23
május 20, 2011
Vágólapra másolva!

Hamilton a 2. helyen

Hamilton az előbbi bakija után felkapaszkodott a 2. helyre Pérez mögé, 0.436 másodperces hátránnyal, de aztán szóltak neki, hogy térjen vissza a boxba. A két Mercedes viszont épp most ment ki újra a pályára, de Schumacher hiába javított egyéni legjobbján az első két szektorban, nem fejezte be a körét.

12:27
május 20, 2011
Vágólapra másolva!

Alonso arodinamikai tesztet végez

Fernando Alonso a célegyenesben 170 km/órával egyenletes sebességű aerodinamikai tesztet bonyolított le a Ferrarival. Ez ilyenkor rutinmunkának számít. Egyelőre 9 versenyzőnek van mért köre. Eddig Barcelonában jelölték ki a leghosszabb, 830 méteres DRS-zónát, amely éppen a célegyenesben van.

12:31
május 20, 2011
Vágólapra másolva!

Button megelőzte Hamiltont

Jenson Button megszerezte a 2. helyet, mindössze 4 ezredmásodperccel volt lassabb a továbbra is vezető Péreznél. Felipe Massa is pályán van éppen. A Ferrari további fejlesztésekkel, köztük egy új padlólemezzel érkezett Barcelonába. A maranellói istállónál arra panaszkodnak a twitteren, hogy egyelőre nagyon csúszik az aszfalt. Nem csoda, még korán van.

12:33
május 20, 2011
Vágólapra másolva!

Webber átveszi a vezetést a Red Bull-lal

A Red Bull megjelent a pályán, és Mark Webber azonnal át is vette a vezetést: a körideje 1:27.075, amit rögtön utána 1:25.473-ra farag le. Az RB7 sehol sem érzi magát annyira otthon, mint az aerodinamikát az előtérbe helyező Circuit de Catalunyán.

12:38
május 20, 2011
Vágólapra másolva!

A Williams új diffúzort is tesztel...

...Pastor Maldonadóval. Schumachert figyelmeztetik a rádión, hogy a célegyenesben hátszélre kell számítania, ami a végsebességet növeli ugyan, de hosszabb féktávot követel, és megbolygatja az autók aerodinaikai egyensúlyát is. Az erős szél, amely miatt egyik pillanatról a másikra csökkenhet a leszorítóerő, állandó probléma szokott lenni Barcelonában.

12:39
május 20, 2011
Vágólapra másolva!

Webber tovább javít, Vettel a 2.

Webber 1:25.142-re javított, míg csapattársa, Sebastian Vettel felugrik mögé másodiknak, egyelőre 1.458 másodperces hátránnyal. Tavaly ilyenkor Hamilton 1:21.134-es körrel nyerte az első szabadedzést. Közben Schumacher megszerezte az 5. helyet, de a hátránya 2.509 másodperc.

12:43
május 20, 2011
Vágólapra másolva!

Glock újra pályán

Timo Glock, akinek korábban megállt az autója, újra kihajthatott a boxból. A Virginnél ma ő teszteli az új fejlesztéseket, míg Jérome D'Ambrosio az összehasonlítás kedvéért a régi konfigurációt használja. A csapat új diffúzort és kipufogót hozott Barcelonába.

12:45
május 20, 2011
Vágólapra másolva!

Rosberg megszerzi a 3. helyet

Webber fölényét egyelőre senki nem veszélyezteti, de Nico Rosberg 1 tizedmásodpercen belülre közelítette meg Vettelt az imént. Már csak Vitalij Petrovnak nincs mért köre, akinek Jackie Stewart adott néhány jótanácsot, mielőtt az orosz beszállt az autójába. A legtöbb kört, 14-et, eddig a 13. helyen álló Massa tette meg.

12:50
május 20, 2011
Vágólapra másolva!

Az első szárnnyal babrál a Ferrari

A Ferrari az első szárny véglapját cseréli ki Massa autóján, amin az egyik terelőlap összesen 2 cm-rel rövidebb, mint a másik változaton. Ennyin is sok múlhat, mivel az autók aerodinamikai teljesítményét döntően az első szárny határozza meg, hiszen az vezeti hátra a levegőt az összes többi aero-elemre

12:52
május 20, 2011
Vágólapra másolva!

Rosberg és Alonso Vettel előtt

Az elmúlt percekben Rosberg és Alonso is beférkőzött Vettel elé, de a hátrányuk Webberhez képest még mindig 1.3 másodperc. A pálya nyilván nagyon nyers állapotban van, mert ennél sokkal jobb köridőket kell majd látnunk a hétvége további részében.

12:54
május 20, 2011
Vágólapra másolva!

Maldonado kicsúszott

Maldonado a 13-as kanyar kijáratánál kicsúszott a Williamsszel, miután elvétette a valamelyest már felgumizott ideális ívet, és az autója a poros aszfalton egyszerűen lesodródott a kavicságyba. Szerencsére nem tört össze, de nem tudott visszakecmeregni vele a pályára, úgyhogy értékes időt veszít. Talán az lehetett a gond, amire Petrov is panaszkodott az előbb a rádión: a kemény keverékű gumik nehezen melegednek be.

12:57
május 20, 2011
Vágólapra másolva!

Webber előzi Buttont

Button épp az új véglappal szerelt első szárnyakat tesztelte a McLarennel a célegyenesben, amikor Webber szélárnyékból bebújt mellé, és kifékezte az első kanyarban. Vettelnek pedig szóltak a rádión, hogy ne használja a KERS-t. Legutóbb, Isztambulban már nem volt baj a Red Bull rendszerével.

13:05
május 20, 2011
Vágólapra másolva!

Vettel ismét a 2. helyen

Vettel, aki éppen egy hosszú etapot teljesít, visszaelőzte Rosberget és Alonsót, de Webbertől még mindig 1 másodpercre van. A sorrend az élen jelenleg Webber, Vettel, Rosberg, Alonso, Hamilton, Heidfeld, Button, Barrichello, Schumacher.

13:13
május 20, 2011
Vágólapra másolva!

A Williamsek a leggyorsabbak az egyenesben

A két Williams 322 km/órás tempóban haladt át a mérési ponton, őket a két Mercedes követi 321 km/órával. A három szektorhatáron is Mercedes motoros autók voltak a leggyorsabbak.

13:18
május 20, 2011
Vágólapra másolva!

Továbbra is a Red Bull szárnya a leghajlékonyabb

A lassításos összehasonlításból egyértelműen látszott, hogy még mindig a Red Bull első szárnyának vége hajlik lefelé legjobban a terhelés alatt. Webber autóján szinte az aszfaltot súrolja az ívkülső véglap, amely vadul lifeg, ahogy az autó átmegy az bukkanókon. A Ferrari szárnya is viszonylag hajlékonynak tűnik, a Mercedesé és a McLarené viszont sokkal kevésbé.

13:20
május 20, 2011
Vágólapra másolva!

Maldonado elismeri, hogy hibázott

Maldonado nem tagadja, hogy egyszerűen azért csúszott ki néhány perccel ezelőtt, mert a Williams fara kitört a 13-as (egyébként nem gyors) kanyarban, és már nem tudta megfogni. Most verheti a fejét a falba.

13:23
május 20, 2011
Vágólapra másolva!

Csak a kemény gumikat használják

Ahogy az első edzésen megszokott, egyelőre mindenki a kemény keverékű Pirellikkel gyakorol. A versenyzők egész napra két szett kemény és egy szett lágy slicket kapnak, úgyhogy az utóbbit inkább délután, a jobb pályaviszonyok között szokták felhasználni. Az aszfalt továbbra is elég hideg, csak 26 fokos.

13:28
május 20, 2011
Vágólapra másolva!

Megkezdődött az utolsó roham

Két-három perccel a leintés előtt 21 autó köröz a pályán, köztük Vettelé, aki ránézésre alaposan meghajtja a Red Bullt, teljes szélességében kihasználva a pályát. A használt gumikon így sem javít. Az élmezőny sorrendjében nem történik változás. Webbertől azt kérik a rádión, hogy próbálgassa a KERS-t.

13:30
május 20, 2011
Vágólapra másolva!

Az edzésnek vége, Webber az élen

A kockás zászló előkerült, az edzést leintették. Webber 1 teljes másodperces előnnyel maradt az élen, mögötte Vettel, Rosberg és Alonso végzett. Az idők 4 teljes másodperccel gyengébbek voltak, mint tavaly ilyenkor, amikor hasonló hőmérsékleti viszonyok uralkodtak Barcelonában. Hamarosan külön cikkben jelentkezünk a teljes eredménylistával.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről