Vágólapra másolva!
A pénteki villámcsapás után sértetlenül vár az indításra az Atlantis űrrepülőgép a Kennedy Űrközpontban.
Vágólapra másolva!

A start halasztása már nem sokáig lehetséges: közeledik az idény első trópusi vihara.

A Kennedy Űrközpont 39B jelű indítóállványán már augusztus 2-a óta várakozik az Atlantis űrrepülőgép. Az indítási ablak szeptember 13-ig van nyitva, azonban a szintén hamarosan startoló Szojuz-űrhajótól időben elkülönülve szeretnének az ISS-hez csatlakozni, ezért szeptember 7-ig indítani akarják az Atlantist.

Az indulás korábbi lehetséges dátuma még augusztus 27-e volt, amelyet a kedvezőtlen időjárás miatt elhalasztottak. Az eredetileg hurrikán státuszból kisebb trópusi viharrá szelídült Ernesto miatt a start tovább tolódik, az újabb lehetséges időponttal kapcsolatos döntést hétfőn, azaz ma hozzák meg.

Az előrejelzések szerint a vihar maximum 40 csomós szelet eredményezhet a floridai indítóállásnál. Ezt elméletileg károsodás nélkül kibírja az állványon lévő Atlantis - azonban ha vissza akarják hozni a startpadról, akkor a szállítás alatt már csak 20 csomós szelet tekintenek veszélytelennek a szakemberek.

A bonyolult műveletre azonban könnyen szükség lehet, mivel még egy kisebb vihar is tartogat veszélyeket a szabadban várakozó űrrepülőgépre nézve. Pénteken például egy villámcsapás érte a startot kiszolgáló tornyot. Bár az eseményt gond nélkül védte az erre a célra fejlesztett rendszer, elméletileg nem kizárt, hogy a közel 100 ezer amper elvezetésekor olyan áramok indukálódnak az űrrepülőgép vezetékeiben, amelyek károsítják a rendszert. Az ellenőrzések alapján erre szerencsére most nem került sor, de egy hasonló villámcsapásnak nem szívesen teszik ki még egyszer a gépet.

A jelenlegi tervek alapján a start következő lehetséges időpontja magyar idő szerint hétfő este 22 óra vagy kedd 21 óra környéke.

Az Atlantis STS-115 jelzésű küldetése során több új berendezéssel látják el a Nemzetközi Űrállomást, köztük egy 17,5 tonna tömegű új napelemtáblával, és a P3/P4 jelzésű mechanikai merevítőszerkezettel. Míg az elsővel az ISS energiatermelése közel duplájára nő, a másik berendezés a további fejlesztésekhez szolgál alapként.

A programnak természetesen most is szerves része lesz az űrrepülőgép külső felületének ellenőrzése a start után. A feladatokat három űrséta során tervezi végrehajtani a legénység: Brent Jett parancsnok és veterán űrhajós, Chris Ferguson pilóta, Dan Burbank pilóta, valamint Joe Tanner, Steve MacLean és Heidemarie Stefanyshyn-Piper fedélzeti mérnökök. Pontos munkájukra nagy szükség lesz, az űrrepülőgép-program ugyanis jelenleg feszített ütemterv szerint halad. A következő 18 hónapra tervezett összes indítás előfeltétele, hogy az azt megelőző küldetés sikerrel záruljon.