Nagy film, nagy turizmus

Vágólapra másolva!
A világon egyre több város, kulturális, vagy természeti látnivaló válik turistalátványossággá egy-egy nagyobb szabású mozifilm bemutatóját követően.
Vágólapra másolva!

A filmek jeleneteiben látható helyszíneken sok esetben szabályos turistainvázió kezdődik, hatalmas bevételhez juttatva a helyi vállalkozókat. A legnagyobb hisztéria meglepő módon az indiai szappanoperákat kíséri.

A világ nagy túraszervező cégei, utazási irodái és szállodaláncai talán még soha nem használták fel ilyen mértékben az éppen aktuális mozifilmek népszerűségét, mint manapság. Ezek a cégek felismerték a forgatási helyszínek meglátogatásában rejlő hatalmas üzletet.

Az egyik első ilyen legendás helyszín a Thaiföld nyugati partvidéke mellett található Phang Nga öbölben lévő, tengerből kiálló, jellegzetes buzogány formájú sziklaszirt, ahol a legendás James Bond sorozat, "Az aranypisztolyos férfi" című részét forgatták Roger Moore főszereplésével. A film sikere nyomán turisták ezrei zarándokoltak a szokatlan sziklaképződményhez, a derék thaiok pedig felismerték az ebben rejlő üzleti lehetőséget és egész iparágat alapoztak rá. A híres sziklát, pontosabban a mellette lévő nagyobb szigetet is James Bond-szigetnek keresztelték, ma már pedig külön hajóscégek szállítják oda a temérdek külföldit. Az apró sziget varázsa természetesen már rég elveszett.

A nem messze lévő Phi-Phi szigete szintén megtetszett a filmeseknek, mert az egyik gyönyörű öbölben találták meg a Part című film jeleneteinek otthont adó helyszínt. A Leonardo di Caprio főszereplésével bemutatott film után ez a hely is a turistahajók kedvelt célpontjává vált, a szomszédos öbölben lévő kis faluban pedig szinte minden, a filmmel kapcsolatos "ereklyét" megvásárolhatunk.

A közelmúltban is akadt hasonló jelenségre példa: a Gyűrűk Ura trilógia bemutatását követően a világ minden tájáról özönlöttek Új-Zélandra, a forgatás helyszínére a film és a könyv rajongói. Legújabban pedig a néhány hete mozikban vetített Da Vinci Kód helyszínei a film- és könyv-turisták slágercélpontjai Párizsban, Londonban és a skóciai Rosslynben.

Mára a turisztikai szakemberek is felismerték, hogy egy-egy nagysikerű filmnél nem is kell jobb reklám egy adott város, vagy régió idegenforgalmának fellendítéséhez. Az utazásszervezők a sikerfilmeket mozgóképben megjelenő utazási ajánlatnak tekintik, és eszerint alakítják kínálatukat.

A King Kong legújabb verziójának bemutatóját követően például Nagy-Britannia szerte a főhős majommal díszített posztereken és plakátokon hirdetik New Yorkot, a következő szlogennel: "Már láttad a filmet, most nézd meg a helyszínt!" A turisták pedig szépen bekapják a horgot.

Az üzletre már az útikönyv kiadók is ráharaptak. Amerikában júniusban jelenik meg a hollywoodi filmek - elsősorban dél-kaliforniai - helyszíneit bemutató útikönyv. Persze a filmturistákat a szakszerű útleírás nem mindig érdekli. A hazai mozikban is bemutatott "Brokeback Mountain - Túl a barátságon" című film lenyűgöző helyszíneken játszódó jeleneteit eredetileg Kanadában vették fel, a turisták ugyanakkor mégis a film történetének helyszínére, a Wyoming államban található Big Horn hegység környékére utaznak.

Tony Reeves, a "Filmhelyszínek Világatlasza" című könyv szerzője szerint manapság a DVD korában a nézők újra és újra megnézhetik kedvenc filmüket, míg végül úgy döntenek, hogy személyesen is felkeresik a cselekmény helyszínét. A szerző szerint napjainkban az emberek úgy gyűjtik a filmeket, mint egykor a hanglemezeket és sokuk szerint kifejezetten érdekes személyesen is megismerkedni a filmekben szereplő helyekkel.

Reeves szerint korábban is tapasztaltak kisebb-nagyobb fellángolásokat. Például a "Harmadik típusú találkozások" bemutatója után rajongók hada látogatott el a szintén Wyoming államban lévő Ördög Torony nemzeti parkhoz, a híres sziklaformához, ahol a filmbéli űrhajó leszállt. A napjainkban tapasztalt turistaáradat azonban minden korábbi fölülmúl.


India mindent visz

Ma már persze a turisztikai szakemberek jóval tudatosabbak, köszönhetően a filmbemutatók utáni idegenforgalmi változásokról szóló tanulmányoknak és kutatások eredményeinek. Az adatok szerint egy sikerfilm bemutatását követő négy évben átlagosan 54 százalékkal emelkedik a filmben szereplő helyszín idegenforgalma. Az is megfigyelhető, hogy egy-egy adott város, vagy régió már előre tervez és - ismerve a film történetét - a bemutató előtt megkezdik a turisztikai szolgáltatások hirdetését, sőt arra is akadt példa, hogy a filmben szereplő város vezetése megpróbálta meggyőzni a gyártó filmstúdiót arról, hogy náluk legyen a film premierje.

Érdekesség ugyanakkor, hogy a legtöbb film "szülővárosát", Los Angelest egyelőre elkerülték a filmturisták. Egy helyi cég épp ez ellen szeretne tenni és egy nemrégiben kiadott 34 oldalas útikönyv segítségével a sztárok által kedvelt éttermek, szállodák és a város környéki forgatási helyszínek bejárását javasolja a turistáknak.

Az Amerikai Kereskedelmi Minisztérium is felismerte a filmturizmusban rejlő lehetőségeket és a közeljövőben 10,5 millió dollárt fordít a "Már láttad a filmet, most utazz el a helyszínre" szlogenű reklámkampányra Nagy-Britanniában, további 4,5 milliót pedig Japánban. Brit és francia turisztikai cégek pedig a nemrég bemutatott Da Vinci Kód helyszíneit bemutató weboldalt indítottak el, a fontosabb helyek részletes ismertetésével és a túrákra mutató linkekkel.

A filmturizmus, talán sokaknak meglepő módon mégsem Európában, vagy az Egyesült Államokban, hanem Indiában virágzik igazán. A Bombay melletti Bollywoodban már-már tömegtermelés-szerűen készülő szappanoperák, giccses sorozatok és az ezekben szereplő színészek népszerűsége európai és amerikai társaikkal vetekszik. Az évente több száz filmet produkáló indiai filmiparban óriási pénzek vannak, s a nyomában járó idegenforgalom is hatalmas bevételekre tesz szert a filmek révén.

Az első nagy robbanás néhány évvel ezelőtt történt, amikor az egyik népszerű tévésorozat bemutatását követően indiai filmrajongó turisták tízezrei indultak útnak a film forgatási helyszíne, Új-Zéland felé, még jóval a Gyűrűk Ura sikere előtt.

Szintén egy sorozat nyomán nőtt több száz százalékkal három svájci alpesi falu idegenforgalma, miután nagy sikerrel vetítették az indiai tévék az ott forgatott szappanoperát. A települések szállodái és panziói ettől kezdve az év legnagyobb szakaszában tömve vannak indiai turistákkal, akik a falvak környéki helyeket, tavakat is előszeretettel keresik fel. Az éttermekben indiai séfeket alkalmaznak a hasukra kényes vendégek kedvéért, és az ajándéktárgyakat árusító boltok is kitűnően megélnek a hirtelen jött konjunktúrából.

Az üzlet olyan nagy, hogy Indiában az utazási irodák és túraszervező cégek tudatosan építenek a filmrajongókra, valamint a helyi énekesek és együttesek rajongóira és jelentős összegekkel szponzorálják egy-egy film, vagy videoklip forgatását. Európai szemnek megmosolyogtató, hogy néhány indiai sztáregyüttes videoklipjében a dal szövegétől teljesen függetlenül váltakoznak a történet helyszínei. Az énekes az első versszakban a londoni Tower Bridge-en énekel, a másodikban már svájci alpesi táj tűnik fel, míg a refrén alatt a dubaji Burj al Arab luxusszálloda látható a háttérben. A lelkes rajongók pedig szívesen utaznak azokra a tájakra, ahol kedvencük is járt.

Természetesen az európai szolgáltatók is felfigyeltek a jelenségre. Egy osztrák filmes cég például honlapján külön az indiai filmeseknek szánt forgatási helyszíneket kínál, nem kevés pénzért.