Bővülő nyári kínálat a fapadosoknál

Vágólapra másolva!
Minden korábbinál bővebb választék áll rendelkezésére azoknak, akik idei nyaralásukat vagy akár csak néhány európai hosszú hétvégét valamelyik fapados légitársaság járatával szeretnék lebonyolítani. A már meglévő desztinációk mellett új városok jelennek meg a kínálatban, sőt új légitársaságok is megpróbálnak betörni a magyar piacra.
Vágólapra másolva!

A két legismertebb Magyarországról repülő diszkont légitársaság, a Sky Europe és a Wizz Air egyaránt jelentősen bővíti útvonalainak számát. A SkyEurope Burgasz, Bologna és Thesszaloniki mellett új menetrend szerinti járatot indít Nápolyba. A cég emellett idén is működteti a tavaly nagy sikerűnek bizonyult horvátországi járatait.

A rivális Wizz Air is fokozottan figyel a balkáni régióra, de a cégnél az igazi újdonságnak a görög szigetekre közlekedő járatok beindítása számít. A társaság Rodosz, Korfu, Heraklion és Mallorca mellett a katalán Gironába indított új járatot. A Wizz Air ezek mellett fokozott figyelmet fordít Dél-Lengyelországra és a balti államokra is. Litvániában például azért választotta célállomásul Kaunas városát, mert az SAS csoporthoz tartozó rivális, az AirBaltic Vilniusból működtet járatot április elejétől, heti kétszeri alkalommal Budapestre.

A Budapestről szintén repülő EasyJet, a második legnagyobb európai diszkont légitársaság szintén növeli célállomásai számát, igaz, a Budapestről közvetlenül elérhető városok száma egyelőre nem változott, viszont a társaság gépeivel olyan helyekre is eljuthatunk Londonon keresztül, mint Isztambul vagy a marokkói Marakesh.

A fapados légitársaságok közül Budapesten elsőként megjelenő Germanwings német cég jelenleg két németországi városba, Kölnbe és Stuttgartba közlekedik. A társaság a nyári időszakban bővíti járatainak számát, és várhatóan 2007 nyarától Hamburgba is repül majd Budapestről, és az is elképzelhető, hogy ugyancsak jövőre szezonális jelleggel a sármelléki repülőteret is igénybe veszi majd.

A sármelléki légikikötő első számú sztárja a legnagyobb európai légitársaság, a tavaly 35 millió utast kiszolgáló ír Ryanair májusban indítja a Balaton és London Stansted közlekedő menetrend szerinti járatát. A társaság vezére, Michael O'Leary kedden egy varsói repülési konferencián közölte, hogy cége a közeljövőben két-három új magyarországi járatot jelent majd be. Információink szerint könnyen lehet, hogy Debrecen lesz a Ryanair következő magyarországi célállomása, ahová egyébként már Budapestről is eljuthatunk menetrend szerinti járattal és ahonnan a nyári időszakban rendszeresen indulnak charterjáratok is a különböző földközi-tengeri üdülőhelyekre.

Új diszkont légitársaságok is felvették célállomásaik közé Budapestet. A már említett AirBaltic Vilniusból, a Blu1 pedig Budapest-Helsinki járatot indít május 1-jétől. A dán Sterling légitársaság Helsinkibe és Stockholmba repül a magyar fővárosból. Várhatóan három charter légi járat is megjelenik Ferihegyen, amelyek közül az Atlantic Airlines a Lego gyár dániai központjába, Billundba repül, a Sunexpress a törökországi Antalyába indít charter járatot, míg a Condor légitársaság a Budapest-München útvonalon üzemeltet charterforgalmat.

A bővülő kínálat mellett ugyanakkor azt is meg kell jegyezni, hogy az idei nyárra tervezett összesített fapados kapacitás - azaz a menetrend szerinti diszkont járatokon rendelkezésre álló helyek összesített száma - 5 százalékos csökkenést mutat, szemben például Lengyelországgal, ahol az idei évre 105 százalékos növekedést várnak. Szakértők szerint ennek elsődleges oka, hogy - noha Magyarországon már a debreceni, a sármelléki, sőt legújabban a szegedi repülőtér is képes kisebb utasszállítók fogadására - a fapados piac túlságosan Ferihegy-központú, a vidéki repülőterek még nem alkalmasak arra, hogy nagyobb forgalmat szippantsanak el Budapestről.

Komoly gondot jelent például a Lengyelországgal folytatott versengésben, hogy ott a hazainál gyorsabb ütemben fejlesztik a másodlagos repülőtereket, alkalmassá téve így azokat a fapados járatok fogadására. A diszkont cégek számára ezen kívül azért kedvezőek a lengyelországi légikikötők, mert összességében jóval alacsonyabb költséggel szállhatnak le az ottani repülőtereken, mint Ferihegyen.

Az erősödő verseny egyik látványos jele, hogy június 11-én utoljára száll fel Budapestről a Sky Europe londoni járata. Ugyan korábban is volt már arra példa, hogy egy adott társaság leállította egy-egy járatát, a mostani döntés érdekessége azonban az, hogy a londoni járat a cég egyik legnagyobb presztízsű útvonala volt. A Sky Europe ráadásul a közelmúltban bejelentette, hogy a korábban tervezett négy repülőtér mellé Prágában létrehozza ötödik főhadiszállását is. A cég szerint a döntés nem befolyásolja a budapesti bázis fontosságát, mégis a külső szemlélőnek talán úgy tűnhet, hogy a budapesti repülőtér némileg veszít jelentőségéből.

Persze a kapacitások összesített csökkenésének hatásait a társaságok egyéb intézkedésekkel próbálják ellensúlyozni. A vidéki repülőterek fokozatos beépítése a menetrendbe azt az előnyt eredményezheti, hogy íg elérhetővé válik a vidéki repülőterek vonzáskörzetében élő több millió ember.

A cégek kapacitásaikat a repülőgépek ülésszámának bővítésével is megpróbálják növelni. Az említett Sky Europe például 5 százalékos növekedést vár attól, hogy több utas befogadására alkalmas repülőgépeket szerez be. Igaz, még így is elmarad az általa használt Boeingek 149 férőhelye a rivális Wizz Airnél használatban lévő 180 személyes Aribusoktól. A Sky Europe ezenfelül a közelmúltban eltörölte az üzemanyagpótdíjat és minden további utasdíjat vagy foglalási költséget. Költségcsökkentő intézkedést vezetett be az EasyJet is a közelmúltban, amikor lehetővé tette utasai számára az online bejelentkezést a járatok indulása előtt.

A különböző gazdaságosságot növelő lépések mellett a diszkont légitársaságok a honlapjukon elérhető szolgáltatások bővítésével is igyekeznek minél több utast magukhoz csábítani. Ma már szinte minden fapados cég honlapján foglalhatunk hotelszobát magunknak a kiválasztott célállomáson, vagy akár autót is bérelhetünk, ami aztán az érkezés után a repülőtéren vár minket, de köthetünk biztosítást, sőt van olyan társaság, ahol még a parkolási díjat is kifizethetjük előre arra az időre, amíg távol vagyunk.

Az EasyJet volt az első olyan diszkont légitársaság, amely felismerte, hogy komoly forgalmat generálhat olcsó szállások értékesítéséből. Ezért elsőként Londonban saját, EasyHotel néven működő szállodát hozott létre, amelynek mára már több tagja üzemel különböző európai nagyvárosokban. Ennél egyszerűbb megoldást alkalmaz a Sky Europe, amelynek oldalán egy több ezer ajánlatot tartalmazó online szállásfoglaló rendszerből válogathatunk számunkra megfelelőt.

A diszkont társaságok többsége repülőtéri transzfert is ajánl utasainak, ami különösen azért hasznos szolgáltatás, mert az általuk használt repülőterek gyakran igen távol találhatók a célállomástól. A Frankfurt-Hahn repülőtér például közel 100 kilométerre fekszik Frankfurt városától, de a római Ciampino repülőtértől is egy jó órás buszútra kell felkészülnünk a belvárosig.

A Magyarországról közlekedő ismertebb diszkont légitársaságok közül a Wizz Air és a májustól induló Ryanair honlapjain az említett szolgáltatásokon kívül akár komplett csomagokat, városlátogatásokat, wellnessprogramokat, de akár koncert- vagy focimeccsjegyet is foglalhatunk. Az ajánlatok értelemszerűen elsősorban azokba a városokba szólnak, ahová a járatok is közlekednek. A programok foglalása hasonló elven működik, mint a repülőjegyeké: kiválasztunk egy ajánlatot a honlapon lévő kínálatból, majd megjelöljük az utazás tervezett időpontját. Néhány lépés után megkapjuk, hogy a megadott létszámra mennyibe is kerül a kirándulás. Fontos tudni, hogy a csomagok árában nincs benne a repülőjegy, azt külön kell foglalnunk. A programok leírásánál figyelmesen olvassuk el, hogy a kifizetett euróinkért milyen szolgáltatásokra számíthatunk!

A repülőjegy-foglaláshoz hasonlóan a csomagfoglalásoknál is jobb árakat csíphetünk el, ha jóval az utazás előtt intézzük a foglalást. Tanácsos ezenkívül a különböző akciókat is figyelni, így is kedvező árakat kaphatunk.

Végezetül hasonlítsuk össze a nagyobb fapados légitársaságok árait egy-egy adott célállomásra, a mindenkit leginkább érdeklő szempont, az ár alapján. Az alábbi árak a június 23-27. közötti időszakra, 2006. április 13-i foglalás mellett érvényesek adókkal és illetékekkel együtt. (+/- 1 nap. Ha az adott napon nem állt rendelkezésre járat, mindig a legközelebbi lehetséges járatok közül az olcsóbb ajánlatot választottuk ki.)