Nyelvtanilag töredezett a Combino-jelentés

Vágólapra másolva!
Csütörtökön hozzák nyilvánosságra azt a nemrég elkészült jelentést, amely a 4-6-os villamos pályájának átépítését vizsgálta - jelentette be csütörtökön napközben Demszky Gábor. A főváros honlapjára csütörtök este valóban felkerült egy ezzel kapcsolatos bejegyzés, ám ebből csak annyi derül ki, hogy a BKV Felügyelő Bizottságának elnöke a jelentés pontosítását javasolja, egyebek mellett azért, mert benne "olyan, nyelvtanilag töredezett mondatok is vannak, amelyek az értelmezést zavarják".
Vágólapra másolva!

Elkészült a 4-6-os villamos pályájának átépítésével kapcsolatos vizsgálati jelentés, amelyet még csütörtökön nyilvánosságra is hoznak - közölte Demszky Gábor főpolgármester. Demszky nem kívánt a személyi felelősség kérdésével foglalkozni az újságírók számtalan kérdésére sem. Megismételte viszont, hogy megingott a bizalma Aba Botondban, a BKV vezérigazgatójában - ezt az álláspontját megerősítette az említett anyag is - tette hozzá.

A jelentést ma vehetik kézhez a cég felügyelőbizottságának a tagjai is, valamint az abból készített határozati javaslat várhatóan a Fővárosi Közgyűlés elé kerül augusztus 31-én. A testület dönthet a jelentés megállapításaival kapcsolatos következményekről, többek között a személyi felelősség kérdéséről is.

A jelentés nem tér ki a Combino villamos műszaki problémáira, sem pedig a beruházás "egész történetére" - mondta a főpolgármester. A vizsgálat Demszky elmondása szerint azt is megállapította, hogy a villamos felsővezetékeinek átvétele "szemrevételezéssel" történt a kivitelezőtől. Ez a BKV felelőssége - szögezte le. "Csak akkor bocsátjuk ki a villamosokat, ha a BKV garanciát vállal arra, hogy nem lesznek újabb meghibásodások. Nem elegendő a Siemens garanciája" - tette hozzá.

"Nyelvtanilag töredezett mondatok"

Csütörtök este valóban felkerült a BKV honlapjára egy bejegyzés a Combino-jelentéssel kapcsolatban, ám ez nem maga a jelentés, hanem Székely Gábor, a BKV Felügyelő Bizottsága (FB) elnökének levele az FB-hez, amelyben a jelentés pontosítására tesz javaslatot. Székely levele szerint a jelentéstől azt várták, hogy választ ad arra, műszakilag megfelelően történt-e meg a Nagykörútra érkezett új villamosokkal kapcsolatos vonalfelújítás megtervezése, kivitelezése, illetve a munkavégzés koordinálása, valamint, hogy kellő gondossággal járt-e el a BKV a beruházó, illetve a kivitelező kiválasztásában, továbbá a munkavégzések ellenőrzésében.

Székely szertit azonban a jelentés pontosítani kell, mivel "a szakvélemény - bár részben tartalmaz egyértelmű megállapításokat - a fenti kérdéseket maradéktalanul nem válaszolja meg", emellett "olyan állításokat és premisszákat is sugalmaz, amelyek önmagukban felérnek újabb kérdések feltevésével", illetve "olyan, nyelvtanilag töredezett mondatok is vannak, amelyek az értelmezést zavarják".

Meghívó, és laikusnak értelmezhetetlen ábra

Székely javaslata alá a jelentés különböző mellékleteit csatolták, ám ezekből sem derül ki semmi konkrétum. A .tif fomrátumú négy fálj között van egy egy meghívó az FB augusztus 17-i ülésére, egy dokuemtumjegyzék, egy fizikai képletekkel ellátott, laikus számára értelmezhetetlen ábra, valamint egy táblázat a Margit hídi oszlopok terhelhetőségi adatairól "a falvastagság csökkenés függvényében".

A fővárosi koalíció tagjai közül többen azt várják, hogy Aba Botond, a BKV Zrt. vezetője önként lemond majd vezérigazgatói posztjáról a Combino villamosok körüli problémák miatt - értesült az MTI csütörtökön. Aba Botond a névtelen nyilatkozatokra nem kívánt reagálni.

Az 54 méter hosszú Combino villamosok augusztus elseje óta egyáltalán nem közlekednek, miután sorozatos meghibásodásokat tapasztaltak a járműveknél. Júniusban és júliusban időről időre elromlottak a felsővezetékek. A villamosokkal kapcsolatban több vizsgálatot is indítottak, többen a BKV felső vezetését hibáztatták.