Ferihegy új gazdáját is kötné a szerződés

Vágólapra másolva!
Csak a ferihegyi repteret birtokló cég gazdája változhat meg a BAA-Ferrovial üzlettel.
Vágólapra másolva!

A repteret jelenleg birtokló BUD Holding, amely jelenleg a BAA tulajdonában van, 2011-ig nem adhatja tovább a reptér üzemeltetését, ráadásul egy sor kötelezettséget kell teljesítenie - a tulajdonos személyétől függetlenül. Az ÁPV Zrt. a privatizációs szerződésben foglaltakról tájékoztatta az [origo]-t.

Csak több lépcsőn keresztül befolyásolja a Budapest Airportot a jelenleg folyó BAA-Ferrovial felvásárlás - tájékoztatta az [origo]-t Oravecz Péter, az ÁPV Zrt. kommunikációs igazgatója.

Mint arról már korábban beszámoltunk, spanyol Ferrovial még az év elején tett ajánlatot a Ferihegyet is birtokló brit BAA-ra. A britek kezdetben elutasították a spanyolok - időközben ellenségessé vált ajánlatait - azonban kedden a BAA vezetés meglepetésre mégis azt ajánlotta a részvényeseknek, hogy fogadják el a Ferrovial ajánlatát: 850 pennyt részvényenként.

A spanyolok korábban már jelezték, hogy a BAA repterei közül csak a nagy-britanniaiakra tartanak igényt. A többi BAA repteret eladási célpontként jelölték meg - ezek között szerepelt a Ferihegyi reptér is.

A Budapest Airport jelenleg a Magyarországon bejegyzett BUD Holding vagyonkezelő Zrt tulajdonában van, amely a brit BAA reptér-üzemeltető leányvállalata. Oravecz Péter az [origo]-nak elmondta: a privatizációs szerződés értelmében a BUD Holding nem adhatja tovább a Budapest Airport 75 százalék mínusz egy szavazatos részvénycsomagját 2011 december 31-ig.

A szerződésben foglaltak szerint a BUD tulajdonosi szerkezete szabadon változhat, azonban ez nem befolyásolhatja a cég által a reptér fejlesztésére és üzemeltetésére tett vállalásokat. A BAA-Ferrovial átvétel után a spanyolok csak a reptér részvényeit birtokló céget adhatják tovább, azonban az új tulajdonosnak is teljesítenie kell a 2005 decemberében megkötött szerződésben foglaltakat. "Azt csinálnak a részvényeikkel, amit akarnak, a BUD vagyonkezelőt kötik a jogosítványai és kötelezettségei" - jellemezte a helyzetet Oravecz.

A privatizációs szerződésben foglaltak szerint 2011 után, egy esetleges továbbértékesítés esetén a tulajdonosoknak mindenképpen ki kell kérni a korábbi tulajdonos magyar állam jóváhagyását, és csak olyan félnek adhatják tovább a repteret, amely megfelelően tudja teljesíteni a korábban elvállalt kötelezettségeket. Oravecz Péter elmondta: egyelőre nem kaptak hivatalos tájékoztatást a BAA-Ferrovial felvásárlásról.