Csúcsforgalomban a bringás futár győz

Vágólapra másolva!
Jelentős iparággá növekedett Budapesten a futárszolgáltatás. Hogy eldöntsük, kivel ér oda a leggyorsabban a küldemény, az [origo] házi versenyt rendezett egy motoros, egy biciklisfutár, és egy taxis részvételével - tudtukon kívül. Az eredmény mindnyájunkat meglepett. Cikkünkben mindent megtalál, amit a budapesti csomagküldésről és futárokról tudni szeretne.
Vágólapra másolva!

Van, amikor hagyományos módon, postán, már semmiképpen sem érne oda egy boríték vagy csomag a címzetthez. Az ilyen sürgős esetek megoldására jöttek létre Budapesten - és egyre több vidéki nagyvárosban is - a futárszolgálatok. A biciklis, motoros vagy autós futárok egyetlen feladata, hogy minél gyorsabban juttassák el a küldeményt a címzetthez. Kérdés azonban, hogy melyik módszer a legalkalmasabb arra, hogy gyorsan célba juttassa a csomagot.

Hogy eldöntsük, mi a legcélszerűbb szállítási mód Budapesten, kipróbáltunk egy véletlenszerűen kiválasztott biciklis-, egy motoros futárszolgálatot, valamint egy taxi-céget. A feladat egyszerű szállítás volt. A modellezett helyzet teljesen valósághű: egy kollegánk a szerkesztőségben felejtett néhány iratot, ezt kellene a futárnak egy A4-es méretű borítékban a Nyugati Pályaudvarral szembeni órához szállítani. A futárokkal nem közöltük, hogy versenyben vannak - ez is növelte a versengés valósághűségét, hiszen egyikük sem nyerni akart, csak a munkáját végezte.

Először motoros futárt hívtunk, ő is vette át elsőként a borítékot. A fuvarért 2220 forintot fizettünk. A kerékpáros megrendelést adtuk fel másodiknak, azonban a harmadikként megrendelt taxis a bringás futár előtt befutott és felvette a csomagot. A taxi 2500 forintba került a szerkesztőség és a Nyugati pályaudvar között. A kerékpáros futár tehát utolsóként vette föl a kollegánknak szánt borítékot, neki 2268 forintot fizettünk a fuvarért.

A beérkezéssel jócskán felborult a papírforma. A szerkesztőségben a legtöbben arra tippeltünk, hogy a motoros futár mindenkinél előbb ér oda, hiszen minden tény mellette szólt: gyors, elszlalomozik az autók között, ráadásul elsőként vette föl a küldeményt. Ehhez képest kollegánk a biciklis futár érkezését jelentette be elsőnek. A kerékpáros küldönc mindössze 20 perc alatt teljesítette az 5,6 kilométeres távot, ügyet sem vetve a csúcsforgalomra. Másodikként a taxis érkezett meg, nem sokkal lemaradva a biciklistől. A motoros futár végül csak a bronzérmet tudta megszerezni rögtönzött kézbesítési versenyünkön, 41 perces szintidővel.



A budapesti futárszolgálatok járműparkjában általában a motorkerékpár, a személyautó, és az úgynevezett "puttonyos" kisteher gépkocsi is megtalálható. Az egyes járműtípusokat a csomag tömegétől és méretétől függően küldik ki, természetesen a fenti sorrendben emelkedő tarifákkal. A motoros futárok általában 5 kilogramm súlyhatárig szállítják a küldeményeket, a mérethatár nagyjából egy hátizsáknyi. Autóval általában legfeljebb 120 kilogrammos csomag szállítását vállalják.

Az is előfordulhat, hogy kisebb csomaghoz is autót küldenek, ha az gyorsabban tudja teljesíteni a megrendelést (például ha közelebb van). Ebben az esetben viszont általában a kisebb járműnek megfelelő árat kérik a szolgáltatásért.

A budapesti futár-tarifákat jellemzően a városközponttól mért távolság, illetve a kiindulási- és célállomás távolsága szerint megállapított 4-6 zóna alapján szabják ki. Ezek fix tételek, vagyis az időtartamtól függetlenül értékük állandó.

Természetesen a külső kerületekbe irányuló fuvar a legdrágább, a motoros szállítás ára a legtávolabbi zónába körülbelül 2000 forinttól kezdődik, a legközelebbi célpontokra pedig már 800 forintért is küldhetünk motoros futárt.

Az autós futár tarifái általában harmadával, felével haladják meg a motorosét, míg a kisteherautós szállítás ára legalább 30, de inkább 50 százalékkal magasabb az autós fuvarénál.

Ha futárral akarunk csomagot vagy levelet küldeni a városban, számítsunk rá, hogy annak megvárakoztatásáért szintén fizetni kell (általában tízpercenként 300 forint).

A kerékpáros futárok általában szintén zónák szerint számolják a kézbesítési költségeket. A biciklisek általában 1000 forint alatt dolgoznak a belvárosban, kifelé haladva az ár 3000 forint körülire nő. A kerékpárosok egyetlen korlátja, hogy nem tudnak túl nagy súlyú csomagot szállítani. A határ általában 10-15 kiló, ekkor azonban már fizetni kell a túlsúlyért is. A bringás futárszolgáltatások extra szolgáltatása az expressz kézbesítés. Ez szintén feláras, de a futár ebben az esetben tényleg gyorsabb bármilyen budapesti közlekedési eszköznél.

Külön szólunk a taxikról, amelyek szintén vállalnak futárszolgálatot. Ennek tarifája a legtöbb társaságnál megegyezik a személyszállításban alkalmazottakkal, ám egyes társaságok olykor a viteldíjon felül néhány százforintos különdíjért szállítanak.

A futárcégek általában 0-tól 24 óráig rendelkezésre állnak, vannak azonban olyan szolgáltatók, amelyek munkanapokon csak bizonyos időhatárok között (például reggel 6-tól este 6-ig) vesznek fel rendelést. Ezek felárat számítanak föl éjszakai és munkaszüneti napon történő rendelésre.

Az egyes futárszolgálatok a küldemény átvételére és kézbesítésére vonatkozó időkereteket illetően eltérő vállalásokat tesznek. Normál budapesti fuvar esetében három órán belül minden cég kézbesíti a küldeményt, ennél azonban léteznek gyorsabban szállító futárok, illetve egyesek külön szolgáltatásként végeznek sürgősségi szállítást.

Ha a futár külső okok miatt nem képes teljesíteni a vállalt időhatárt, akkor nemigen számíthatunk a díjtétel csökkentésére, ellenkező esetben van rá esélyünk.

A normál futárpostai tevékenység mellett a szolgálatók általában vállalnak több címet érintő körfuvart, oda-vissza fuvart (ekkor a tarifából többnyire kedvezményt adnak, vagyis nem kell kifizetni a táblázat szerinti teljes díjat), ügyintézést (például sorban állás, rakodás), étel- és virágszállítást is.

Egyes cégek extra szolgáltatásként áru vásárlását (bizonyos értékhatárig a vételárat meg is előlegezik), házhoz szállítását (teherfuvart), rakodását, raktározását, az ellenérték beszedését, és ezzel kapcsolatos átutalásokat is vállalnak. A legtöbb cég egyedi igényeket is kielégít, például eseményeken videófelvételt, vagy fotót készítenek, kívánságra nyelvismerettel rendelkező, elegáns öltözetű futárt küldenek, valamint bizonyos cégeknél sofőr- és buszbérlés is lehetséges. Emellett általában van lehetőség a rendelés online leadására, a kézbesítésről pedig e-mail vagy sms értesítés kérhető. Több vállalkozástól költöztetés, csomagolás, dokumentálás, fénymásolás és archiválás is igényelhető.

Az ügyintézésért a várakozási tarifához hasonló árat kell fizetni, viszont a körfuvar és az oda-vissza fuvar komolyabb többletköltséget von maga után. Az egyéb extra szolgáltatásokat is felárral vehetjük igénybe, ilyenkor általában az alapdíj bizonyos százalékát kell pluszban ráfizetnünk. Viszont, ha egyedi igényekkel állunk elő, a futárcég valószínűleg egyedi árkalkulációt ajánl fel számunkra. Rendszeres megrendelések esetén pedig sok cég szerződéses kedvezményeket nyújt.

Major András - Barsi Szabó Gergely