Németország
21:002024. június 14.
Skócia
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc

Tizedével olcsóbb a vidéki taxi

Vágólapra másolva!
Pénteken írja ki pályázatát a reptéri taxiszolgáltatásra a Budapest Airport. Ennek kapcsán az [origo] összehasonlította Budapest és néhány nagyobb vidéki város tarifáit. Felmérésünk szerint vidéken akár 10-20 százalékkal is olcsóbban taxizhatunk. Összehasonlításunkba, érdekességképp a világ néhány nagyvárosának taxitarifáit is bevettük. Cikkünkből megtudhatja, mennyi pénzért taxizhat New Yorkban, Pekingben, vagy Tuniszban.
Vágólapra másolva!

Budapesten drágább taxizni

A repteret üzemeltető brit BAA már korábban jelezte, hogy véget kíván vetni a terminálok előtt uralkodó áldatlan állapotnak, ezért írja ki pénteken pályázatát a reptéri taxiszolgáltatásra a Budapest Airport. "Az egész ország tudja, hogy a szolgáltatás elfogadhatatlan. Nem ez a megfelelő fogadtatás a Magyarországra látogatóknak, ezért lépnünk kellett az ügyben" - fogalmazta meg a problémát korábban Chris Woodruff, a reptér vezérigazgatója.

A Budapest Airport eddig nyilvánosságra került követelményei szerint elsősorban kulturált, utasbarát szolgáltatást, valamint rögzített és könnyen érthető díjtáblázatot várnak el a pályázó társaságoktól. A BA Rt. döntése értelmében csak a pályázaton kiválasztott szolgáltató járművei várakozhatnak majd utasra Ferihegyen, ugyanakkor telefonon továbbra is lehet majd más társaságtól kocsit rendelni.

A reptéri taxipályázat kapcsán összehasonlítottuk Budapest, Debrecen, Szeged és Miskolc, valamint a világ néhány nagyvárosának tarifáit. A felmérés tapasztalatai alapján, napszaktól és társaságtól függően akár 20 százalékkal is olcsóbban taxizhatunk vidéken, mint a fővárosban. Nemzetközi összehasonlításban Budapest leginkább a tarifák sokféleségével tűnik ki: külföldön jóval egységesebben számolják a kilométerek után járó díjat. Lássuk tehát a részletes összehasonlítást!

Budapest

A budapesti taxik tarifáiban nagyobb eltérések figyelhetők meg, és általában jelentősen meghaladják a többi magyar nagyvárosban furikázó taxik díjait. A Fővárosi Önkormányzat a maximális tételeket úgy határozta meg, hogy az alapdíj felső határát 300 forintnál, a kilométer díj maximumát 240 forintnál, a várakozási díjét pedig legfeljebb, a percenkénti 60 forintnál húzta meg.

A fővárosban azonban legalább hatezer taxi tevékenykedik, így az erős versengés miatt, a legmagasabb lehetséges tarifát a taxisok többsége nem érvényesíti. A taxisok egynegyedét alkotó függetlenek viszont, általában a szabályozás által biztosított, legmagasabb árakkal dolgoznak.

A budapesti droszthelyzet messze a legrosszabb az országban. A kijelölt állomáshelyek száma ugyanis nem éri el az 1500-at, vagyis négyből három taxis rendszeresen droszt nélkül szolgáltat. A taxistársadalom szerint ráadásul a drosztok nagy része rossz helyen van.

Debrecen

Debrecenben a vizsgált City Taxi, a Főnix Taxi és a Főtaxi mind egységes tarifa- és drosztrendszer keretein belül dolgozik. A társaságok ugyanazon drosztokon várakoznak, (Nagyállomás, Klinika és még három droszt). A cívis városban a nappali órákban (reggel hattól, este tízig) egyöntetűen a 180 forintos alapdíj után, 180 forintot kell fizetnünk kilométerenként; a várakozási díj pedig 35 forint percenként. Az éjszakai és hétvégi tarifák természetesen valamivel itt is magasabbak, konkrétan 210 forintos alapdíj, 210 forintos kilométerdíj és 45 forintos várakozási díj fizetendő ezekben az időszakokban.

A City Taxi gépjármű-kategória rendszerében, az I. kategóriába a nagy, kényelmes gépkocsik, a II. kategóriába a felső közép kategóriájú gépkocsik tartoznak. A City Taxi a különféle kategóriás, légkondicionált autókat egységes díjszabással futtatja. Az autók többségében hitelkártyával is lehet fizetni. A Főtaxi autóinak zöme A kategóriás, nagy csomagterű és légkondicionált. Igény szerint mikrobuszt és kisbuszt is kérhetünk tőlük, a személyszállítás mellett pedig teherszállításra alkalmas kocsikkal is rendelkeznek. A szerződéses partnerek számára kedvezményes tarifát biztosítanak.

Szeged

Szegeden az önkormányzat - élve ármegállapítási jogával - néhány éve maximálta a tarifákat. Konzultálva a nagyobb társaságokkal, rendeletben egy felső határt húztak, ám, egy társaság sem alkalmazza a legmagasabb árakat, a piac telítettsége ugyanis kemény versenyre kényszeríti őket. A fővárosihoz hasonló drosztproblémák Szegeden nem voltak - tudtuk meg dr. Molnár Lászlótól, a városüzemeltetési iroda vezetőjétől.

A Szegeden is működő Rádió Taxi 300 forintos alapdíjat és 220 forintos kilométerenkénti díjat számít föl, a várakozási tarifa pedig 40 forint percenként. A kocsipark 80 százaléka légkondicionált, és itt is két fő kategória különböztethető meg; az A csoportba nagy belsőterű, felsőkategóriás autók, a B csoportba középkategóriás kocsik tartoznak, ezeken kívül hétszemélyes, egyterű járművek is igényelhetők. A Rádió Taxi bálok és konferenciák szállítási feladatait is vállalja, kérés esetén, a kijelölt helyen, 24 órás drosztot teljesítenek, elegáns, öltönyös sofőrökkel.

A városban meghatározó szerepet betöltő Gábriel taxitársaság 300 forintos kiállási díjat számol fel, a kilométerdíj 180 forint, míg a taxi várakoztatásáért, percenként 28 forintot kell fizetnünk. Legalábbis a törzsutastarifa alapján, amelyre azonban már az első utazáskor jogosult a vendég.

Miskolc

Miskolcon, még 1999-ben maximalizálta a taxik által érvényesíthető tarifákat az önkormányzat, - mondta el az [origo]-nak Csiszárné dr. Sajgó Erika, a Hatósági és Ügyfélszolgálati Főosztály vezetője. Az árak felső szintjét a következőkben határozták meg: 180 forintos alapdíj, 180 forintos kilométerenkénti díj és 45 forintos várakozási díj. Azóta persze voltak nyomásgyakorlási kísérletek, hogy emeljék meg a felső határértékeket, ám a gyakorlatban még ezeket sem érvényesítik a taxisok, a kilométerenkénti díj átlagosan 140 forint körül alakul.

Miskolc belvárosában jelentős építkezések zajlanak, ezért az amúgy is kevés droszthellyel rendelkező településen, a kijelölt állomáshelyek csekély száma gondot jelent - mondta a főosztályvezető. Amint "normalizálódik" a helyzet, a városban további állomáshelyeket fognak kialakítani, hiszen erre nagy az igény.

A miskolci Non Stop Taxi normál tarifája 149 forintos alapdíjat és ugyanekkora kilométerdíjat állapít meg, a várakoztatás pedig 37 forintba kerül percenként. Szerződéses ügyfelek számára kedvezőbb, 129 forintos alapdíjat és szintén 129 forintos kilométerenkénti díjat számítanak fel, a várakozási díj pedig 32 forint percenként. A társaság kiemelt megrendelők részére, a szolgáltatásokat külön szerződésben rögzített feltételekkel és összegért végzi, és teherszállítást is vállal.

A szintén miskolci Fortuna Taxi egyébként ugyanekkora tarifákkal dolgozik, ráadásul a törzsutasok számára biztosított kedvezményes árakat is 129 forintos alapdíjban, 129 forintos kilométerdíjban és 32 forintos várakozási díjban állapította meg. Ehhez azonban többször igénybe kell venni a társaság szolgáltatását.

New Yorkban blokkokat számolnak

A New York-iak számára a sárga taxi (yellow cab) igen kedvelt közlekedési eszköz, ugyanis Manhattan metróhálózatában van néhány nagyobb foghíj. A taxit csak a hatalmas forgalmi dugók tudják megakasztani. New Yorkban jelenleg 12 053 sárga taxi rója az utakat.

A New York-i taxikat általában rövid távokon használják: az átlagos útvonal hossza 2,47 mérföld, a viteldíj pedig átlagban 6-8 dollár (1200-1600 forint).

Az alaptarifa 2,5 dollár (515 forint), ez négyblokknyi, vagyis egyötöd mérföld távolság (320 méter) ára. Ezt követően a taxaméter ötöd mérföldenként - vagy, gondolva a gyakori közlekedési dugókra, állásért kétpercenként - 40 centet számol. Délután négy és nyolc között az utas hétköznaponként még egy dollárt fizet. Éjszakánként a számlát 50 cent éjszakai pótlékkal terhelik meg.

Ha a taxi elhagyja a városközpontnak számító "Metropolitan area"-t, az utas fizeti a híd- és alagútdíjakat. A Manhattan-JFK repülőtér út ára 45 dollár (9200 forint) plusz a híd- vagy alagútdíjak.

Pekingben egységesítették a tarifát

A kínai fővárosban 68 ezer taxi fut az utakon. A taxitársaságok állami kézben vannak, a tarifákat központilag határozzák meg. A sofőrök 200 jüanért, azaz körülbelül 5100 forintért bérlik az autót naponta a cégektől.

A tarifák nemrégiben változtak, előtte évekig a "háromkategóriás" rendszer működött. A régi rendszer szerint a harmadik kategóriás - általában kicsi és régi kocsikkal futó - taxisok 10 jüant kértek az első négy kilométerért, ezt követően 1,20 jüan a díj kilométerenként. A kettes kategória - jobb minőségű kocsikkal - már csak 3 kilométert szállította az utast tíz jüanért, és 1,60 jüant számolt az e fölötti kilométerekért. A legdrágább kategória szintén 10 jüant számolt az első tíz kilométerért, de a további kilométerdíj 2 jüan volt.

A pekingi városvezetés nemrég egységesítette a tarifát, és júniustól minden taxi a legdrágább, első kategória szerint számol. E szerint tehát, az első három kilométer díja 10 jüan, azaz valamivel több, mint 250 forint, a kilométer-díj pedig 2 jüan, vagyis 50 forint.

Pekingben már nem szokás a taxisokkal alkudozni, a városból ugyanis még a kilencvenes években kitiltották az apró egyterűikkel, kuncsaftokra vadászó szabadúszókat, akik általában vidékiek voltak, ezért helyismeretük nem volt a legjobb, ráadásul lépten-nyomon balesetet okoztak. A többi városban azonban a mai napig szokás a sofőrrel előre megegyezni az árban - a kedvező tarifa általában az utas rábeszélőképességétől függ.

Tuniszban az éjszakai tarifára kell figyelni

Tunézia fővárosában nem lehet alkudozni a sofőrökkel: a taxik hivatalos, óra szerinti tarifával futnak. Az alapdíj fél dínár, azaz körülbelül nyolcvan forint. Erre számolnak kilométerenként 200 millémet, azaz körülbelül 32 forintot. Ez a tarifa azonban csak reggel 6 és este 9 között van érvényben. Éjszaka és hajnalban a tarifa másfélszeresét számolják a taxisok.

Jellegzetes közlekedési eszköz Tunéziában a helységek között közlekedő iránytaxi. Ezek a kocsik csak szabott útvonalon közlekednek. Menetrend nincs, a taxi akkor indul, ha megtelt. A kombi kocsikba a sofőrök gazdaságossági okokból még egy üléssort tesznek hátra, hogy minél több embert tudjanak szállítani. Az iránytaxik díjszabását a gazdasági minisztérium állapítja meg, a helyi viszonyokat figyelembe véve: szegényebb környéken általábban olcsóbban teszi meg az ember ugyanazt a távot, mint a turisták által sűrűbben látogatott területeken.

Pozsonyban is a hiénáktól óvnak

A szlovák főváros turistákat útbaigazító weboldalai, elsősorban a céghez nem tartozó, "mezítlábas" taxisoktól óvják a Pozsonyba látogatókat. A városban 17 taxitársaság működik, a turistáknak azt javasolják, hogy közülük válasszanak és lehetőleg telefonon rendeljék meg a kocsit.

A társaságok alapdíja 20 és 50 (140-350 forint) korona közötti, ehhez számolják a kilométerenként 12-18 koronás telefonos, vagy a 18-25 koronás leintéses tarifát. A belvárosban a taxik 80-100 korona (5-600 forint) közti összegért szállítják az utasokat. Ez az összeg persze jóval magasabb lehet, ha a gyanútlan turista véletlenül egy hiéna kocsijába ül be.

Egyes taxitársaságok a zsúfoltabb időszakokban, ünnepek környékén, plusz száz koronát is rászámolhatnak a normális díjra. A pozsonyi reptértől általában 350-450 (2450-3150 forint) korona közti összegért szállítják a taxik az utasokat.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről