Tinédzserek a pokolból

Vágólapra másolva!
A multiplexek kedvenc komédiái szerint az amerikai tinédzserek pirospozsgásak, jó kedélyűek, sportosak és talpraesettek. Szinte külön műfajnak tekinthető azonban az amerikai álom leleplezését a tizenévesek körében végző irányzat, akik szerint a valóság igen messze esik a Spinédzserek vagy az Amerikai pite világától. Szülő legyen a talpán, aki összeállításunk következő sátánfajzatait megzabolázza!
Vágólapra másolva!

Ámok (Havoc - 2005)

Rendező: Barbara Kopple

Szereplők: Anne Hathaway, Bijou Philips, Shiri Appleby, Michael Biehn, Joseph Gordon Levitt

Kedves naplóm...!: A forgatókönyvet Jessica Kaplan írta, aki 24 éves korában repülőszerencsétlenség áldozata lett, még mielőtt a forgatás elkezdődött volna. A filmet neki dedikálták, a végső simításokat pedig az Oscar-díjas Stephen Gaghan (Traffic, Sziriana) végezte el a nyersanyagon, akitől felépült drogfüggőként nem állt távol a megjelenített szubkultúra.

A szerető családi fészek: Megszokott látvány a seggközépig lecsúsztatott nadrágos kamaszok és a Beyoncénak öltözött bakfisok látványa nálunk is, hát még Los Angelesben! A hiphop-rajongó tinik teli torokkal üvöltik együtt 50 Centtel és kevésbé ismert társaival, hogy "szitává lőlek, te mocskos geci!", de az Ámok főhősnői ennél közelebb is szeretnének kerülni a rajongott életformához. A Los Angeles-i latin gettóban ez jobban is sikerül a tervezettnél.

Téma a szülőire: A hangulatos gettóparti valóban hasonlatos egy Jay-Z videokliphez, és a tequila is határozottan jól csúszik a lányoknak, de a hátsó szobákba vonuló 150 kilós dílerek már nem csak lötyögni akarnak. A főszerepet alakító Anne Hathaway (A neveletlen hercegnő) végleg elbúcsúzik a jókislány-szerepkörtől, a film pedig elég kiszámítható módon ad választ arra, hogy miért rendeltek haza a szüleink mindig éjfélre tinédzserkorunkban.

Kölykök (Kids - 1995)

Rendező: Larry Clark

Szereplők: Chloe Sevigny, Rosario Dawson, Leo Fitzpatrick, Justin Pierce

Kedves naplóm...!: Harmony Korine 18 éves korában írta a Kölykök történetét részben saját élményei alapján. Noha végig az az érzésünk, hogy a szereplők improvizálnak és szinte csak kandikamerával van dolgunk, valójában egészen szigorúan követték a forgatókönyv szövegét. Bár a legdurvább részt végül kivágták a sztoriból (a Ken Park-ba került át), a cenzorokkal így is meggyűlt a Miramax filmstúdió dolga. Harmonyt Oliver Stone szerette volna megcsípni magának egy újabb sztorira, de ő inkább maga vette kézbe a gyeplőt és saját rendezéseire koncentrált, pl. a Gummo-ra (nálunk a Titanicon vetítették) vagy a Julien Donkey-Boy című nem éppen nézőbarát Dogma-filmre.

A szerető családi fészek: A New York-i helyszínek mindegyike eredeti, sőt a hajléktalanverős jelenetet ugyanott vették fel, ahol Harmony tanúja volt egy hasonló incidensnek. A szereplők többségét az utcáról gyűjtötték be, az azóta világhíres sztárrá fejlődött Rosario Dawsont (Sin City) is a tornácon üldögélve szúrták ki. A filmben látható némelyik partin 10-12 éves gyerekeket is láthatunk alkoholt és kábítószert fogyasztani, ami a fő okot szolgáltatta a közfelháborodásra.

Téma a szülőire: A HIV-vírust terjesztő tizenéves Casanova története máig a legjobb darab a szülők rémálmai műfajból, bár Larry Clark szívósan próbálkozott túlszárnyalni a sokkoló betekintést a tinik világába, lásd a következő oldalt is.

Ken Park (Ken Park - 2003)

Rendezők: Larry Clark és Edward Lachman

Szereplők: Adam Chubbuck, James Bullard, Seth Gray, Wade Williams, James Ransone

Kedves naplóm...!: Az író ismét Harmony Korine, bár Clark eredetileg maga akarta összehozni a forgatókönyvet újságcikkek, vallomások és saját élmények alapján. Némi huzavona után mégis az addigra már igen keresett Korine segítségére szorult, aki átemelte a Kölykök-ből kimaradt egyik legbotrányosabb jelenetet is, méghozzá a nagyszülők brutális lemészárlását egy sokkoló maszturbációs jelenet után. A nézők nagy része ekkor távozott a moziból...

A szerető családi fészek: A Ken Park különlegessége, hogy a tinédzserek elcseszett életén kívül a szüleikét is bemutatja, ami kiadós magyarázattal szolgál arra, hogy miből lesz a cserebogár. A tipikus amerikai külváros lakóközösségében akad saját fiacskáját orális örömökben részesítő apuka, lánya barátjával malackodó anyuka, Michael Hutchence emlékét idéző teniszrajongó fiúcska és a címszereplő Ken, aki nem csoda, hogy inkább az öngyilkosságba menekült ebből az amerikai rémálomból.

Téma a szülőire: A film legbotrányosabb jelenete a már említett önkielégítés, amely miatt több országban is feketelistára került a film. Az Egyesült Államokban és Angliában is csak hosszú idő után, meglehetősen szűk körben mutatták be, óriási tiltakozás közepette. Nálunk viszonylag simán moziba került, bár a vetítésekről sokan felháborodva távoztak, ami nem is csoda, hiszen a bátorság nem feltétlenül egyenlő az öncélú gusztustalansággal.

Tizenhárom (Thirteen - 2003)

Rendező: Catherine Hardwicke

Szereplők: Evan Rachel Wood, Holly Hunter, Nikki Reed, James Sisco, Kip Pardue

Kedves naplóm...!: A legjobb családban is megtörténik, hogy az eminens jó tanuló, jó sportoló gyermek rossz társaságba keveredik. A rossz társaságot ezúttal a tizenhárom éves kokott, Nikki Reed jelenti, aki a saját bakfiskori élményeit mondta tollba a rendezőnőnek. Eredetileg a főszerepet is ő alakította volna, de a csere nem volt rossz ötlet, és mindkét fiatal lány szenzációs alakítást nyújt.

A szerető családi fészek: A Los Angeles-i tinédzserek élete talán a Tizenhárom-ban kerül leginkább realisztikusan ábrázolásra, az alkotók a gyakori sokkoló momentumok (gyilkosság, megerőszakolás, pedofília stb.) helyett a családon belüli viszonyok megváltozására koncentrálnak. Ennek megfelelően bármelyik Mónika-show-ban durvább sorsoknak lehetünk tanúi, de az árnyalt anya-lánya ábrázolás (Holly Hunter és Evan Rachel Wood egyaránt briliáns) mégis különlegessé teszi a filmet és megkönnyíti az azonosulást.

Téma a szülőire: Titokban felrakatott piercing, prostismink és ribancszerkók, alkohol, fű, korai szex és piti bolti lopások színesitik az egykori éltanuló új, "cool" mindennapjait. A kézi kamera és a színek változása kissé sablonos megoldások, a végkifejlet nemkülönben, de ez az a film, amit egy érettebb 13 éves is be tud fogadni, anélkül, hogy úgy érezné, kényszeredett tanmesét lát.

A vonzás szabályai (The Rules of Attraction - 2001)

Rendező: Roger Avary

Szereplők: James Van Der Beek, Shannyn Sossamon, Kip Pardue, Jessica Biel, Ian Somerhalder

Kedves naplóm...!: Bret Easton Ellis az egyik legsikerültebb regényében a Camden campus egyetemi életét szemléltette pár végtelenül sekélyes karakter szemein keresztül. Többi könyvéhez képest egészen szolidnak mondható A vonzás szabályai - noha az Amerikai pszichó Patrick Batemanjének öccse, Sean az egyik főhős - a diákok ürességét viszont remekül sikerült visszaadni, és ebből az egy szempontból a filmre se lehet panasz.

A szerető családi fészek: A három főhős különböző érdektelen módokon gabalyodik egymásba: Lauren, szűz, bár úgy néz ki, mint Angelina Jolie, Paul (Ian Somerhalder az Eltűntek tévésorozat Boone-ja) biszexuális és Seanért (kúpfejű Dawson a sorozatból) eped, aki pedig amerikai pszichopata bátyjához hasonlóan egy állat. Érdekesség, hogy Christian Bale nem volt hajlandó Patrick Batemanként cameózni, a rendező ezt követően magát Bret Easton Ellist kérte fel a szerepre, de végül csak a mérsékelten tehetséges Casper Van Diennel forgattak le párpercnyi Bateman-jelenetet, ami a vágóasztalon végezte.

Téma a szülőire: A könyvben leírva lényegesen exkluzívabbnak tűnnek az elitsuli hírhedt bulijai, a filmkockákon megelevenedve ugyanolyan az egész, mint az Amerikai pité-ben, csak - húha! - nagyon negatív előjellel. Szinte hihetetlen, hogy a rendező, Roger Avary, a Ponyvaregény társírója volt, ez a szánalmas adaptáció inzultus a tinédzserekre nézve, hogy valóban ennyire unalmasak lennének.