Visszapillantó tükörben az eseménydús Magyar Nagydíj

Vágólapra másolva!
Talán nem túlzás azt állítani, hogy a 22. Magyar Nagydíj minden várakozást felülmúlt. Sajnos azonban nem elsősorban a vasárnapi futam miatt marad emlékezetes a hétvége, hiszen a szombati időmérő edzésen a bokszutcában, majd utána a felügyelő testület szobájában is érdekes dolgok történtek.
Vágólapra másolva!

A futamot egyébként Lewis Hamilton nyerte, aki a pole pozícióból rajtolva végig vezetett (csak akkor adta át első helyét, amikor kerékcserére a bokszba látogatott), és idei harmadik sikerével összetettbeli első helyét is megerősítette. De nézzük csak szép sorjában ezt a hosszú versenyhétvégét!

Mozgalmas felvezetés

Már a futam felvezetése sem volt mindennapi! Kedden például Mika Häkkinen keltett feltűnést a belvárosban, a kétszeres világbajnok finn az egyik legismertebb whisky-márka nevével fémjelzett kampányt népszerűsítendő tartott sajtótájékoztatót, majd a rajongók közé vetette magát. Persze csak néhány autogram erejéig, utána szélsebesen elviharzott. A McLaren korábbi ászát olyannyira nem foglalkoztatja a száguldó cirkusz, hogy a Hungaroringen már nem is tette a tiszteletét.

De nem csak a szőkeség Budapesti vendégszereplése volt a keddi nap legfontosabb eseménye. A Toro Rosso csapat ugyanis ezen a napon jelentette be, hogy leszerződtette a BMW Sauber eddigi tesztpilótáját, Sebastian Vettelt. A fiatal német a kiscsapattól kirúgott Scott Speed helyét vette át, az amerikai teljesítményével ugyanis finoman szólva sem voltak elégedettek Bergerék.

Ráadásul Speed az Európa Nagydíj után arról számolt be, hogy a csapatfőnök, Franz Tost hirtelen felindulásában felkente a bokszutcában a falra. Ekkor a pilóta azt mondta, semmi pénzért nem hajlandó tovább a csapattal dolgozni, és bár később nyugtatta az indulatokat, úgy tűnik, az istálló sem ragaszkodott annyira hozzá.

Lényeg a lényeg, jött Vettel, aki három héttel a Forma-1-es Magyar Nagydíj előtt a Renault World Series keretében már közelebbi ismeretséget kötött a mogyoródi aszfaltcsíkkal. A mindössze 20 éves pilóta a BMW-vel az idei Amerikai Nagydíjon már letudta első F1-es fellépését is, és egyből pontot szerzett. A kisebbik Red Bull csapattal hasonlóról még csak nem is álmodhatott.

A fiatal tehetség szerződésén egyébként már régóta civakodott a BMW és a Red Bull, mindkét fél sajátjának érezte a kisiskolás ábrázatú Vettelt. Végül a BMW engedett, és elengedte a Baby-Schuminak is becézett pilótát, aki másfél évig a Toro Rossót erősíti majd. Azonban ne lepődjünk majd meg, ha a németek legújabb ígérete évek múltán ismét a müncheni központú gárdától kapja a kenyérrevalót.

Csütörtökön a Red Bull Forma-1-es versenyautói vették birtokukba a Lánchidat, Webber és Liuzzi Dakar-ralis gépek és motorok kíséretében parádézott. A mókához csatlakozott Besenyei Péter műrepülő bajnok is, de Gerhard Berger is volán mögé ült, a Toro Rosso résztulajdonosa egy 1983-as McLarennel körözött.

Közben persze a kémbotrány ismét szolgált újabb fejleményekkel, mindenki azzal volt elfoglalva, hogy kifejtse véleményét a Nemzetközi Automobil-szövetség motorsport világtanácsának döntésével kapcsolatban, ami elmarasztalta ugyan a McLarent, amiért titkos ferraris dokumentumokat birtokolt, de nem büntette meg az ezüstnyilakat. Az ügy lezárásának időpontját egyelőre megjósolni is felelőtlenség lenne, és mindenki biztos lehet benne, hogy hamarosan újabb részletek is napvilágot látnak majd.

Poros péntek

Szép lassan azért csak a Hungaroringre irányult a figyelem. A csapatok és a gumiszállító Bridgestone is nagy hőségre készültek, ám mikor péntek reggel felhúzták a garázsajtókat, csalódniuk kellett. A mogyoródi lankák közt kígyózó betoncsík felett ugyanis felhős volt az ég, és a hőmérőben a higany is spórolt erejével, csak 25 fok környékéig kúszott fel.

Ez persze annyira nem is zavarta a pilótákat, nem úgy az, hogy az aszfalt csupa por volt. A Hungaroringen a versenyszezonban általában mindig van valamiféle rendezvény, de például a szelíd motorosok, vagy a gyorsulás-mániások nem tudják megfelelően előkészíteni a ringet a Forma-1-es autók számára.

Éppen ezért az első körökben úgy vezettek a pilóták, mintha jégre hajtottak volna, de az óvatosság ellenére többen is megpördültek vagy kicsúsztak, de a csapatok alkatrészbeszerző-listájára egyik alkalommal sem került fel jelentősebb tétel. A pálya leporolása mellett persze az időeredmények is fontosak voltak péntek délelőtt. Az első gyakorlást a vb-címért folyó meccsben is érdekelt négyes előtt Robert Kubica nyerte.

Ez a tréning két pilóta számára is felkínálta annak lehetőségét, hogy új csapata autójával közelebbi ismeretséget kössön. A fentebb már említett Vettel kapásból gyorsabb volt csapattársánál, a Toro Rosso kormányát váltakozó sikerrel már jó másfél éve tekergető Vitantonio Liuzzinál. A Spyker új szerzeménye, Szakon Jamamoto botrányosan gyenge időeredménnyel kezdett, másodpercekkel elmaradt a 21. "leggyorsabb" pilótától, Adrian Sutiltól, aki történetesen a másik narancssárga szörnyeteget hajtja. A kiscsapat vezetőségét valószínűleg ez érdekelte a legkevésbé, hiszen a japán pilóta overalljának zsebe tele van pénzzel, és ez a legfontosabb. Korábban Colin Kolles csapatfőnök mondta, hogy a legjobb pilótával sem mennének sokra, ha nem áll biztos anyagi lábakon a csapat. Jamamoto révén jött a pénz, ám a tehetség és a vezetői kvalitások valahol elmaradtak. Csak ne okozzon komolyabb galibát a pályán a derék japán!

A portalanító körút második felvonását Alonso nyerte, de a második helyre Heikki Kovalainen tolta be Renault-ját, ami azért nem számít papírforma eredménynek, igaz, maga a "tettes" is hangsúlyozta, hogy ez még csak a péntek volt. Ekkor a Ferrari valahogy nem találta a ritmust, a McLaren könnyedén a vörösök elé került.

Botrányos szombat

A csendesen csordogáló péntek után még a szombati egyórás szabadedzés is nyugodt körülmények között zajlott le. Massa nyert, és mindenki várta az időmérőt, és ekkor még valószínűleg senki sem sejtette, hogy a kvalifikáció igencsak visszhangos lesz.

Már majdnem leintették az első etapot, amikor Giancarlo Fisichella a kívülállók számára érthetetlen módon lelassított az utolsó kanyarban, és ezzel a "szélsebesen" érkező Jamamotót is lassításra késztette. A japán így csak 22. lett, bár több mint valószínű, hogy ha tiszta előtte a terep, akkor sem lépett volna előrébb. Mindenestre a Renault veteránja izgulhatott, és nem csak azért, mert egyes hírek már a menesztéséről szóltak, hanem azért is, mert a stewardok jelezték, szemügyre veszik manőverét.

Az időmérő második negyedórájában aztán a bokszutcára terelődött a figyelem. Felipe Massa néhány perccel az etap vége előtt elindult vissza a pályára, ám segítőinek ekkor esett le, hogy egy "apróságot" elfelejtettek, ugyanis nem tankoltak a brazil járgányába. Rádión gyorsan Massa fülére súgták, hogy célszerű lenne, ha azonnal megállna, mert egy körre sem elég a nafta. A dél-amerikai szófogadó fiú lévén le is állította a Ferrarit, amit az utána rohanó szerelők visszatoltak a garázs elé, ahol pótolták a mulasztást.

Massának még volt ideje egy gyors körre, de az ekkor futott eredménye kevés volt ahhoz, hogy bekerüljön a legjobb tízbe. Massa így a 14. pozícióban rekedt, ez pedig azt jelentette, hogy a versenyének befellegzett, hiszen a Hungaroringen igencsak körülményes az előzés.

A Ferrarinál ezek után valószínűleg igen komor volt a hangulat, még akkor is, ha a vörösök másik versenyzője, Kimi Räikkönen simán továbbjutott. Azonban a finn pilóta sem tudta feledtetni a blamát, mert a két McLarennel egyszerűen nem volt egy súlycsoportban.

És ha már a McLaren szóba került! Az elmúlt hetekben a jó szereplés mellett leginkább a kémbotrány kapcsán emlegetett gárda ismét maradandót alkotott. Egyértelmű volt, hogy a pole pozícióért a két ezüstnyíl lesz harcban, ám a csata érdekes körülmények közt dőlt el.

Már csak percek voltak hátra a kvalifikáció mindent eldöntő felvonásából, amikor Fernando Alonso begördült a McLaren szerelői közé. A spanyol autójára új gumik kerültek, üzemanyag is jutott a tankba (a Ferrari esete után ez is említésre méltó), és a spanyol már mehetett is vissza a pályára. Egészen pontosan mehetett volna, de a kétszeres világbajnoknak nem volt sietős, pedig márkatársa, a legjobb időt akkor éppen birtokló Lewis Hamilton már ott várakozott mögötte.

Ezt bizonyára Alonso is észrevette (nem lehetett nem észrevenni), aki ennek ellenére forgatta a fejét jobbra-balra, ügyesen eljátszotta a rutintalan kezdőt, aki nincs tisztában a helyzettel. A felismerésre, hogy lassan azért csak el kellene indulni, bő 10 másodpercet kellett várni, ami az eközben a McLarenben a dudát kereső Hamiltonnak nagyon sokba került. Alonso ugyanis még felért utolsó gyors körére, de csapattársának ez a lehetőség már nem adatott meg, néhány másodperccel lecsúszott erről.

Az esetből valószínűleg nem is lett volna probléma, ha Alonso nem javítja meg Hamilton köridejét, de a spanyol megtette, így övé lett az első rajtkocka. A legtöbben akik látták az esetet, szándékosságot véltek felfedezni Alonso totojázásában, bár a spanyol a csapatra kente a dolgot, mondván azt mondták neki, hogy várjon. Hamilton visszafogta magát az eset utáni nyilatkozatokban, bár valószínűleg a szűkebb körben zajló értékelés során mindenki szóba hozta a másik felmenőit.

A Magyar Nagydíj háromtagú felügyelő testülete górcső alá vette a jelenetet, bekérte a McLaren rádióbeszélgetéseit is, és több órás tanácskozás után arra jutott, hogy megbünteti a vétkeseket. Alonso 5 helyes rajtbüntetést kapott, vagyis a poleból a hatodik kockába került. A csapat sem úszta meg, ugyanis a büntetés értelmében a mogyoródi futamon a McLaren-Mercedes nem szerezhetett pontokat.

Ha már a trió úgyis belejött a büntetés-osztogatásba, akkor Fisichella ügyét is megtárgyalta, és az olasz is hozzáadhatott 5 helyet kvalifikációs helyezéséhez, ez pedig igen szomorú eredményt jelentett számára, mivel eleve csak a 8. lett az időmérőn.

A McLaren azonnal bejelentette, hogy fellebbez, ám ettől később mégis visszalépett, a vezetők bizonyára észbe kaptak, hogy e nélkül is van elég bajuk.

Álmos vasárnap

Ilyen felvezetés után került sor vasárnap a 70 körös Magyar Nagydíjra. A futam nem volt annyira eseménydús, hogy elhomályosítsa az előzményeket, de azért nem árt összefoglalni a történteket.

A rajtnál Hamilton kilőtt, látszott rajta, hogy ragaszkodik az első helyhez. A fiatal brit mellől induló Heidfeld azonban nem lehetett túlságosan elégedett mogyoródi startjával, hiszen a harmadik Räikkönen is könnyedén faképnél hagyta. Alonso megindulása sem a tervei szerint alakult, hiszen két helyet is visszaesett, persze utána könnyedén maga mögé utasította Webbert és Kubicát is. Jóval hátrébb Massa sem élete rajtján volt túl, a brazil csurig töltött Ferrariját többen állva hagyták a lámpák kialvásakor.

A pilóták ezek után különösebb esemény nélkül rótták a köröket, a sokak által várt eső sem avatkozott be a küzdelembe. Az első három helyen nem változott az első másodpercekben kialakult sorrend, Hamilton, Räikkönen és Heidfeld kényelmesen kocsikázott egymás mögött, egyikőjük sem jelentett veszélyt a másikra. Érdekes módon Alonso beragadt Ralf Schumacher mögé, de néhány autóval hátrébb Massa sem boldogult az előtte vánszorgókkal.

Az első kerékcserék sem hoztak érdemi változást, de Alonso taktikát váltott, és hogy a forgalomból valahogyan kikecmeregjen, az előzetesen tervezettnél több üzemanyagot vett magához, hogy a középső etapban tovább maradhasson kint. A húzás be is jött, hiszen a második szervizelése után Ralf elé térhetett vissza.

A spanyol nem érte be ennyivel, elkezdte sanyargatni a harmadik helyet három kiállásos taktikával is tartani tudó Heidfeldet. A német pilóta azonban visszaverte a mclarenes próbálkozásait, Alonsónak így maradt a negyedik hely, és a vele járó öt pont.

Az élen továbbra is Hamilton furikázott, de Räikkönen annyira megközelítette, hogy majdnem előzés lett a dologból. De csak majdnem, így a dobogósok ugyanabban a sorrendben értek célba, amely az első körben kialakult, vagyis az összetett pontversenyben eddig is vezető brit nyert, akit a Ferrari és a BMW pilótái kísértek fel az eredményhirdetésre.

Hamilton növelte előnyét a vakáció előtt

Hamilton a háromhetes nyári szünet előtt hét ponttal vezet, mögötte Alonso a második. A harmadik Räikkönen hátránya már 20 pont, a finn egy egységgel előzi meg csapattársát, Felipe Massát.

A konstruktőrök közt a McLaren 15 ponttal gazdagodott volna, de a felügyelő testület döntése miatt ezt nem számolhatják el. A wokingi székhelyű gárda egyébként a győztes csapatnak járó trófeát sem vehette át a dobogón.

A Magyar Nagydíj volt a szezon 11. állomása, és az elmúlt hónapokban a tempó igencsak feszített volt. A pilóták és a csapatok most fellélegezhetnek kicsit, mert a következő három hétben se teszt, se verseny, csak a pihenésé lesz a főszerep. A versenyzők legközelebb az augusztus végi Török Nagydíjon állnak csatasorba.