Hazatér a mezőny Silverstone-ba

Vágólapra másolva!
Rövid szusszanás után a Forma-1 a hétvégén hazaérkezik, a Brit Nagydíjnak ugyanis Silverstone ad otthont, ahol jó 57 évvel ezelőtt először bőgtek fel a világ legjobb pilótái alatt a motorok.
Vágólapra másolva!

Az azóta nehéz helyzetbe kerülő ring felett napjainkban azonban ott lebeg a Damoklész szerepét átvevő Ecclestone kardja.

A lelátókat zsúfolásig megtöltő angolokat a hétvégén viszont a pálya jövője érdekli majd legkevésbé, ők újdonsült kedvencüket, Lewis Hamiltont akarják látni, és nem bánnák, ha a leintés után a brit himnusz dallamai csendülnének fel. A mezőnyben van viszont legalább három olyan pilóta, aki hallani sem akar erről.

Hamilton hős, de meg tudja-e menti a futamot?

A Francia Nagydíj után a Forma-1 mezőnye ismét egy olyan helyszínre látogat, mely ősi gyökerekkel rendelkezik a száguldó cirkuszban, ám jövője mégis ingatag. Bár Silverstone egyelőre nincs annyira kilátástalan helyzetben, mint a néhány nappal ezelőtti házigazda, Magny-Cours, mely minden bizonnyal hosszú időre búcsúzott is az F1-től, de itt sem rózsás a helyzet.

A silverstone-i aszfaltcsík bő száz kilométerre fekszik Londontól, de a 158.000 lakosú városban azért mégiscsak nagyobb az élet, mint a nevers-i pusztában. A csapatok többségének ráadásul Nagy-Britanniában van a főhadiszállása, így a McLaren, a Honda, a Red Bull Racing, a Williams, a Spyker és a Super Aguri is valójában hazai versenyre érkezik, némelyikük gyára pedig csak egy kőhajításnyira van a pályától.

Többen állítják viszont, hogy egyedül történelmi múltja miatt szerepel még mindig a silvesrtone-i futam a versenykiírásban. Az első Forma-1-es nagydíjat ugyanis 1950. május 13-án ebben a közép-angliai városban rendezték. A Brit Nagydíjra a hétvégén már 58. alkalommal kerül sor, vagyis egyetlen év sem maradt ki, igaz a helyszín többször is változott. 1987. óta viszont folyamatosan Silverstone a házigazda.

Giuseppe Farina 1950-es győzelme óta természetesen az egykori katonai repülőtér területén fekvő pályát is többször átépítették, és létesítményeit is fejlesztették, bár nem a Forma-1 mindenható urának, Bernie Ecclestone elképzelései szerint. És éppen ebből van most a bonyodalom, mert bár a korábbi világbajnok Damon Hill vezette BRDC-nek, a futam szervezőjének 2009-ig érvényes szerződése van, de a Forma-1 bölcsője azután könnyen elköszönhet Silverstone-tól, illetve egészen pontosan Ecclestone fog tőle elköszönni.

A már régóta anyagi gondokkal küzdő pálya most jelentős segítséget kapott a száguldó cirkusz egyik újoncától. Lewis Hamilton nem fizetése egy részét utalta át Hillék számlájára (bár bizonyára ezt sem vennék zokon), de azzal, hogy szenzációs debütálást produkálva, ráadásul listavezetőként érkezik a hétvégi versenyre, sokat tett azért, hogy már hetekkel ezelőtt elfogyjon az összes belépő.

A régóta nem látott silverstone-i teltház hatására majd talán a nézők érdekeit mindig szem előtt tartó Ecclestone szíve is meglágyul. Bár ez sem garantálja a briteknek a folytatást, hiszen az aprótermetű guru óriási lendülettel terjeszkedik a világban, és az általa annyira szorgalmazott éjszakai- illetve utcai versenyek is minden bizonnyal szépszámú nézősereget vonzanának majd az új helyszínekre...

A nevető harmadik ezúttal is kizárt

A jelenleg 5141 méter hosszúságú pályán öt győzelmével a francia Alain Prost a legeredményesebb versenyző, Jim Clark, Nigel Mansell és Michael Schumacher "csak" háromszor futott át elsőként a célvonalon Silverstone-ban. Az idei év két élcsapata fej-fej mellett halad az itteni győzelmek számát tekintve, a Ferrari 11, a McLaren 10 első helyezést könyvelhet el a brit aszfaltcsíkon.

Jó esély van rá, hogy a hétvégén ez az állás változni fog, hiszen az idei nyolc futamon eddig csak a két említett gárda pilótái tudtak nyerni, minden bizonnyal a mostani győztes is vagy szürke, vagy vörös overallt visel majd a pódiumon.

A jelenlegi mezőnyből David Coulthard és Rubens Barrichello mellett a 2006-os győztes, Fernando Alonso büszkélkedhet még brit első hellyel.

A szigetországban most viszont mindenki Lewis Hamilton sikeréért szorít, és az újoncnak nem is rosszak az esélyei. A McLaren pilótája idén már két futamot is megnyert (csakúgy, mint Raikkönen, Massa és Alonso), és 14 ponttal vezeti a világbajnokságot, így egyértelmű favoritja a hétvégének. Ráadásul a 22 éves színes bőrű pilótára nehezedik a legkisebb nyomás, a mögötte iparkodó kollégáinak lényegesen több vesztenivalója van. Hamiltonnak "egyedül" a brit média érdeklődésével és honfitársai már-már terhes rajongásával kell megküzdenie, bár ez sem egyszerű feladat.

Az ifjonc csapattársa, Fernando Alonso elég rossz viszonyt ápol az angol sajtósokkal, de bizonyára nem bánná, ha még jobban megorrolnának rá. Ezt legkönnyebben ugyanis úgy érhetné el, ha Lewist hazai futamán verné meg. Alonso legutóbb hat héttel ezelőtt, Monacóban tudott versenyen márkatársa előtt célba érni...

Viszont tévednénk, ha azt gondolnánk, hogy csak a két mclarenes rúghat majd labdába. A legutóbbi futamon, a Francia Nagydíjon a Ferrari ugyanis kettős győzelmet aratott, ha úgy vesszük, a Räikkönenék autójának orrán lévő lovacska most már nem csak ágaskodik, hanem rúg is. Ráadásul a mezőny közvetlenül az Amerikai Nagydíj után, bő két hete tesztelt ezen az aszfaltcsíkon, és akkor a Ferrarinak jobban ment, mint a hazai versenyére készülő McLarennek.

A két élcsapat tehát minden bizonnyal hétvégén is alaposan egymásnak esik majd, és előre borítékolható, hogy esőmentes körülmények közt a többiek nem fogják megzavarni kettejük pofozkodását. Még akkor sem, ha az imént említett teszt első két napján a Toyota pilótái, Ralf Schumacher és Jarno Trulli voltak a leggyorsabbak. A japán gárda viszont ebből az eredményből erőt meríthet, ami elég lehet számára a pontszerzéshez.

A Ferrari és a McLaren alkotta tandem mögött ezúttal is a BMW és a Renault lehet a legveszélyesebb, bár a nagymenőknek egyik alakulattól sem kell igazán tartaniuk. Nagy kérdés viszont, hogy a Franciaországban idei első pontjait megszerző Honda képes-e a folytatásban is a pontszerző helyeken autózni?

Dagad a Stepney-botrány

Közben az elmúlt napokban újabb fordulatot vett a már hetek óta húzódó botrány. A Ferrari elbocsátotta korábbi technikai igazgatóját, Nigel Stepney-t, akit szabotázzsal vádoltak. Eddig! Most ugyanis kiderült, hogy a derék angol összejátszott a McLaren egyik alkalmazottjával, és olyan adatokat juttatott el neki, amelyeket természetesen nem lett volna szabad. Az ügy jelenleg legalább annyira ködös, mint egy novemberi hajnal. Mindenki tagad, cáfol, vizsgálódik, új részleteket hoz napvilágra, és vélhetően ez így megy majd még jó ideig, szóval gyors lezárást ne is várjunk!

Mindenestre ennek péntektől átmenetileg semmi jelentősége nem lesz, amikor a motorok felbőgnek a silverstone-i bokszutcában, onnantól kezdve mindenki a versenyhétvégére fókuszál majd. Az egyik legnagyobb kérdés az, hogy a pilóták pontversenyében jelenleg az első négy helyet lefoglaló Hamilton, Alonso, Massa, Räikkönen kvartettből ki fog először három futamgyőzelmet számlálni az idén, eddig ugyanis nagyon testvériesen megosztoztak a 8 sikeren.

Persze akár még meglepetés is születhet, hiszen az időjósok szerint az sincs kizárva, hogy esni fog a hétvégén. Egy könnyed zápor pedig óriási felfordulást idézhet elő már az időmérőn is, nem is beszélve a versenyről. A "kicsiknek" pedig az égi áldás jelentheti az egyetlen esélyt arra, hogy megverjék a Ferrarit és a McLarent. Kíváncsian várjuk a fejleményeket!