Előzetes: Amerikai Nagydíj

Vágólapra másolva!
Még le sem ülepedtek a sokáig emlékezetes Kanadai Nagydíj történései, máris itt a következő futam, a mezőny a világhírű Indianapolis Motor Speedwayen csap össze a hétvégén, ahol a legfőbb kérdés az lesz, hogy a Ferrari vissza tud-e vágni a McLarennek, és Kubica rajthoz állhat-e néhány nappal horrorisztikus balesete után. Hamarosan mindenre választ kapunk.
Vágólapra másolva!

Leginkább logisztikai okai vannak annak, hogy a mezőny mindössze egy hét pihenőivel teljesíti a két észak-amerikai versenyt, mielőtt visszatérne Európába, az eseménydús montreali után az indianapolisi futam következik.

Irány Mekka!

Az 1821-ben alapított Indianapolisban tombol a sportélet. A megközelítőleg 860.000 lakosú városban székel például az Indiana Pacers kosárlabda és az Indianapolis Colts amerikai foci csapata is.

A nagyváros viszont elsősorban autósportjáról híres, az Indianapolis Motor Speedway ugyanis a motorsportok Mekkájának számít, az amerikaiak szerint az a széria mind semmit érő, amelyik még nem tette tiszteletét legalább egyszer az oválpályán.

A Forma-1-es futamot persze nem egészében ezen a híres körpályán rendezik, az oválisnak csak egy részét foglalja magába az a 4192 méter hosszú aszfaltcsík, melyen 2000 óta immáron nyolcadik alkalommal adnak egymásnak randevút a száguldó cirkusz tagjai (az 50-es évekbeli versenyeken még más nyomvonala volt a ringnek), előtte 1991-ben volt utoljára futam az USA-ban, de akkor sem Indianapolisban.

Az Egyesült Államok abban egészen biztosan csúcstartó, hogy eddig még egyetlen ország sem rendezett ennyi helyszínen nagydíjat, mint amennyin az amerikaiak. Sebring, Detroit, Riverside, Dallas, Watkins Glen, Phoenix, Long Beach, és Las Vegas után Indianapolis már a kilencedik USA-beli nagydíjhelyszín. Sőt, 1982-ben egy szezonon belül az amerikánusok háromszor is megtapsolhatták a királykategória legjobbjait.

Indianapolis=Ferrari

Az utóbbi évek abszolút bajnoka Michael Schumacher volt a tengerentúlon, a német 2000 óta öt győzelmet söpört be Indianapolisban. A hétszeres világbajnok idén már nem lesz ott a mezőnyben, ám ez az európai helyszínekkel ellentétben egészen biztosan nem okoz majd visszaesést a jegyeladásban. Az amcsik ugyanis elsősorban az autósportért, jelen esetben a Forma-1-ért rajonganak és nem Michael Schumacherért.


Két évvel ezelőtt azonban vérlázító dolog történt a futamon. Bizonyára mindenki jól emlékszik rá, hogy a michelines csapatok bojkottálták a versenyt, és mivel akkor mindössze három gárdát látott el abroncsokkal a mostani egyeduralkodó, a Bridgestone, így hat autó körözött a pályán másfélórán keresztül. A NASCAR-on nevelkedő, izgalmas csatákhoz szokott amerikaiakat így természetesen nem hozta lázba Michael Schumacherék könnyed délutáni kocsikázása, így veszélybe került az F1 USA-beli jövője. A száguldó cirkusz azonban 2006-ban is visszalátogatott az indianapolisi katlanba, ekkor a rajt utáni tömegbaleset és a sok kieső (végül kilencen értek célba) szolgáltatott beszédtémát.

Idén is lesz miről beszélni, hiszen a mezőny egy roppant eseménydús kanadai futam után érkezik meg Indiana államba, ráadásul úgy, hogy a világbajnoki pontverseny is roppant izgalmasan alakul.

Az elmúlt években a Ferrari hazai versennyé alakította az Amerikai Nagydíjat, hiszen a legutóbbi hét futamból hatot megnyert (Michael Schumacher és Rubens Barrichello közt 5:1 arányban oszlanak meg a győzelmek), egyedül Mika Hakkinen tudott belepiszkítani a vörösök sorozatába, még 2001-ben. Egyébként a kétszeres világbajnok finn Forma-1-es pályafutása alatt itt nyert utoljára.

Növekvő nyomás a vörösökön és Alonsón

Az idei menet előtt is a Ferrarit tartják a legesélyesebbnek, bár a szakemberek Kanada előtt is valami hasonlóról beszéltek, ám Montrealban az olaszok rossz hétvégét fogtak ki. A maranellóiaknak mindenképpen győzniük kell a hétvégén, ha nem akarnak még jobban lemaradni a konstruktőrök versenyében, hiszen hátrányuk már most, a szezon hetedik állomása előtt 28 pontosra hízott.

A két piros overallos pilóta, Kimi Raikkönen és Felipe Massa is elég nagy slamasztikában van, amin egy esetleges újabb fiaskó tovább rontana. Ha a hétvégén nem lesz gazdag ponttermése a ferrarisoknak, akkor a vb-címért folytatott versenyfutásnak hamarosan már csak két résztvevője lesz.

Igen, a két McLaren-pilótáról, az éllovas Lewis Hamiltonról, és a mögötte nyolcpontos hátrányban baktató Fernando Alonsóról van szó. A leglazábban a szenzációs újonc, első F1-es győzelmét éppen a napokban elkönyvelő Hamilton készülhet a hétvégére, hiszen rajta van a legkevesebb nyomás.

A ferrarisok nehézségeit feljebb már ecseteltük, de a kétszeres világbajnok Alonsónak is csipkednie kell magát. Az utóbbi időben ugyanis nem egyszer előfordult, hogy márkatársa szemtelen módon alaposan eltángálta a spanyolt. Alonso pedig a hangzatos cáfolatok ellenére megrogyni látszik a folyamatos bizonyítási kényszer alatt.

Kubica még kérdéses

Az éllovasoknak tehát megvan a maga bajuk, reméljük látványos csatát láthatunk köztük magyar idő szerint vasárnap este. A BMW-seknek viszont bizonyára eszük ágában sem áll látványosságra törekedni, hiszen Kanadában Robert Kubica szolgáltatott belőle bőven! A lengyel csodával határos módon szinte karcolás nélkül úszta meg az utóbbi évek legbrutálisabb balesetét. A fiatal sofőrnek kutya baja, de a csütörtöki orvosi vizsgálatok döntik majd el, hogy Kubica indulhat-e a hétvégén.

Miután vasárnap összepakolt Montrealban, minden bizonnyal Ralf Schumacher is némi gyomorgörccsel vette az irányt Indianapolis felé. A németnek egyébként is vannak nehézségei az utóbbi időben, ráadásul most azon a ringen kellene bizonyítani, amelyen korábban kétszer is összetörte magát (2004 és 2005). Nem könnyű feladat, annyi szent!

A Kanadai Nagydíj óta eltelt néhány nap alatt az erőviszonyok valószínűleg vajmi keveset változtak, így az Amerikai Nagydíjon is borítékolható a McLaren-Ferrari összecsapás. Persze Kanada előtt is mindenki erre számított, erre tessék, jókora felfordulás alakult ki a juharlevelesek országában.

A pályát a döntött kanyar teszi igazán különlegessé, ahol a pilóták bő 20 másodpercig le sem veszik a lábukat a gázpedálról. Itt természetesen nincs szükség másra, csak egy bivalyerős motorra. Az ovál-szakasz után viszont jön egy-két kanyar, ahol már más beállításokra van szükség, így a pilótáknak és szerelőinek meg kell találniuk a tökéletes összhangot a két különböző pályaszakasz közt.

Albers győzelme esetén bárki bankot robbanthat

A nagyobb fogadóirodák mintha csak összebeszéltek volna, a legtöbb helyen Alonsót tartják a hétvége legnagyobb esélyesének, de csapattársára, Lewis Hamiltonra sem érdemes pénzt tenni, hiszen ha az újonc megszerezné F1-es pályafutása második első helyezését, akkor is csak 2,7-tel szoroznák meg a tőkénket. A Ferrarik diadala már nagyobb pénzt hozhat a konyhára, hiszen Massa sikere ötszörös, Raikkönené pedig hatszoros nyereményt jelent.

Igazán nagyot ezúttal is Christijan Albers segítségével szakíthatnának a fogadni vágyók, ehhez pusztán annyinak kell történnie, hogy vasárnap a hollandot intsék le elsőként. Persze aki nem dobókockával dönti el, hogy kire is fogadjon, az valószínűleg nem ikszeli be a spykeres pilóta nevét, még a csábító, háromezerszeres(!) szorzó ellenére sem.

Érdemes egy pillantást vetni a fogadóirodák egyéb ajánlataira is. A végső győztesre is lehet már fogadni, itt jelenleg a hétvégén a tabella élére álló Hamilton neve mellett szerepel a legkisebb szorzó.