Ron Dennis 40 éve a pályán

Vágólapra másolva!
A McLaren-Mercedes istálló vezetője, Ron Dennis, június 1-jén, pénteken ünnepelte 60. születésnapját. A wokingi csapat első embere 40 éve tevékenykedik a Forma-1 világában és 27 éve áll az istálló élén. Születésnapja alkalmából tekintettük át eddigi pályafutása legfontosabb állomásait.
Vágólapra másolva!

A kezdetek

Ron Dennis 1947. június 1-én született az angliai Wokingban és ebben a kisvárosban is nőtt fel. 16 évesen kimaradt az iskolából és Wybridge-ben, a Thomson & Taylor nevű garázsban kezdett dolgozni autószerelő-tanoncként. Nem sokkal ezután a garázs a Chipstead Motorcsoport egyik leányvállalata lett, és Dennist áthelyezték a versenyautókat készítő Cooper Autógyárba. Közben a Guildford Műszaki Főiskolán részidőben hallgatott gépjármű-technológiát.

19 évesen került a Cooper Forma-1-es csapatához, ahol Jochen Ridt volt az elsőszámú pilóta. Rindt két év múlva a Brabham csapathoz igazolt, ahová magával vitte Dennist is, aki egy évvel később már a szerelők főnöke lett. Jack Brabham csapatfőnök nyugdíjba vonulását követően döntött úgy egy szerelőtársával, hogy saját istállót alapít, ami végül Rondel néven alakult meg 1972-ben Wokingban. A csapat Leicestershire-ben található Mallory Park pályán debütált, első pilótái Carlos Reutemann és Bob Wolek voltak.

Az első sikerek

Dennis a hetvenes évek végén alapította meg a Projekt 4 nevű istállót, amely a Forma-2-ben és Forma-3-ban is sikeres lett, 1979-ben és 1980-ban bajnokságot nyert a Philip Morris (Marlboro) cég támogatásával. 1980-ban, a Philip Morris vezetősége, az akkoriban szerényen szereplő McLaren istállót kényszerítette a Projekt 4-gyel való egyesülésre, Ron Dennis állt a csapat élére. Dennis ezután John Barnardot kérte fel Forma-1-es versenyautója megtervezésére, aki egy forradalmian új, szénszálas összetételű karosszériát az MP4/1-t alkotott a csapat számára. Ebben az évben az istálló pilótái, John Watson és Alain Prost a konstruktőrök között a hetedik helyet szerezték meg a csapatnak. Dennis lehetőséget látott Prostban, de mégsem tudta megakadályozni, hogy a francia a Renault csapathoz igazoljon.

A nyolcvanas évek elején üzlettársaival együtt újabb szponzorokat szerzett, Mayer és Tyler Alexander, illetve Mansour Ojjeh, a Williams támogatója személyében. Ojjeh cége, a TAG (Techniques d'Avant Garde), a turbómotorokat gyártó Porsche befektetője is volt egyben, amelynek motorjai készen álltak a McLaren számára, így a csapat nevet is változtatott, McLaren TAG-re és Ojjeh 70%-os részesedést nyert az istállónál. Dennis, az időközben visszavonult kétszeres világbajnokot, Niki Laudát meggyőzte a visszatérésről, az 1984-es szezont vele és a Renault csapattól visszatérő Alain Prosttal kezdte meg, vagyis minden készen állt a világbajnoki cím megszerzésére.

A világbajnok csapat

1984-ben 16 versenyből tizenkettőt nyert meg Dennis vezetésével a McLaren istálló, Lauda fél ponttal előzte meg Prostot, míg a csapat több mint kétszer annyi pontot gyűjtött, mint a harmadik helyezett Elio de Angelis. A következő évben is sikerült elhódítani mindkét világbajnoki címet, ám 1986-ban a konstruktőri elsőséget elbukta a gárda.

1987-re világossá vált Dennis számára, hogy a TAG motorok már nem képesek felvenni a harcot a többi gyártóval, ezért a Honda cég felé próbált meg közeledni. A Honda viszont ekkor még a nagy rivális Williams istálló partnere volt, mivel azonban a csapatfőnök, Frank Williams nem akart japán versenyzőt szerződtetni, ezért a Honda átpártolt a McLarenhez. Dennis nemcsak kiváló motorszállító céget szerzett csapatának, de emellé az azóta legendává vált brazil Ayrton Sennát is a wokingi gárdához csábította. Nyerő párossal kezdett neki az 1988-as szezonnak, aminek végén az angol alakulat Senna és Prost révén 16 futamból 15 győzelmet könyvelhetett el és a rákövetkező év is ugyanezt az eredményt hozta. Azonban Dennis nem tudta két, heves vérmérsékletű pilótáját kezelni, emiatt Prost egyéni világbajnoki címmel a tarsolyában elhagyta az istállót. A francia helyére az osztrák Gerhard Bergert igazolta le Dennis.

A kilencvenes évek eleje további McLaren dominanciát hozott a Forma-1-ben, 1990-ben és 1991-ben is nyert a wokingi gárda. 1992-től viszont Dennis és csapata számára hét ínséges év következett. A kilencvenes évek derekán megegyezett a Mercedes motorgyártó céggel, illetve a McLarenhez Williamstől átcsábított sztártervezővel, Adrien Newey-vel egy új, minden tekintetben versenyképes, világbajnoki győzelemre alkalmas versenyautó építésében. A kezdeti nehézségeket követően, a finn Mika Häkkinen révén 1998-ban megnyerte az egyéni- és a csapat-világbajnoki címet is. A finn 1999-ben ismételt, igaz a konstruktőri elsőség ekkor már kicsúszott Dennis kezei közül.

A 2000-es évek

2001-ben, Mika Häkkinen visszavonulását követően, elcsípte Jeand Todt elől a finnek fiatal tehetségét, Kimi Raikkönent. A Dennis vezette McLaren csapat ugyan az élcsapatok közé tartozott, de világbajnokságot mégsem sikerült nyernie, egy hajszállal mindig jobb volt a Ferrari vagy éppen a Renault csapata. A 2007-es szezonnak, a Renault istállótól hozzá igazoló kétszeres világbajnok, spanyol Fernando Alonsóval és a McLaren kötelékében nevelkedő újonc Lewis Hamiltonnal vágott neki és jelenleg pilótái és csapata is vezet a bajnokságban öt fordulót követően. Most minden jel arra utal, hogy év végén a már így is hosszú világbajnoki lajstrom újabb címekkel gyarapodhat.

Adatlap
RON DENNIS
Születési idő: 1947. június 1.
Születési hely: Nagy-Britannia, Woking
Családi állapota: Nős, felesége Lisa, két lánya és egy fia van
Címei: csapatfőnök, a McLaren csoport elnöke és stratégiai vezetője
Világbajnok a Forma-1-ben, a McLaren istálló vezetőjeként: 9 egyéni (1984, 1985, 1986, 1988, 1989, 1990, 1991, 1998, 1999) és 7 konstruktőri (1984, 1985, 1988, 1989, 1990, 1991, 1998) világbajnoki cím
Elismerései:
- a Brit Autóversenyzők Klubjának aranyérme, 2001.
- tiszteletbeli doktor, Surrey Egyetem, 2000.
- a motorsport szolgálatáért a Brit Birodalom Lovagrendjének Parancsnoki fokozata, 2000.
- tudományos doktor, Londoni Városi Egyetem, 1997.