A Bridgestone új gumijelöléseket tesztel

Vágólapra másolva!
Azt követően, hogy a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon megbukott a gumijelölési rendszer, a Bridgestone a héten megrendezésre kerülő malajziai tesztprogramon több alternatívát is kipróbál az egyes keverékek hatékonyabb megkülönböztetése érdekében.
Vágólapra másolva!

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) az utolsó utáni pillanatokban hozta meg a döntést, miszerint az idei évtől egyedüli beszállítóként tevékenykedő Bridgestone-nak már az első futamtól kezdve jól látható módon meg kell különböztetnie egymástól az egyes keverékeket a versenyen.

Bár a FIA célja ezzel az volt, hogy mindenki számára világossá váljon a csapatok stratégiája, a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj bebizonyította, hogy a Bridgestone által javasolt megoldás nem célravezető. A japán beszállító egy három centiméter átmérőjű fehér pöttyel jelölte meg a lágy keverékeket, melyet csak akkor lehetett egyértelműen látni, ha az autó a boxban várakozott. A rendszer tehát megbukott.

És bár a Bridgestone vezetősége korábban elmondta, mivel már a következő néhány futamra legyártották az abroncsokat, nagy valószínűséggel csak az európai futamok nyitóállomásán, a májusban megrendezésre kerülő Spanyol Nagydíjon lesz változás a jelölés terén. Ezt azonban nem mindenki tudja tolerálni.

"Úgy gondolom, jó lenne, ha az összes néző megértené, mi folyik a pályán" - mondta a BMW motorsport igazgatója, Mario Theissen az Autosportnak. "Azonban ha a nézők nem értik, akkor nem így kell eljárnunk. Mindenkinek tisztán kell látnia, hogy ki milyen gumival fut. A jelenlegi ötlet nem megoldás erre, mert nagyon nehéz észrevenni a két keverék közti különbséget, még akkor is, ha áll az autó."

Bár a végleges megoldásra nagy valószínűséggel az európai futamok nyitóállomásáig várni kell, akár már a soron következő két versenyen új - átmeneti - jelölésrendszert alkalmazhat a japán cégóriás, feltéve ha az sikerrel jár az eheti teszteken.

A Bridgestone a tesztek első napján a Williams istállóval együttműködve két alternatívát is kipróbált, hogy javítson a helyzeten. Alexander Wurz az utolsó körökre egy eddig teljesen új jelzéssekkel ellátott gumival gördült pályára. Az idei évben egyedüli beszállítóként tevékenykedő japán cégóriás az eddigi három centiméter átmérőjű fehér pöttyöt, egy annál háromszor nagyobb piros pöttyre cserélte, mely továbbra is a gumik peremén kapott helyet.

Bár ezzel a megoldással egyértelműen javult a helyzet, a sikert egy másik alternatíva hozhatja meg. Ez pedig nem mást, mint az, amelyet korábban már a Williams technikai igazgatója, Sam Michael felvetett. A szakember elgondolása alapján a Bridgestone a gumik külső rovátkáját fehérre festette, amely szemből kitűnően látszik, és mindenki számára egyértelművé teszi a gumiválasztást.

"Borzasztóan nehéz felismerni a két keveréket. Mi ugyan látjuk, mert tudjuk mit, és hol keressünk, de a nézőknek esélyük sincs erre. Talán jobb megoldás lenne, ha a gumik tetejét színeznék, a barázdákban. Ezek nem kopnak a verseny során, így egy fehér csíkot látnánk menet közben. Talán ez egy jó megoldás lenne, bár kétségtelen, hogy nem könnyű feladat" - mondta Michael még az Ausztrál Nagydíj hétvégéjén.

Bár a Bridgestone mindkét megoldásra nyitott, egyesek szerint a rovátkában elhelyezett fehér csík jóval bonyolultabban kivitelezhető, így egyelőre úgy tűnik, a másik megoldás lesz a nyerő az elkövetkezendő két versenyre.

"Úgy gondolom, mindenre nyitottnak kell lennünk a jövőben" - mondta Kees van de Grint, a Bridgestone főmérnöke még Melbourne-ben. "Ez egy szabály, melyet a FIA igen későn hozott meg, így eszerint kell eljárnunk. Nem tudom, hogy ez a megoldás kielégítő lesz-e, talán további megbeszélést igényel."