A FIA kiszivárogtatta a 2009-es szabályokat

Vágólapra másolva!
A Nemzetközi Automobil Szövetség titokban feltöltötte hivatalos oldalára a 2009-es idényre vonatkozó technikai szabálykönyvet, mely több érdekességet is tartalmaz, köztük a régóta tervezett energiatároló rendszerre vonatkozó előírásokat.
Vágólapra másolva!

Bár a FIA nem adott ki sajtóközleményt, a szervezet hivatalos weboldalán a mai nap közétették a 2009-es idényre vonatkozó technikai szabályzatot, melyet állítólag a csapatok az elmúlt napokban elfogadtak, majd azokat a Motorsport Világtanács jóváhagyta.

Fény derült a régóta tervezett energiatároló rendszerre vonatkozó előírásokra, miszerint a Kinetic Energy Recovery System (KERS), azaz a mozgási energia visszanyerésére szolgáló berendezés teljesítménye nem haladhatja meg a 60kW-ot, és az egy körben leadott energia mennyisége legfeljebb 400 kJ lehet. A rendszert egyébként a fékezésekkor keletkezett energiát tárolja egy kondenzátorban, melyet a versenyzők bármikor (előzéskor, védekezéskor) felszabadíthatnak a futam alatt.

Többek között megváltozik az autók mérete: 1800-ról 2000mm-re nő az autók maximális szélessége, ám nem lehet keskenyebb 1980mm-nél, mely az autók standardizálása felé mutat. A kerekek szélessége is megváltozik: elöl a maximális szélesség 355-ről 365mm-re, míg hátul 380-ról 460mm-re nő, aminek köszönhetően több gumi kerülhet az aszfaltra, és nőhet az autók tapadása, különösen a kanyarokban.

Az aerodinamika terén is lesznek változások, melyek a leszorító erőt és az autók alvázánál keletkező szívóhatást hivatottak megnövelni, noha egyelőre még nem született döntés az ügyben, milyen módon szabályozzák a szárnyak hajlékonyságát, mely az idei évben rengeteg vitát váltott ki a sportban. Az autók súlyára vonatkozó szabályok szinte változatlanok maradnak, a minimális súlyhatár 600kg helyett 605kg lesz a 2009-es idénytől.

Bevezetésre kerül a FIA által szabványosított egységes elektronikai rendszer, melybe csakis a szövetség által jóváhagyott szoftvert lehet betölteni. A csapatoknak kötetező lesz nyílt csatornán folytatni a rádióbeszélgetéseket, és azt közzétenni a FIA és a közvetítő számára. A pilótafülkébe egységesített visszajelző rendszer kerül beszerelésre, mely különböző színű ledek felvillanásával jelzi a versenyzőnek a pálya állapotát (sárga, kék, piros, stb zászlóknak megfelelően). Az autóban továbbá helyet kap egy különleges szenzor, amely az esetleges ütközés, illetve becsapódás során felszabadult energia függvényében, ha kell, figyelmeztető jelzést küld az orvosi személyzetnek, akik azonnal a helyszínen teremhetnek.

Az ellensúlyos lengéscsillapító körül kirobbant botrány miatt, a FIA az új, innovatív megoldásokat is korlátozni fogja. Ha ugyanis egy csapat valami olyan rendszerrel rukkol elő, melyre még nincsenek technikai szabályok, akkor a szövetségnek joga van az eszköz használatát korlátozni. Az újítást ugyan felügyelet mellett használhatja a "feltaláló" csapat, annak létezését csak az adott év végén köteles nyilvánosságra hozni. Ekkor a Forma-1 Bizottság behatóan tanulmányozza a rendszert, és ha úgy ítéli meg, az a Forma-1 javára válik, és engedélyezi, akkor a csapatnak minden részletre kiterjedően, pontos ismertetőt kell kiadnia a rendszerről, hogy azt a következő évben mindenki használni tudja.