Előzetes: Brazil Nagydíj

Vágólapra másolva!
A 2006-os szezon utolsó állomásához érkezett. Alonsót mindössze egy pont választja el a bajnoki címtől, azonban így sem lehet nyugodt, hiszen Schumacher mindent bevet majd annak érdekében, hogy a csúcson búcsúzhasson a Forma-1-től.
Vágólapra másolva!

A Sao Paulo mellett fekvő Interlagos versenypálya ad helyet a 2006-os évad utolsó állomásának, név szerint a Brazil Nagydíjnak. A pálya jellegzetességei közé tartozik az óramutató járásával ellenkező irányú vonalvezetés, a puklis aszfalt, a folyamatosan ívelő kanyarkombinációk, illetve az emelkedő egyenesek. Éppen ezért az erős motorok, illetve a megfelelő aerodinamikai beállítások elengedhetetlenek a jó szerepléshez, ám a csapatoknak meg kell találniuk a megfelelő kompromisszumot a gyors és lassú szekciók között. A hétvégi időjárást nagyon nehéz előre megjósolni, azonban a hírek szerint nagy meglepetésre nem lesz eső.

Mivel a pálya több előzési pontot is tartogat, egy esetleges agresszív stratégiával több helyet is előre lehet ugrani, ám mivel nagy a valószínűsége a biztonsági autó pályára küldésének, kockázatos lehet ez a taktika. A puklis burkolat miatt a csapatoknak komoly figyelmet kell fordítaniuk a felfüggesztések beállítására, és meg kell találniuk a megfelelő egyensúlyt a gyors és lassú szekciók között, hogy a köridőkön javíthassanak.

A Pálya

A célegyenesben a versenyzőknek egy komolyabb emelkedővel kell megbirkózniuk, ahol akár a 185 mérföldes (296km/h) sebességet is elérhetik, mielőtt a leejtős balos kanyarhoz érnének, melyet körülbelül 55 mérföldes (88km/h) sebességgel tudnak bevenni. A Descida do Sol egyébként a pálya legjobb pontja az előzésre. A következő jobb-balos kanyarkombináció a Senna 'S' szekcióban már nagyobb sebességgel vehető, ahol a pilóták a kijáratnál akár a 92 mérföldes (147km/h) sebességet is elérhetik, éppen azon a ponton, ahol a boxutca kihajtója csatlakozik a versenypályához. Ez után következik egy hosszú egyenes, melynek végén található a Curva do Sol balos ív, amit a pilóták 125 mérföldes (200km/h) sebességgel teljesítenek, majd megérkeznek a Reta Oposta egyenesbe. Miután elérik a 180 mérföldes (288km/h) sebességet, két komolyabb kanyar következik, melynek egyike egy kemény balos, ahol szintén jó lehetőség kínálkozik az előzésre. A második kanyar elég puklis, melyet a Berra Aura egyenes követ.

Az egyenes végén a versenyzők 175 mérföldes (280km/h) sebességről lassítanak le, ahol igen könnyen le lehet csúszni az ideális ívről, miközben megkezdődik a szűk jobbos kanyar, melyet azonnal egy 55 mérfölddel (88km/h) bevehető balos követ.

A sebességek ismét 100 mérföld (160km/h) fölé emelkednek, mielőtt még megérkeznénk a versenyzők a pálya egyik leglassabb pontjához, a 45 mérföldes (72km/h) sebességgel bevehető Bico de Pato visszafordítóhoz. Ez után következik egy igen puklis 125 mérföldes (200km/h) sebességgel vehető balos, mielőtt még keményen rá kellene lépni a fékekre, hogy körülbelül 55 mérföldes (88km/h) sebességgel bevegyék a Juncao balos kanyart. Ezek után pedig a ring hátsó szekciója veszi kezdetét, egy emelkedővel nehezített hosszú balos ívvel, mely a célegyenesbe vezet.

Visszapillantó - Brazil Nagydíj (2005)

Alonso szerezte meg a pole pozíciót a McLaren kolumbiai versenyzője, Juan Pablo Montoya előtt. Ugyan Fisichella küszködött a tapadással, mégis sikerült a harmadik helyre kvalifikálnia magát a Renault-val, a Honda brit pilótája, Jenson Button elé, akit Kimi Raikkönen követett az ötödik pozícióban. Christian Klien fantasztikus teljesítményt nyújtva a hatodik helyről várhatta a futam rajtját a Red Bullal, míg Michael Schumacher a hetedik lett az időmérő edzésen. A hazai színekben versenyző Rubens Barrichello éppen, hogy csak befért az első tízbe.

Igen kaotikus körülmények között vette kezdetét a verseny. Pizzonia és Coulthard a célegyenesben összeértek, melynek következtében a hazai színekben versenyző Williams pilóta autója megpördült, és telibe találta márkatársát, Mark Webbert, miközben egy halom törmelék került a pályára. A versenyigazgatóság azonnal a biztonsági autó pályára küldése mellett döntött, mely nem sokáig fogta vissza a mezőnyt.

Ahogy ismét elrajtoltak a versenyzők, Montoya azonnal átvette a vezetést Alonsotól, és megkezdte elszakadását a spanyoltól, miközben Raikkönen is feljött a Renault-ra a harmadik helyen.

Egészen az első kiállásokig nem történt érdemleges esemény a pályán. Tisztán látszott, hogy a Brazil Nagydíjon is a McLaren fog dominálni, miután az első boxkiállásokat követően a wokingiak két versenyzője már igen szép előnnyel vezetett az első két helyen.

Alonso nem hajtotta túl magát, hiszen jól tudta, nincs esélye az élen állókkal megküzdeni, így csak a biztos harmadik helyét kellett megtartania. Michael Schumacher is jól teljesített, ám nem tudta befogni Alonsót, pedig minden erejével azon volt.

A mezőny végén a verseny felénél járva több érdekesség is történt. Robert Doornbos sokáig fel tudta tartani a mögötte, jól megtankolt autóval közlekedő Jacques Villeneuve-öt. Ugyan a holland nem tudta a verseny végéig megőrizni vezető helyét a kanadaival szemben, Jacques rengeteg időt vesztett a relatíve lassabban közlekedő Minardi mögött körözve.

Tiago Monteiro mindenki nagy sajnálatára a Jordan meghibásodása miatt nem tudta befejezni a Brazil Nagydíjat, pedig a portugál pilóta a tavalyi évben addig minden futamon meglátta a verseny gégét jelző kockás zászlót.

A verseny utolsó szakasza nem volt túlságosan érdekes. Juan Pablo Montoya, Kimi Raikkönen és Fernando Alonso autóztak az első három helyen. Az élen álló két McLaren versenyző teljesen kiszolgáltatott helyzetben volt, hiszen minden azon múlott, történik-e valami a spanyol versenyzővel.

Ugyan Juan Pablo Montoya megnyerte a futamot, a 2005-ös Brazil Nagydíj mégis Fernando Alonso nevéhez fog fűződni a történelemkönyvekben, hiszen a spanyol versenyző, legnagyobb riválisa, Kimi Raikkönen mögött, a harmadik helyen ért célba, mellyel megszerezte a bajnoki címet, és ezzel 24 évesen a sport történetének valaha volt legfiatalabb bajnokává avatták.

A McLaren kettős győzelmével két ponttal ugyan, de átvette a vezetést a Renault-tól a konstruktőrök versenyében két futammal az évad vége előtt.

Brazil Nagydíj - Verseny:

01. - Montoya - McLaren-Mercedes (M) 1h:29:20.574
02. - Raikkonen - McLaren-Mercedes (M) + 2.527
03. - Alonso - Renault (M) + 24.840
04. - M.Schumacher - Ferrari (B) + 35.668
05. - Fisichella - Renault (M) + 40.218
06. - Barrichello - Ferrari (B) + 1:09.173
07. - Button - BAR-Honda (M) + 1 kör
08. - R.Schumacher - Toyota (M) + 1 kör

Leggyorsabb kör: Raikkonen, 1:12.268

Időjárás

Az előrejelzések szerint az elmúlt évekkel ellentétben az eső nagy valószínűséggel elkerüli az idei versenyt. A legfrissebb hírek szerint a hétvégén napos, elszórtan felhős égbolt fogadja majd a versenyzőket, ám az októberi időjárást soha nem lehet kiszámítani Brazíliában.

Abroncsok

A piszkos aszfalt miatt nagyon nehéz kiválasztani az abroncsokat pénteken, különösen akkor, ha esetleg az edzések alkalmával elkezd esni az eső. Bár a Michelin korábban a vizes pályán simán lenyomta a Bridgestone-t, a japán cégóriás az elmúlt hetekben keményen dolgozott esőgumijain, hogy azok felvegyék a versenyt a franciák termékeivel. Mindezek ellenére, ha esni fog az eső, nagy valószínűséggel a Michelin lesz fölényben. Az esőben a pilótáknak minden eddiginél nehezebb lesz a dolguk, hiszen bár az aszfalt java része lehet, hogy még száraz lesz, több helyen hatalmas vízátfolyások keletkeznek a burkolaton a szintkülönbségek miatt, így az ütközések, és megpördülések gyakoriak.

Stratégia

A piszkos aszfalt miatt a gumiválasztás nehéz lesz pénteken, míg azok a versenyzők, akik az időmérő edzésen a poros oldalra kvalifikálják magukat, komoly hátrányba kerülhetnek a startnál, ugyanis csak az ideális íven lesz megfelelő a tapadás. A hosszú, nagy motorerőt igénylő célegyenes különös befolyással lehet a stratégiákra, így a megfelelő kompromisszum elengedhetetlen: azok a csapatok, akik nem rendelkeznek elég lóerővel, kisebb leszorító erővel kénytelenek majd rajthoz állni, hogy a légellenállás csökkentésével ne váljanak sebezhetővé a célegyenesben. Persze ez sem a legjobb megoldás, hiszen ebben az esetben a pálya belső szakaszán fognak gyengébben szerepelni.

Az optimális boxstratégia a két vagy három kiállás lehet Brazíliában. Mindaddig, míg a gyorsabb versenyző gond nélkül el tud menni a lassabb mellett, jó lehet a három kiállásos taktika, azonban vélhetően a többség két kiállással operál majd. Az egy kiállást csak a legmerészebbek kockáztatják meg, ám az eltolt két kiállásos stratégia is jellemző lesz a hétvégi versenyen.

Összegzés

A Renault csak elveszteni tudja az idei bajnokságot az idei szezon utolsó versenyén, hiszen egy átlagos eredménnyel mindkét bajnoki címet bezsebelheti. Mindezek ellenére a franciáknak komolyan oda kell majd figyelniük Michael Schumacherre, aki utolsó versenyén bizonyára maradandót szerezne alkotni a Ferrarival. A két élcsapat mögött a Honda Racing és a McLaren is jól szerepelhet, míg a BMW és a Toyota is szolgálhat némi meglepetéssel.