Tovább kígyózik a lengéscsillapító história

Vágólapra másolva!
Újabb fordulatot vehet az ellensúlyos lengéscsillapítók körüli mizéria, ugyanis megbízható források szerint több csapat, élükön a Renault-val továbbra is használja a FIA által betiltott rendszer egy továbbgondolt változatát az autó hátuljában.
Vágólapra másolva!

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a Francia Nagydíj után tiltotta be az ellensúlyos lengéscsillapítót, ugyanis hivatalos álláspontja szerint az nem része a felfüggesztésnek, és jelenléte javítja az autó aerodinamikai hatékonyságát.

A Renault - akinek nevéhez fűződik a vitatott eszköz bevezetése a Forma-1-ben - viszont nem értett egyet a szövetséggel, így a Német Nagydíjon egy a rendszerrel ellátott autót küldött a futam előtti mérlegelésre. A sportfelügyelők ugyan tudtak a trükkös lengéscsillapító jelenlétéről, szabályosnak minősítették az autót, melyet később a FIA megfellebbezett.

Mivel a csapatok nem akartak megkockáztatni egy esetleges visszamenőleges büntetést, kivétel nélkül kiszerelték autóikból a konstrukciót. A Renault azonban megtett mindent annak érdekében, hogy ismét használhassa a rendszert, és olyan adatokat bocsátott a szövetség rendelkezésére, melyek egyértelműen bizonyítják, hogy az ellensúlyos lengéscsillapító egyáltalán nem hat ki az autó aerodinamikai hatékonyságára, mindössze az abroncsok teljesítményét javítja a gumik egyenletesebb talajjal való érintkezésével.

Mindezek ellenére a FIA elhatárolódott az eszköz használatától. Igen ám, de megbízható források szerint a csapatok ugyan kiszerelték az orrkúpban elhelyezett eszközt, továbbra is használják az ellensúlyos lengéscsillapító egy jóval bonyolultabb változatát, amely egy nagyobb, laterális irányba elmozduló súlyt tartalmaz, és az autó hátuljában kapott helyet.

A figyelem középpontjába ismét a Renault került, akik a hírek szerint már az év eleje óta használják ezt a különleges rendszert, amelyet azóta más csapatok is átvettek. Bár az autó hátuljában elhelyezett rendszer kevésbé hatékony, mégis komoly segítséget jelent a versenyzőknek a kigyorsításkor és a fékezéskor, ugyanis megakadályozza, hogy az autó hátulja oldalirányba kitörjön.

Mivel a Forma-1-es autók annyira kompaktak, hogy szinte nincs kihasználatlan szabad területet bennük, a tervezőknek korlátozott lehetőségük van új eszközök elhelyezésére. A rendszert így csak a váltón belül (közvetlen a kuplung felett), vagy a differenciálmű közvetlen közelébe tudták elhelyezni.

Egyes felvételek viszont azt támasztják alá, hogy a Renault a kuplung felett helyezte el ezt a rendszert, ugyanis egy sejtelmes szénszálas fedőborítás véd valami titkosat a franciák váltójában. A korábbi években ez a terület szabadon látható volt.