Változhatnak a biztonsági autós szabályok

Vágólapra másolva!
A Forma-1 élversenyzői arra kérik a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) illetékeseit, hogy gondolkodják át a biztonsági autóra vonatkozó szabályokat a pénteki ülésükön, mert véleményük szerint változtatni kellene rajtuk.
Vágólapra másolva!

Az idei esztendőben szinte nem volt olyan verseny, ahol ne küldték volna pályára a biztonsági autót, ami igencsak megkavarta a mezőnyt. Az élversenyzők arra panaszkodnak, hogy az új rajtnál a lekörözendő pilóták eddig mindig komoly zavart okoztak, így éppen itt az ideje, hogy átgondolják a biztonsági autóra vonatkozó szabályokat.

A versenyzők úgy gondolják, hogy a Forma-1 átvehetné az amerikai Champ Car és az Indy Racing League-ben (IRL) is jól bevált rendszert, melynek értelmében, ha a biztonsági autót a verseny végső szakaszában küldik pályára, akkor a lekörözendő versenyzőknek kötelességük elengedniük a mögöttük lévőket. Ezzel ugyanis biztosítani lehet, hogy versenysorrendben rajtolhasson el újra a mezőny, és a futam vége még izgalmasabb legyen.

Ha a biztonsági autót nem a futam végén küldik pályára, akkor az autók két sorban sorakoznak fel egymás mögött, versenypozíciójuktól függően (egyik oldalon a vezető, míg a második oldalon a lekörözött versenyzők), mellyel szintén könnyebb a pozíciókért harcolniuk az élen állóknak.

Ezzel a rendszerrel olyan esetek lennének elkerülhetőek, mint amit az elmúlt héten megrendezett Kanadai Nagydíjon is láthattunk, mikor Kimi Raikkönen azért nem tudott harcba szállni az élen álló Fernando Alonsóval, mert a biztonságai autó mögött lekörözendő versenyzők kerültek közéjük, akik akadályozták a továbbhaladásban.

A Renault olasz versenyzője, Giancarlo Fisichella elárulta, fel fogja hozni a témát a FIA mai ülésén, ugyanis véleménye szerint a biztonsági autóra vonatkozó jelenlegi szabályok egyáltalán nem kielégítők.

"Úgy érzem, itt az idő a változtatásra" - mondta Fisichella az Autosport-nak. "Kanadában hat vagy hét olyan versenyző került elém a biztonsági autó pályára küldésekor, akik körhátrányban voltak velem szemben. Michael Schumacher a harmadik volt, de nagyon messze volt tőlem. Én a negyedik helyen tanyáztam, míg az ötödik pozícióban autózó Felipe közvetlenül mögöttem volt."

"Ez hatalmas hátrányt jelentett számomra. Ez nem jó, mindenképpen tennünk kell valamit, hogy a jövőben ez többet ne fordulhasson elő."

Arra a kérdésre, hogy az ügyet megbeszélték-e már a versenyzők egymás között, Fisichella a következőket mondta: "Nem, még nem, de biztos vagyok benne, hogy pénteken erre sort fogunk keríteni."

A Williams versenyzője, Mark Webber szerint a szabályokat meg fogják változtatni, ám úgy gondolja, hogy ehhez időre lesz szüksége a szövetségnek, hiszen pontosítani kell a biztonsági autóra vonatkozó új regulákat.

"Úgy érzem, hogy az amerikai szériákban alkalmazott szabályok helyesek, nekünk is ezeket kellene átvennünk, mármint amelyek a biztonsági autót érintik" - mondta az ausztrál pilóta. "Szerintem változni fognak a szabályok, csak még nem tudom, hogy mikor."

"A témát korábban már érintettük. Talán tavaly, vagy azelőtt Charlie Whiting beszélt velünk erről. Az elmúlt versenyeken nem egyszer kellett pályára küldeni a biztonsági autót, és nem volt olyan eset, hogy a pozíció szerint egymást követő versenyzők között ne lett volna valaki."

"Ezen mindenképpen változtatnunk kell, de valószínűleg az idei évben már nem lesznek módosítások. Mikor ismét elrajtol a mezőny, nyilvánvalóan mindenki azt szeretné, hogy a versenysorrendet lássa. Nem lesz egyszerű ezen változtatni, de rajta leszünk a témán."

Bár sokan az új rendszer mellett vannak, nem mindenki ért egyet a változtatással.

David Coulthard, a GPDA egyik igazgatója a következőket mondta: "Ha mindenki jó ötletnek tartja, akkor remek. Nekem viszont nem teljesen tiszta a dolog. Néha segít a biztonsági autó, néha nem. Nézzük a dolgok másik oldalát. Azt szeretnénk, hogy a biztonsági autó pályára küldése még nagyobb veszteséget jelentsen az előnyben autózóknak? Nem hiszem, hogy ezt szeretnénk. A biztonsági autó néha segít, néha pedig nem. Ez az autóversenyzés."

Korábban, jó pár évvel ezelőtt felreppentek olyan híresztelések, hogy már a 2004-es évadtól kivonják a versenyek alól a biztonsági autót és helyette egy olyan eszközt alkalmaznak, mely aktiválásával a versenygépek egy bizonyos sebességnél gyorsabban nem tudnának menni. Ezzel az eszközzel ki tudnák küszöbölni azt, hogy a biztonsági autó pályára lépésével valaki elveszítse jól megérdemelt előnyét, hiszen a versenyzők közti különbség állandó maradna.

Erről korábban a magyar F1Racing magazin főszerkesztője, Wéber Gábor a következőket mondta lapunknak: "Nem tudom, hogy technikailag megoldható-e, de érdekesen hangzik, a kérdés csak az: mi van, ha meghibásodik?"