Vágólapra másolva!
Már itthon is kapható a kétezer részletében felfrissült Mercedes E osztály, amelynek legnagyobb újdonsága az intelligens fényszórórendszer (ILS). A Hungaroringen sötétben körözve próbáltuk.
Vágólapra másolva!

Vannak megmagyarázhatatlan dolgok. Ilyen többek között, hogy rengeteg felmérés, kérdőív, miegymás alapján úgy tűnik, hogy Ön, kedves olvasó, imádja a számokat. Statisztikákat, adatokat, ilyesmit. Nem kell félni, ebben a cikkben is lesz jó sok szám, méghozzá hősünkkel, a megújult E osztállyal kapcsolatban.

Hogy az E osztály felfrissült, kicsit sem számít újdonságnak. Már jó rég, áprilisban beszámoltunk az összes lényeges változásról, engedtessék meg, hogy most ne ismételjük magunkat. Inkább a beígért számokról: az E osztály elnevezés hivatalosan 1993 óta létezik, de ha valaki esetleg nem tudná, a modell gyökerei egészen 1953-ig, a Mercedes 180-ig nyúlnak vissza. A folyamatosan töretlen népszerűségnek örvendő típusból 1976-ban jött ki a W123-as széria, amelynek említése azért fontos, mert ebből készült az első T-modell 1977-ben. És hogy lett éppen T? Nos, Touristik és Transport szavak "összevonásából".

Nem sokkal ezután jelent meg a Mercedes-féle 4MATIC összkerékhajtás, ha már számhalmozás, ide kapcsolódva szúrnánk be, hogy ez idáig 1,2 millió négykerékhajtású csillagos autó ment el. E osztályból ennél kétszázezerrel kevesebb, azaz pontosan egymillió kelt el, igaz, mindössze 2002 óta, amellyel az autó Nyugat-Európa legnépszerűbbje lett kategóriájában a maga 30 százalékos piaci részesedésével.

Na ennyit a számokról, illetve még egyet utoljára: az E osztály nem kevesebb mint kétezer részletében újult meg 2006-ra. Hatalmas szám, még akkor is, ha földi halandó számára mindez elképzelhetetlen, én is alig hiszem. Hanem amiért a Mercedes hazai importőre összetrombitálta a szakmát a Hungaroringre, az nem más, mint a legfontosabb újítás, az Intelligent Light System.

Az intelligens fényszórórendszer azt tudja, hogy menet közben figyeli az autó sebességét, valamint az út minőségét, és ennek megfelelően állítja a világítást. Az okos lámpa négy különböző mintázatú és intenzitású fénycsóvát képes kibocsátani, attól függően, hogy mit kívánnak az útviszonyok és a haladási sebesség. Kivilágítatlan úton például a xenon fényszórók azt a pluszt nyújtják, amelyet a hagyományos halogén lámpatestekkel kapcsolatban előnyként szoktak emlegetni, vagyis szélesebben világítják az utat, és a kékes fénynek köszönhetően jobban kirajzolják a tárgyak körvonalát.

Ha az autó eléri a 90 km/órás sebességet, a rendszer megnöveli a fény intenzitását, 110 km/óra felett pedig megnyújtja a fénycsóva hosszát is, így a nagyobb sebesség biztonságos tartásához szükséges távolságot könnyebben belátja a vezető. Az intelligens fényszóró kétféle, kanyargós úton használható üzemmóddal is rendelkezik: gyors fordulókban 25, szűkekben pedig 30 méterrel növeli meg a belátható út hosszát.

A rendszer hasznosságát a Mercedes a lehető legkézenfekvőbb módon prezentálta, felküldte a sajtómunkásokat a koromsötét Hungaroringre. Kellemes élmény volt. Két kört lehetett menni, hát bevallom, az elsőben meg nem mondtam volna, hogy valami különleges fényszóró dolgozik az autó orrában. Jobban lekötötte a figyelmemet, hogy egyáltalán eltaláljam a kanyarokat, ami ugyanis világosban egyértelmű, sötétben ijesztő. Különösen a Mansell-kanyar rémes, semmit sem látni az emelkedő utáni balosból, az egyik kolléga kis híján a szervizútra rongyolt ki.

A második kör már jobb volt, még tíz-húsz és tök jól ment volna az éjszakai rohanás, de sajnos másnak is kellett az autó. Ekkor már azért feltűnt, hogy a legkisebb mozdulatra reagáló kanyarfényszórók tényleg rengeteget megvilágítanak a holttérből, az igazán jó mégis az lett volna, ha amolyan összehasonlítási alapként okoslámpa nélküli E osztályokkal is mehettünk volna. Így pontosan nem tudom, mennyivel láttunk többet, de simán elhiszem, hogy sokkal.

Az új Mercedes E osztály 10 244 000 forinttól elérhető, ennyiért az E 200 CDI, illetve az E 200 Kompressor kivitel is elvihető. Az új E 63 AMG ára 27 376 000 forint, róla annyit, hogy a második körben utánam jött fel a pályára, de nem ért utol. Hurrá!