Ifj. Tóth János raliversenyző

Vágólapra másolva!
Ifj. Tóth János raliversenyző, ötszörös magyar bajnok volt az [origo] Társalgójának vendége december 5-én, szerdán. Délután - ennek megfelelően dugóba került, késett, majd alig győzött válaszolni a kérdésekre. Szakmaiakra, személyesekre, érdeklődőkre, érdekesekre. Kiderült, hogy kedvenc szava a persze, hogy pénztelenség okán fel nem veheti a versenyt az igazán nagyokkal, hogy mindene a Peugeot, s hogy nem trófeáért, nem gyilkolásért jár vadászni. Közúton meg jó lassan vezet. Egyszer azért majd' elütötte egyik kedves olvasónkat...
Vágólapra másolva!
[origo]:
Janika:

[origo]: Gratulálok a bajnoki címe(i)dhez. Kifogott rajtad a dugó, mi? Mivel jöttél? (platypus)
Janika: A 206 GT-vel jöttem, ami a demo-autónk, a bemutató kocsink.

[origo]: Csak egy demo-kocsitok van? Mert egyet szoktam látni a Wesselényi utcában... (Guest87092)
Janika: Igen.

[origo]: Milyen egy Peugeot 206 WRC-t vezetni???? (bandi15)
Janika: Őrült jó! :))

[origo]: Teljesen elégedett vagy a Peugeot-val az utcán is? Nem választanál más márkát? (pzsa)
Janika: Nem csalódtam még benne. Persze, maradnék ennél a márkánál.

[origo]: Mennyibe kerül a bajnok 206 forintban? (Lovagsi)
Janika: Több tízmillió.

[origo]: Közúton mennyi volt a rekordod km/h? (Lovagsi)
Janika: 200, de nem rögzítették. :)

[origo]: Mennyi a csúcssebessége versenyen az autótoknak? (mosquito)
Janika: 205 km/h.

[origo]: 205 km/h??? Nem mondod!? Én többet megyek az M7-esen. (Guest16289)
Janika: Bátor vagy! Nagyon bátor!

[origo]: Mennyi alatt gyorsul a 206 100-ra? 200-ra? (platypus)
Janika: 100-ra 3,8 mp.

[origo]: Milyen volt a legerősebb kocsi, amit vezettél? (Lovagsi)
Janika: A Peugeot WRC-nél erősebb autóban nem ültem...

[origo]:
Janika:

[origo]: Ha tényleg igaz, hogy nem száguldozol, hogy lehet, hogy tavaly majdnem elütöttél engem a VII. kerületi Damjanich utcában? Az tuti, hogy nem beszélhettünk lassú autózásról. (pzsa)
Janika: Biztos figyelmetlen voltam, bocsánat.

[origo]: Janika! Néhány hete forgatott a Campona mellett helikopterrel. A kétéves kisfiammal észrevettük, és szerettünk volna személyesen megismerkedni vele. Sajnos nem tudtuk megvárni, mert a kisfiam prózai módon bekakilt. Kaphatnánk egy dedikált fotót? (Guest57809)
Janika: Természetesen. A legegyszerűbb a weboldalunkról levenni fotókat, és ugyan ez nincs dedikálva, de ha esetleg valamilyen sportrendezvényen vagy kiállításon tudunk találkozni, dedikálom. Vagy ad egy címet és küldünk.

[origo]: Janika! Emlekszel a Camponás helikopter-felvételen arra a kisfiúra a fekete Puntóban? (Guest53766)
Janika: Persze.

[origo]: Hány éves korodban keztél el igazán vezetni? (Guest11321)
Janika:11.

[origo]: Hány éves korodban kezdted el a versenyzést? (Guest11321)
Janika: Azt hiszem, hogy 18 éves voltam, amikor először versenyautóban versenyszerűen ültem.

[origo]: Soha nem féltél? (buharyn)
Janika: Verseny közben soha nem ezen gondolkodunk és nem ezzel foglalkozunk, hogy ennek a sportnak van egy háttere, ami kicsit veszélyes. Meg nincs is rá idő, hogy az ember féljen. Verseny után persze van, hogy átgondolunk egy-két veszélyes szituációt, de igazából rossz tapasztalat nincs, nagyot még soha nem estem. Biztos, hogy majd fogok, de nem hiszem, hogy azután elkezdek félni.

[origo]: Mennyire veszélyes ez az autósport? (bandi15)
Janika: Biztos veszélyes, de csomó olyan biztonsági követelményt kell, hogy ezek az autók tudjanak, amelyek az utasok biztonságát szolgálják. Alapvetően arra kell koncentrálni hogy ne ess el, ne csinálj balesetet... De akkor, abban a pillanatban nem foglalkozunk vele, hogy veszélyes vagy nem veszélyes - ez van, ezt csináljuk. Olyan, mint amikor reggel lemegyünk a boltba és veszünk három kiflit.

[origo]: Szerinted ha mindenki olyan jól vezetne, mint te, lennének balesetek a közutakon? (Lovagsi)
Janika: Biztos. Az előbb is valaki írt, hogy majdnem elütöttem és nem is emlékszem rá...

[origo]: Szia Jani! Az egyik Nógrád megyei diszkóban bejelentették,hogy visszavonulsz. Van ennek valami valóságalapja? Ugye nincs? Egyébként is, a jövő szezon még tuti, vagy rosszul tudom? (pzsa)
Janika: Nem hiszem hogy ezt a bejelentést egy diszkóban kell megtenni, de egyébként semmi alapja nincs. Természetesen teljes gőzzel dolgozunk a jövő évi háttér megteremtéséért, de még én sem vagyok abban a helyzetben, hogy azt mondhassam: a jövő év tuti. Még nem vagyunk abban a stádiumban, de remélem, hogy január-február környékére kialakul.

[origo]: Miért folytatod a "versengést" a hazai bajnokságban, annak ellenére, hogy esetleg jövőre több és jobb WRC lesz itthon? (petymeg)
Janika: Elsősorban azért, mert azok a támogatók, akik mögöttünk állnak, Magyarországon szeretnének megjelenni az autónkon, illetve hogy itt képviseljük őket. És egyelőre nincs lehetőség arra, hogy hosszútávon külföldön versenyezzek.

[origo]: Jövőre is a 206-ossal fogtok menni? (Guest87092)
Janika: Igen, ugyanúgy mint eddig, Ausztriában is lesz egy csapat, aki használja, Magyarországon mi fogjuk.

[origo]: Kitől tartanál a magyar bajnokságban, ha ugyanolyan autóval indulnátok? (petymeg)
Janika: Ehhez még csak az se fontos, hogy ugyanolyan autók legyenek, elég csak egy jól felszerelt WRC. Azt hiszem, hogy aki egy jól felszerelt WRC-vel indul, potenciálisan esélyes a győzelemre. Ezek között az autók között nincsenek nagy különbségek.

[origo]: Mit szólsz az N csoportbeli óvási, szabálysértési ügyekhez? (petymeg)
Janika: Én elsősorban arra gondolok, hogy nincsenek meg a tiszta körülmények a verseny körül, hiszen mindenkiben nagyon sok kérdés vetődik fel ezzel kapcsolatban. Az emberek összevissza beszélnek, néha hülyeségeket, és senki nem tudja, hogy valójában mi történt. Ezt nagyon nagy problémának tartom a magyar raliban.

[origo]: Mit tartasz problémának? A tiszta körülmények hiányát, vagy hogy összevissza beszélnek az emberek? (DuEn)
Janika: Alapvetően az autósportban az emberek szeretnek sokat beszélni, mert mindenki jól informált, jól értesült, és persze nagyon ért hozzá. De onnantól kezdve, ha a körülmények tiszták, ezeknek nagyon csekély az alapja.

[origo]: Ha Asi WRC-vel menne jövőre, szerinted akkor az A8-ban lennének óvások? (DuEn)
Janika: Nem biztos, hogy az óvás a megoldás... Idén is voltak óvások, és mégse tudjuk, hogy mi történt. Úgyhogy más megoldásokhoz kell folyamodni. De korántsem biztos hogy Asi csal. Lehet, hogy csak ennyire jó.

[origo]: Meddig látod ezt kihívásnak, amit most csinálsz itthon? Mik a céljaid? (biggyboy)
Janika: Egészen addig, amíg élvezed a vezetést, az autózást, és valójában tényleg sikerélményed van, egészen addig ez szerintem jó dolog. Amíg könnyen csinálod, jó kedvvel mész el tréningezni, s tudod, hogy ez egy jó verseny lesz. Meg persze nagyon fontos az, hogy legyenek ellenfelek, akiket le kell, hogy győzz, legyenek támogatóid, akiket képviselned kell, s ezek nagyjából behatárolják a motivációdat.

[origo]: Úgy hallottam, még plusz három WRC lesz a következő idényben a mezőnyben... Lehet, hogy nehezebb lesz a bajnoki cím megszerzése, lehet, hogy nem lesz elég hat futam. (DuEn)
Janika: Ez benne van a pakliban...

[origo]: Kielégít, hogy évente megnyered az ob-t? (Gabcsi)
Janika: Elsősorban nem azért versenyzek, hogy megnyerjem az ob-t, hanem azért, hogy egy ilyen kiváló autót, mint a 206 WRC, különböző körülmények között vezethessek, ez abszolut kielégít - már vezetésileg. Az már csak hab a tortán, ha a támogatóinkat, akik nélkül nem ülhetnék bele ebbe az autóba és nem vezethetném, ily' módon ki tudjuk szolgálni.

[origo]: Nem lehet, hogy neked igazi kihívást már csak a vb jelentene? (mosquito)
Janika: De lehet...

[origo]: Melyik a kedvenc versenyed? (Guest87092)
Janika: Salgó.

[origo]: Mit szólsz ahhoz, hogy valószínűleg újból megrendezik a Salgó-ralit? Szeretted a salgói gyorsokat? (pzsa)
Janika: Természetesen nagyon örülünk neki, hiszen a legnagyobb hagyományokkal rendelkező versenyről van szó, ami sajnos kiesett a vérkeringésből. Az ottani gyorsasági szakaszok talán a legjobbak az országban.

[origo]: Gondolkozott a világbajnoki részvételben? Úgy értem, csapatok érdeklődtek magáért? (Axio)
Janika: Nem.

[origo]: Nagyon keveset ülsz versenyautóban: a szponzorok a tesztelést nem fizetik szívesen? Az is kellene a külföldi sikerhez, nem? (PPatrik)
Janika: Olyan szintű teszteléseket, amit egy világbajnoki csapat csinál, nem lehet utánozni. S nem lehet überelni sem. Hiszen nem mindegy, hogy egy világbajnoki futamon kell helytállnod vagy egy magyar futamon, s ez nagyjából be is határol mindent. Magyarországon szinte mindent ismerünk kívülről, de azt ne felejtsük el hogy ennek van hátránya is - pl. az ellenfelek is tökéletesen tisztában vannak a dolgokkal. Persze pontosan a tesztelés kapcsán vetődik fel az, hogy most elmentünk Ausztriába, és arra vártunk, hogy süssön a nap, hiszen a Peugeot-val esős körülmények között még nem versenyeztünk - ilyenkor érzem nagyon hiányát a teszteknek.

[origo]: Mi történt Ausztriában? Rossz volt a gumiválasztás? (Lovagsi)
Janika: Nem, ezzel nem volt baj, igazából biztosan én követtem el egy hibát, de még nem jöttem rá, hogy mit. Sajnos ezekkel az autókkal nem nehéz úgy elesni, hogy nem tudod, mi történt. Persze analizálni fogjuk a történteket.

[origo]: Ausztriában látszólag jobban izgultál a versenyen, mint a hazai futamokon. Ez így van? (Guest81631)
Janika: Igen, ez így volt. Mert egészen a rajt pillanatáig nem gondoltam át reálisan, hogy mekkora felelősség részünkről, hogy rajthoz állunk 1998 után. És aztán ott hirtelen a rajt előtt egy másfél órával már tudtam, nem biztos, hogy jó döntés volt, és csak amiatt, hogy egyszerűen nem volt tapasztalatom Peugeot-val vizes úton, nem tudtam, hogy viselkedik az autó, nem ismertem a gumit - ez a két körülmény okozott egy kis problémát.

[origo]: Nem lehet, hogy kicsit gyorsabb volt a tempó a kelleténél az ausztriai futamon? Én legalábbis laikus szemmel ezt láttam a felvételeken. (pzsa)
Janika: Biztos, hogy így van. Abban a pillanatban, sőt előtte sem éreztem, ugyanis nem jutottam el addig, amikor azt mondhatom, hogy a limiten autózom. Nem is akartam a limiten autózni, úgy gondoltam hogy négy-öt gyorsasági kell ahhoz, hogy felvegyük a ritmust. És ha megvan, akkor már lehetett volna kockáztatni. Sajnos ez egy próbálkozás volt. Amikor próbálgatod az autó, illetve a körülmények határait. Ez egy olyan pillanat volt, amikor valószínűleg átugrottunk a határon, és ez megbosszulta magát.

[origo]: Elsiklottatok, de kérdem újra. Nagyon keveset ülsz a versenyautóban, a tesztelést nem fizetik szívesen a szponzorok? Vagy ennek "még nincs kialakult kultúrája itthon"? A külföldi sikerekhez tesztelni is kéne, nemcsak a versenyeken autózni, nem?(PPatrik)
Janika: Azt hiszem, a lényege az, hogy nincs még meg a kialakult kultúra, s azért azt nem szabad elfelejteni, hogy egy komoly teszt közel annyiba kerül mint egy verseny, ugyanakkor reklámértéke nincs. De el kell rajta gondolkozni mindenképpen, mert minél erősebb lesz a verseny és minél jobbak a konkurensek, annál nehezebb lesz nyerni. Tehát a lehetősége annak, hogy külföldön jó eredményt csinálj, sok-sok gyakorlás. Erre a hét futamra is nehéz összeszedni az anyagi hátteret, úgyhogy ezért nehéz a teszt.

[origo]: Miért nem indultatok a Brit-ralin? (Lovagsi)
Janika: A Budapest-rali után vált valóra, egy lehetőség, hogy ebben az évben elmegyünk egy külföldi versenyre. Természetesen sok variáció nem volt. Az egyik volt az ausztriai rali, a másik a brit. A mi fejünkben csak egy verseny fogalmazódott meg, ez az osztrák futam volt, de nem vetettük el a RAC-ot egészen addig, amíg el nem készítettük a verseny költségvetését. Utána rögtön elvetettük. Egyébként nemcsak ezt kell mérlegelni. Megyek egy évben hat futamot, ami nagyon kevés ahhoz, hogy egy külföldi futamon erős mezőnyben jó eredményt tudjak csinálni - ez tökéletesen látszott Ausztiában is.

[origo]: Jövőre melyik külföldi futamra van lehetőségetek? (EnAgi)
Janika: Fogalmam nincs. Egy futamra talán, de nem tudjuk, hogy melyikre.

[origo]: Van külön személy(zet) menedzselésre, aki(k) pénzt szerezhet(nek), és segítheti(k) a külföldi karriered? (mosquito)
Janika: Nincs.

[origo]: Milyen a vb-csapatok tesztelése? (mosquito)
Janika: Azt tudom, hogy nagyon sokat tesztelnek, valamikor egy héten keresztül. Ezt nem úgy kell érteni, hogy nyolc órán át hajtanak egy autót, de sokat foglalkoznak vele...

[origo]: Mennyi a költségvetésetek kábé egy magyar futamra, és mennyi lenne mondjuk egy Brit-ralira? (platypus)
Janika: A Brit-rali költsége több mint kétszerese a magyar futamnak.

[origo]: Olvastam valahol, hogy egy kilométer rali 120 ezer forintba kerül. Igaz ez nálatok is? (Lovagsi)
Janika: Ebből a szempontból még soha nem számoltuk ki, de biztos...

[origo]: Mennyi benzint használtok el egy verseny alatt? (Lovagsi)
Janika: 300-350 litert.

[origo]: A raliban nagyon sok pénzről van szó. Szerinted lehet ez az oka a versenyzők egymástól való távolságtartásának, és így közvetve annak, hogy a MNASZ azt csinál veletek, amit akar? (TitoNT)
Janika: Biztos, hogy van valami összefüggés, de ezt még nem látom át...

[origo]: Mi a vélemenyed Burns vb-győzelméről? (petymeg)
Janika: Természetesen most egy kicsit hazabeszélek, hiszen ha minden igaz, akkor Burns jövőre a Peugeot-csapatban folytatja, úgyhogy ebből a szempontból azt hiszem, nagyon nagyra értékeltük. Arról nem is beszélve, hogy igazából ő már erre tényleg megérett.

[origo]: Burns vagy McRae? Ki a kedvenced és mi a véleményed a vébéről? (platypus)
Janika: Természtesen mind a kettő nagy kedvenc lehetne, de én elsősorban nem a versenyzői prioritás miatt választottam, hanem az emberi kvalitás miatt, és számomra éppen ezért a legszimpatikusabb és a kedvenc Marcus Grönholm.

[origo]: Miért Grönholm, mert Peugeot? Sainz mestert és a Fordot szereted? (platypus)
Janika: Nem azért Grönholm, mert Peugeot, ebből a szempontból lehetne más is. Egyszer voltam vele egy sajtótájékoztatón, ahol nagyon szimpatikusan, emberségesen viselkedett, tehát láttam benne az embert - nem a világbajnokot mutatta, hanem az embert.

[origo]: A Te Pözsód és Grönholmé közt mennyi különbség van? (mosquito)
Janika: Szerintem 10 lóerő.

[origo]: Na de most akkor nem az van, hogy a WRC-k egységesen 300 lóerősek? És azért "csak" ennyi, mert maximálják? (platypus)
Janika: Így van, a biztonság szempontjából. Évekkel ezelőtt volt egy ún. B csoport, ahol az autók a végletekig le voltak könnyítve és borzasztóan erősek voltak. Ezért hozták be az A csoportot és azt a szabályt, hogy 300 LE fölötti autóval nem lehet ralizni, mert a B-s autókkal nagyon sok baleset volt.

[origo]: Szerinted melyik a legjobb WRC? (Lovagsi)
Janika: Amelyik a márkavébét megnyerte! :)



[origo]: Mennyivel másabb vezetni a 206-ost, mint a Corollát vagy a Celicát? Szerinted Benik mennyi idő alatt érik be? (PPatrik)
Janika: Természetesen másabb, de nincs nagy különbség ebben sem. Benik szerintem már lassan beérik... Nem hiszem, hogy ehhez olyan túl sok idő kell, elég sokat teszteli a kocsit, megy vele versenyen kívül is... Úgyhogy jövőre már biztos nagyon gyors lesz.

[origo]: Nem gondolod, hogy az Imit lecseréljed kisebb emberre? Mármint a pluszsúly miatt. :) (Lovagsi)
Janika: Nem, nem gondolkoztam ezen.

[origo]: Tóth Imrével barátok is vagytok vagy csak "munkatársak"? (mosquito)
Janika: Ezen még soha nem gondolkodtunk...

[origo]: Janika, gratula a cimhez! Köztudott, hogy ez egy pletykás sportág, mindenki tutira tud mindent. A zuhanyhíradó szerint nem teljesen felhőtlen a kapcsolatotok Imivel. Sok időt vagytok együtt a magánéletben? (TitoNT)
Janika: Fogjuk egymás kezét. :)

[origo]: Azt tapasztalhattuk, hogy a férfi navigátorokkal jól együtt tudsz dolgozni (pl. Imi), de elképzelhetőnek tartanád esetleg azt is, hogy egy nő üljön melletted mint mitfahrer? (pzsa)
Janika: Persze.

[origo]: A navigátorod miket mond, mik a kulcsszavai? Mint a filmeken, bal kettes és ennyi? (mosquito)
Janika: Mi egy kicsit másfajta itinert készítünk, ami azt jelenti, hogy nem a kanyar erősségét határozzuk meg, hanem a sebességi fokozatot írjuk. Ezenkívül nagyon fontos információink vannak a kanyarra vonatkozólag, hogy pl. levágható vagy nem, pluszos vagy mínuszos, stb.

[origo]: Mennyi kapcsolót kell kezelned verseny közben, mennyi mutatóra figyelsz? (mosquito)
Janika: Nekem egyet sem kell kezelnem, ha semmi különös nem történik a gyorsaságin. Tóth Imi előtt van egy kijelző, ő figyeli a műszereket, max. ablaktörlőt meg fűtést kell kapcsolnom...

[origo]: Női raliszakosztály miért nem létezik? (Guest47029)
Janika: Nemtom... :)

[origo]: Nő vagyok, de imádom a sebességet. Vannak amatőr raliversenyek, ahok nők is indulhatnak? (Guest47029)
Janika: Igen.

[origo]: Bárki lehet raliversenyző? Mondjuk én is? (Lovagsi)
Janika: Persze, bárki lehet, csak egyrészt magában kell lerendezni, hogy van-e kedve hozzá, akarja-e csinálni, mit lát benne, mi tetszik benne - mert lehet, te csak azt látod, hogy valaki reggel beül egy szép autóba, este kiszáll és locsolja a pezsgőt. Ez nem ilyen egyszerű azért...

[origo]: Rolf Schmidt a Wartburgomat (353W) is fel tudná úgy késziteni, mint a 206-osodat? Mármint, hogy ralizni tudjak vele. (Lovagsi)
Janika: Mondok egy telefonszámot, hívd fel. :)

[origo]: Van az autótokban belső kamera? (McPherson)
Janika: Igen, ma már minden versenyre teszünk.

[origo]: Szia! Szerinted miért pont a Köváry a legnépszerűbb utánad/utánatok? (ash)
Janika: Biztos látványosan autózik.

[origo]: Jó versenyzőnek tartod az Adorjánt? (Guest47029)
Janika: Igen, nagyon.

[origo]: Tényleg igaz, hogy kenyérrel próbáltátok meg betömni a hűtőn keletkezett lyukat? (pzsa)
Janika: Igen, de ez nem a mi ötletünk - már működött egyébként. Volt ott velünk egy nagyon rutinos emberke, aki ezt javasolta, de sajnos nem jött be.

[origo]: Ha leesik az első hó, azonnal kimész csapatni? (petymeg)
Janika: Igen. :) Nagyon jó tréningnek tartom.

[origo]: Hová jársz ki gyakorolgatni pályán kívül? (petymeg)
Janika: Ahol én lakom, Balaton-parton, nagyon sok olyan erdei út van, ahol nincs forgalom, és általában ezeken.

[origo]: Mit csinálsz, ha nem éppen a gázt nyomod? Család, hobbi? (platypus)
Janika: Család még nincs, hobbi van, meg természetesen munka.

[origo]: Szoktál számítógépen gyakorolni? (Don)
Janika: Nem, talán egy évben egyszer vagy kétszer jutok el egy játékterembe, és mindig a vert mezőnyben vagyok. :) De bevallom őszintén, nem is nagyon szoktam gyakorolni...

[origo]: Idén volt időd vadászni? (petymeg)
Janika: Főleg most ebben a holtszezonban...

[origo]: Mit lőttél az idén? Melyik a kedvenc vadad? (petymeg)
Janika: Nem elsősorban a lövés miatt járok, hanem nagyon jó feltöltődés számomra az, hogy felülök egy magaslesre, és óriási csend vesz körül. És sok olyan szituáció van, amikor ott van előttem a kívánt vad, és mégse lövök. Tehát nem onnan értékelem a vadászatot, hogy hány vadat lövök egy évben, hanem hogy milyen élményeket élek át.

[origo]:
Janika:

[origo]: Más szakágak mennyire érdekelnek? Átnyergelnél pl. motorra vagy Formula-autóra? (mosquito)
Janika: Motorra semmiképp, nem igazán van hozzá érzékem. Már úgy, hogy versenyszerűen jól csináljam. Autósporton belül el szoktam olvasni az összes szakág versenyeit...

[origo]: Tudnál zenét hallgatni versenyzés közben? Hány wattos hangszóró kéne hozzá? (mosquito)
Janika: Nem.

[origo]: Vállalnál olyasmi filmszerepet, mint ami a Taxihoz kell? (mosquito)
Janika: Persze.

[origo]: Kipróbálnál F1-es autót, ha volna rá lehetőséged? (mosquito)
Janika: Igen.

[origo]: Melyik a kedvenc focicsapatod? (mosquito)
Janika: Fradi.

[origo]: A barátnőm olvasta egy pletykalapban, hogy gyereket szeretnél... Krisztina is így gondolja? :o) Hogy fogják hívni? Legifjabb Tóth Janika? (DuEn)
Janika: Hát ha fiú lesz, biztos... :) Bár nem tudom, Krisztina hogy gondolja, majd megkérdezem

Korábban:

[origo]