Weöres Mártának delfintől volt halálfélelme

Vágólapra másolva!
Weöres Márta a 470-es, kétszemélyes olimpiai vitorlás hajóosztályban már kivívta az athéni részvételt, és ötkarikás chatsorozatunk vendégeként a Társalgóban elmondta: hajója kicsi, ne egy jachtot képzeljünk el, viszont annál gyorsabb. Vitorlása egy 4,7 méter hosszú hajó, teljes felszereltségével együtt mindössze 120 kiló, és minden mozgásra hamar reagál - rossz mozdulat esetén fel is borul. Bevallotta: egyszer egy nejlonzacskóra azt hitte, hogy fehér cápa, később pedig egy delfintől volt halálfélelme.
Vágólapra másolva!

- Üdvözöllek! Nem is tudtam, hogy van vitorlás olimpikonunk. :) Mesélnél magadról? (ikork)
-
Sajnos még kevesen vagyunk, hiszen a szörfös Gádorfalvi Áronon kívül még csak nekünk sikerült megszerezni az olimpiai kvótát. 27 éves vagyok, 20 éve versenyzem - ebből is látszik, olyan gyorsan nem megy a kvótaszerzés. Társam Payr Anna, 23 éves, szintén gyermekkora óta versenyzik. Imádok vitorlázni, de más szabadtéri sportokat is kedvelek, pl. síelés, túrázás.

- Hogyan készülsz a megmérettetésre? (zsirbufe56)
-
A felkészülésnek több része van, többek között áll egy vízi felkészülésből, amit a jeges Balatonra való tekintettel a tengereken végzünk, áll kondicionáló edzésből, ahol erőnléti és állóképességi felkészülés zajlik, de természetesen mentálisan is rá kell készülni a nagy eseményekre.

Fotó: Fábián Évi

Kattintson a képgalériához!

- Milyen felkészültséget igényel? Mely izomcsoportokat mozgatja ez a sport? (ikork)
-
Technikai és taktikai sport is egyben, ami azt jelenti, hogy a fizikai felkészülés mellett fontos szerepe van a hajó felszerelésének és beállításának, illetve a szél- és hullámtaktikának. A hajóbeállítás lehetőséget ad a vitorlák formájának változtatására, az árboc dőlésének és görbületének változtatására, és még ezer más dologra, mindezeket kell figyelembe vennünk, és az adott szél- és hullámzási viszonyokhoz beállítanunk. Technikának tekintjük még a hajóvezetést és hajókezelést is, ami alatt értem a fordulók és különböző manővereknek begyakorlását, hiszen ez egy 4,7 méter hosszú hajó, teljes felszereltségével együtt mindössze 120 kiló, ebből adódóan minden mozgásunkra hamar reagál - adott esetben rossz mozdulat esetén fel is borul. A taktika egy nagyon érdekes része ennek a sportnak, ez arról szól, hogy figyeljük a szél változásait, a különböző áramlásokat (ha tengeren vagyunk), és ez alapján próbálunk egy taktikát az adott pályaszakaszra felállítani és megvalósítani.

- Sportnak számít a vitorlázás? (budapest71)
-
Lehet nem sportként is űzni, a 470-es hajóosztályban viszont így hamar víz alá kerül az ember. Tartós koncentrációs készség, jó fizikai állapot szükséges hozzá ebben a kategóriában. Adott esetben 8-9 órát is vízen kell lenni, ez viharos szél esetén gyakorlatilag semmi pihenésre nem ad lehetőséget, hiszen ha nem kezeljük a hajót, amihez fizikum is szükséges, akkor felborulunk, és onnantól kezdve jöhet a küzdés, hogy visszaállítsuk a hajót. A versenyek általában 5-10 napon keresztül zajlanak, napi 2-3 futamban, melyek mindegyikén mindenki részt vesz, úgyhogy adott esetben durva és veszélyes sporttá is alakulhat!

- Mi lenne, ha most hirtelen megsérülnél, és nem tudnál elmenni az olimpiára? Be lehet valaki mást ültetni a helyedre, vagy a kvóta személyre szabott? (coll71)
- Térdsérüléssel küzdök jelenleg is, tehát a kérdés aktuális. Csak az helyettesíthet, aki az olimpiai kvalifikációs szintet megfutja, erre jelenleg másnak nincs reális esélye. Elvileg viszont a nemzetnek szereztünk kvalifikációt, tehát ez alapján akár mehet más is.

- Milyen anyagi vonzata van egy ilyen versenynek? Illetve magának a felkészülésnek? (ikork)
-
A versenyen finanszírozni kell a kijutást, a nevezést, a szállást, az edzőt, az edzőmotorost, helyszíntől és versenyhosszúságtól függően ez 150-700 ezer forintig is terjedhet akár versenyenként. Nem a szállodaköltség teszi ki ezt az összeget, hiszen többnyire apartmanokban, olcsó szállásokon lakunk, ahol magunknak főzünk. A felszerelés pótlása szintén jelentős összeg, ami nyilván egy erős szeles verseny esetén húzós is lehet, de maga a felszerelés karbantartása is jelentős anyagiakat igényel. A hajónk kompletten kb. 3-3,5 millió forint újonnan.

- Mit szóltatok, hogy Wossala György az Európai Vitorlás Szövetség elnöke lett? (coll71)
-
Örülünk, hogy a sportágon belül a sportdiplomáciában is képviselve vannak a magyarok, szerintem ez mindenképpen előny minden magyar vitorlázónak, és bízunk benne, hogy ennek kapcsán még több nemzetközi verseny lesz Magyarországon, vagy akár még többek tudnak több nemzetközi versenyen részt venni külföldön.

- Milyen céljaid vannak a sporton kívül? (ikork)
-
Lassan időszerű lesz elgondolkozni, van egy idegenforgalmi, egy környezettudományi, és egy edzői diplomám, terveim szerint valamelyiknek majd hasznát veszem az olimpia után.

- Anyagilag megéri vitorlázni? (ikork)
-
Nem. Gyakorlatilag örülünk, ha a felkészülésre össze tudjuk hozni a megfelelő forrásokat, és az olimpiai kvalifikációnk miatt sem változott olyan jelentősen a helyzet, mint arra számítana az ember.