"Igen, én sztrájkoltam" - Lengyel István a Vendégszobában

Vágólapra másolva!
A tömegközlekedés a világon sehol sem nyereséges, mindenütt az államnak kell támogatnia - mondta Lengyel István, a Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnökhelyettese az [origo] Vendégszobájában. A hétfőn délelőtt sztrájkoló szakszervezetek bíznak benne, hogy a társadalom többsége támogatja őket, és azt szeretnék, ha a cég bevonná őket egy ésszerű menetrend kidolgozásába.
Vágólapra másolva!

Mire is volt jó ez a sztrájk? Ezzel nem igazán jutottak a dolgozók előbbre! [Aquarius5]
- Munkahelyi védelem volt az elsődleges cél, hogy mennyire jutottunk, a következő tárgyalásokon fog kiderülni.

Várható e további sztrájk is ha nem sikerül megegyezniük a bérekről? [Kalandos69]
- Bérekről szó sincs, a paraméterkönyv visszavonása, az adósság konszolidálása, ill. a finanszírozás biztosítása volt a munkavállalói oldal követelése.

Várható még hasonló vagy hosszabb időtartamú munkabeszüntetés? [daniiiiiiii18]
- Minden attól függ, hogy a főváros, illetve a kormány mennyire tartja fontosnak a budapesti közlekedést.

Ma is tárgyaltak a felek. Volt valami fontosabb pont, amiben meg is tudtak egyezni? [$Mr.Frank$]
- 17 órakor kezdődnek az újabb tárgyalások, értelemszerűen még nem tudunk semmit. (A chat hétfőn kora délután zajlott. - a szerk.)

Azt mondja a BKV, törvénytelen volt a sztrájk, pert fontolgatnak. Mi a véleménye? [dudo64]
- A szakszervezeti oldal jogászokkal dolgozik, szakértőink véleménye szerint a sztrájk törvényes volt.

Lengyel úr, önnel is menedzserszerződés van aláíratva? [Bedyx]
- Én egy szakszervezeti középvezető vagyok, a fizetésem ennek megfelelően átlagosnak mondható. Munkaszerződésem a kollektív szerződés mentén köttetett.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Milyen pozíciókban dolgozik a BKV-nál? És milyen pozíciókban a BKV-n kívül? [Szelíd-Szolid]
- A Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnökhelyettese vagyok. Az Infrastruktúra Főmérnökség üzemi tanácsának tagja és elnöke vagyok március 6-tól.

Pontosan hány szakszervezet működik a metrónál? [TheNewLife]
- 23 szakszervezet működik jelenleg a BKV Zrt.-nél. Remélem, nem tévedek.

Nem gondolja, hogy az egyre gyakrabban előforduló sztrájk miatt elpártolnak az emberek a tömegközlekedéstől? [nagyonvad]
- 1992-ben sztrájkolt utoljára a BKV, nem gondolom, hogy a sztrájk gyakoriságával lennénk vádolhatók.

1992-ben sztrájkolt a BKV utoljára, de ma nem a teljes BKV sztrájkolt... [dezix]
- Rosszak az információi, egy 98 százalékos támogatottságú sztrájkra rá lehet fogni, hogy az összes BKV-s sztrájkolt.

És a mai sztrájk meghaladta a 98%-ot? Ön is sztrájkolt és a vezetőség is? [dezix]
- Igen, én sztrájkoltam, tegnap este 20 óra óta munkatársaimmal voltam, a munkahelyemről siettem ide, hogy önök feltehessék kérdéseiket. Nem tudom, melyik vezetőségre gondol.

Arra a vezetőségre gondoltam, amely a járatritkítást gondolja megoldásnak. [dezix]
- Ők feladatuknál fogva nem sztrájkolhatnak, a tulajdonosi elvárásoknak kell megfelelniük. Elismerem, néha ez skizofrén állapothoz vezethet.

Mi a véleménye azokról a szakszervezeti tagokról, akik mégis elindultak a járművekkel? [skerpal]
- Mindenkinek joga van úgy dönteni, ahogy a lelkiismerete diktálja, az ő döntésüket is tiszteletben kell tartani.

A takarítók nonstop sztrájkolnak? Vagy miért nincs tisztaság egy metróban? [Afterlife]
- Ez is a spórolás végterméke, már jó ideje külsős vállalkozókkal látják el a feladatot a vállalatnál.

Decemberben jelentették be a 300 fős létszámleépítést. Most kezdenek el aggódni munkahelyi védelem címén? [Szelíd-Szolid]
- Január folyamán többfordulós egyeztetés volt ebben a témában a menedzsment és a szakszervezet között, aminek az eredménye a leépítés visszavonása. A mostani kommunikáció a vezetők részéről ezt a megegyezést frissíti fel.

Önöknek ugyebár fontos a hiány pótlása, ergo az állam segítsen önökön, de azonnal, ezzel szemben munkahelyet, na azt ne szüntessenek meg. Nem gondolja, hogy partnernek kéne lenni? [Quincy Spink]
- A közlekedés szerepe a gazdaságban vitathatatlanul kimagasló. A jelenlegi létszám a biztonságos működtetéshez is kevés. A 2007-es létszámleépítés során sok tapasztalattal bíró jól képzett munkaerőt vesztett a vállalatunk. A mai működés pengeélen táncol, hiányoznak az elveszített munkatársak.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Ha a jelenlegi létszám kevés a biztonságos működtetéshez, akkor miért akadályozzák a járatritkítást? Ekkor arányaiban javulna az emberi ellátottság. [Szelíd-Szolid]
- Az infrastruktúra működtetését, a járművek biztonságos műszaki állapotát egy közlekedési szolgáltatónak maradéktalanul biztosítani kell. Ehhez megfelelő létszámú és megfelelő tudással bíró szakemberekre van szükség. Az utcán megjelenő járművek végzik a tényleges szolgáltatást, és mögöttük nagyon sok elhivatott munkatársunk biztosítja ehhez a feltételeket. Ha ritkítjuk a járatokat, veszítünk az utasainkból, és ez egy önmagát gerjesztő folyamatként akár a teljes megszűnéshez is vezethet. Nem lehet cél egy szétszabdalt, bizonytalan budapesti közlekedés.

Jó, hogy említi! A BKV teljes megszűnése talán megoldás lenne. Magánvállalatok kellenének a BKV helyett. Felszámolandó az egész. [Szelíd-Szolid]
- Valóban ez lenne a megoldás? Piaci árakon, ellenőrizetlen közpénzfelhasználással, kérdéses műszaki háttérrel, kérdéses járat-összehangolással és még folytathatnám a sort.

A monopólium gátolja a piacgazdaságot. [Langtengerfi]
- Vannak feladatok, amiket önkormányzati kézben kell tartani. A tömegközlekedés is ehhez tartozik, politikai és gazdasági kérdés egy világváros tömegközlekedésének minősége.

Ön hogy oldaná meg ezt a pénzügyi hiányt? Senki sem tudja? Több ellenőr, és akkor a drága pestiek is vennének jegyet. [$Mr.Frank$]
- A jegyárakat nyilvánvalóan nem lehet tovább emelni, a nyugat-európai árszínvonalhoz balkáni fizetéseket kapunk. Egy budapesti polgár már nem tudná megfizetni az emelt viteldíjat. A kormánynak tulajdonrészt kellene kapnia a BKV Zrt.-ből, ezzel biztosítva a működést.

Nem gondolja, hogy ez az "állam mindent megold" módszer kádárista? Más bajban lévő vállalatok is az államhoz menjenek kuncsorogni? [Quincy Spink]
- A városi tömegközlekedés a világon sehol nem nyereséges, ahogy az előbb említettem, a gazdaság motorjának tekinthető, elviszi a munkaerőt az üzemekbe, elviszi a vásárlót a boltokba, és elviszi a szórakozni vágyót a szórakozóhelyekre. A haszon a gazdaság összes ágazatában csapódik le. Úgy gondolom, joggal várhat segítséget egy ilyen összetett feladatot végző közszolgáltató vállalat.

Készít-e a szakszervezet felmérést arról, hogy a sztrájknak van-e támogatottsága a lakosság részéről? Ha nincs, levonják-e a megfelelő következtetéseket? [Szelíd-Szolid]
- Tapasztalatunk szerint a lakosság a nyilvánvaló kellemetlenség ellenére támogatja a szakszervezetek követeléseit, jobb és tisztább közlekedés reményében. A következtetéseket minden ilyen nagy megmozdulás után le kell vonni, értékelni kell a sztrájk sikerét. (Vagy kudarcát.)

Miből szűrték le, hogy a lakosság támogatja a szakszervezetek követeléseit? [gyaur]
- A média érdeklődése, a paraméterkönyv körül kialakult huzavona és az erre adott lakossági reakciók egyértelműen a lakosság támogatását jelentik számunkra.

A szakszervezeteknek mennyi időre van tartalékuk a sztrájk idejére a bérek pótlására? A sztrájkalap is közpénzből épül fel ám... [Szelíd-Szolid]
- A sztrájkalap nem közpénzből épül fel, a dolgozók hozzájárulása, tagjaink pénze képezi az alapot. Hogy ez mennyire elég, ez stratégiai titok.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Most akkor ki vezeti a BKV-t? Kinek van joga, felhatalmazása a tárgyalásokra a vezetőség részéről? [gfzftriele]
- Balogh Zsolt műszaki vezérigazgató-helyettes úr lett megbízva a vezérigazgatói teendőkkel, és feltételezhetően felhatalmazással bír egy megállapodás aláírására.

Végül is lesz járatritkítás? Vagy más módon próbálják meg megoldani? [attila963]
- Törekvéseink szerint más megoldást kell találni a vállalat gazdaságos működtetéséhez. Az érdekvédelem mindig partner lesz szakmai alapon megalkotott paraméterkönyv bevezetéséhez.

"Törekvéseink szerint más megoldást kell találni a vállalat gazdaságos működtetéséhez" Mik azok? [$Mr.Frank$]
- Nem lehet cél a járatok ritkítása a peremkerületekben, nem lehet cél a metró, a HÉV, a villamos járatok esti ritkítása, el kell gondolkozni azon, hogy az üzemanyag áfáját, mint más vállalkozó, a közszolgáltató BKV is visszaigényelhesse, esetleg mint nagyvállalat az áramot is kedvezményesen kapja. Az agglomerációs települések hozzájárulása az általuk is használt közlekedési szolgáltatáshoz is meggondolandó.

Ön mit gondol arról, hogy az egyre nagyobb állami szerepvállalás a BKV működésében az autósok kárára van, akik szintén adót fizetnek, de nem használják? [Langtengerfi]
- Mindenki, aki felszáll egy BKV-járatra, a jegy megváltásával hozzájárul a költségekhez. Sajnos pont az a probléma, hogy az állam nem hogy nagyobb szerepet vállalna, de a normatív támogatást sem kezeli inflációkövető szinten.

A kérdésem arra a problémára irányult, hogy azok is fizetnek a tömegközlekedésért, akik nem használják. [Langtengerfi]
- Sorolhatnám az egészségügy, az iskola és egyéb közintézmények közpénzből való támogatását, amihez nem mindenki fér hozzá, illetve nem használja. Ezek is közpénzből működnek, mégsem kérdőjelezzük meg létjogosultságukat.

Miért olyan járatokat akarnak ritkítani, amik így is túlzsúfoltak? [attila963]
- Ezt meg kell kérdezni a főváros illetékeseitől.

A BKV vezetősége azzal érvelt a járatritkítás mellett, hogy egyes járatok nincsenek olyan mértékben kihasználva, ön szerint az ésszerű leépítés is elítélendő? [Langtengerfi]
- Felmérések támaszthatják alá az egyes járatok bővítését vagy szűkítését. A szakszervezet szigorúan szakmai alapon, felmérések és hatástanulmányok ismeretében mindig partner a paraméterkönyv módosításához. A külterületek ellátottsága nem biztos, hogy gazdaságossági alapon működtetendő.

Úgy értem, hogy van egy bizonyos határ, ami alatt pazarlás járatokat indítani. A kérdésem arra irányult, hogy ennek a mértékében nem tudtak megegyezni? [Langtengerfi]
- Egy nagyvárosi tömegközlekedés fenntartása lehet pazarló, de a szolgáltatási színvonal egy szakmai követelmény, és a városlakók elvárása mentén kell, hogy realizálódjon.

Miért a Nógrád Volán közlekedik Budapesten? [wertzop]
- Bizonyos érdekkörök ezt a megoldást favorizálták.

Milyen érdekkörökre gondol? [wertzop]
- Vállalkozói érdekkörökre.

Köszönöm a megtisztelő érdeklődésüket! Viszontlátásra!