Vágólapra másolva!
Csődvédelmet kért hétfőn a General Motors, a szövetségi kormányzat az általa nyújtandó anyagi támogatás fejében 60 százalékos tulajdonrészt szerez az autógyárban. Az amerikai tőzsdét nem nagyon érdekelte a GM csődje, a piacok beárazták már az autógyár bukását, és inkább a kedvező kínai statisztikákra figyelve megugrottak a legfontosabb részvényindexek. Barack Obama szerint a kormányzat autóipari munkacsoportjával együtt életképes és megvalósítható tervet dolgoztak ki a részvényesek és a vállalat a General Motors hosszú távú túlélésére.
Vágólapra másolva!

Összesen 50 milliárd dollárt költenek a vállalatra az adófizetők pénzéből az eddig folyósított, közel 20 milliárd dollárt is beleértve, és nincs tervbe véve további pénzügyi segítség - mondta a neve elhallgatását kérő illetékes. A kormányzat egyáltalán nem kíván részvényes lenni különféle vállalatokban, csak ameddig ez feltétlenül szükséges; nem vesz részt a napi irányításban, és amint lehet, igyekezni fog eladni a részesedését - fűzte hozzá.

Az elképzelés szerint a rendelkezésre álló időben - az eljárás törvényi határideje szerint 90 nap alatt - átalakítják a detroiti vállalat tulajdonosi szerkezetét. Az amerikai kormányzat mellett tulajdonos lesz a kanadai kormány - Ottawa 9,5 milliárd dollár kölcsönt fog nyújtani a GM-nek 12 százalékos részesedés fejében - továbbá a szakszervezetek és a hitelezők. A cégnél folytatódik a megszokott üzletmenet az eljárás tartama alatt.

Obama: Hosszabb lesz a válság, mint gondolták

Barack Obama amerikai elnök hétfőn azt mondta a GM-csődjéről, hogy az általa megbízott munkacsoport bevonásával a vállalat és a részvényesek olyan tervet dolgoztak ki, amely a GM hosszú távú túlélését és felemelkedését szolgálja. Szerinte a terv "életképes és megvalósítható".

A GM az újjászervezés után több autót fog gyártani az Egyesült Államokban és több olyan autót fog eladni az amerikai piacon, amelyet hazájában gyártott - mondta a politikus. Ez Obama szerint három évtizede nem fordult elő. Az elnök szavaiból ugyanakkor az is kiderült, hogy a program figyelembe veszi, hogy a gazdasági válságból való kijutás hosszabb időt vesz igénybe, mint ahogyan azt korábban gondolták.

Megugrott a tőzsde, sőt a GM is 9 százalékot nyert

Az amerikai tőzsde lendületesen emelkedett a hétfői nyitáskor, annak ellenére, hogy a világ egykor legnagyobb autóvállalata, a GM csődöt jelentett. A legszélesebb merítésű, 500 részvényt tömörítő S&P index 2,3 százalékkal ugrott meg, a Dow Jones 2,1 százalékot javított, a 23 fejlett országot tömörítő MSCI World Index pedig 2,4 százalékot emelkedett, és ezzel tavaly november óta nem állt ilyen jól.

A technológiai index, a Nasdaq 2,6 százalékkal szökött fel. Nyugat-Európában a tőzsdezárások alakultak jól, a 300 legfontosabb részvényt tömörítő FTSEurofirst 300 például 2,7 százalékot nyert hétfőn. A tőzsdék remekül zártak hétfőn végül: a nap végén 3 százalék körüli volt az átlagos nyereség, sőt, a GM is a kezdeti 20 százalékos veszteség után 9 százalékos plusszal végzett.

A tőzsdeindexek azért indultak növekedésnek, mert Kínából remek feldolgozóipari statisztika érkezett. A befektetők ezért abban reménykednek, hogy a válság a végéhez közeledik.

A Bloomberg hírügynökség kiemeli, hogy történik ez annak ellenére, hogy a globális gazdaság a második világháború óta először zsugorodik a felmérések szerint, és a General Motors csődje az amerikai vállalatok történetében a negyedik legnagyobb. (Tavaly a Lehman Brothers befektetési bank állította fel a csődrekordot, a második helyen a szintén tavaly megbukott pénzintézet, a Washington Mutual áll, míg a harmadik legnagyobb csőd a 2002-es WorldCom-összeomlás volt.)

Nem szűnik meg az autógyár

A General Motors csődje nem azt jelenti, hogy a világ legnagyobb autógyára címet tavaly elvesztő cég egyszerűen megszűnik létezni. A csőd ugyanis alapvetően különbözik a felszámolástól.

Csődeljárás során maga a bajba jutott vállalat kap időt arra, hogy újjászervezze tevékenységeit és rendezze adósságait. Erre a lélegzetvételnyi időre szüksége is lesz a GM-nek, amely 2004-től kezdve összesen majdnem 88 milliárd dollár veszteséget halmozott fel.

Ami a felszámolást illeti, ez alapvetően különbözik a csődtől, hiszen a felszámolást nem az érintett cég kezdeményezi, hanem annak hitelezői vagy ki nem fizetett üzleti partnerei. Felszámoláskor már nem is a cég rendelkezik saját vagyontárgyaival, hanem egy felszámolási biztos.

Visszatérve a General Motorsra, a cégnek már a csőd bejelentése előtt is részletes tervei voltak az átalakításra.

A GM újjászervezett cégként várhatóan a kisebb autók gyártását helyezi majd előtérbe. Előreláthatólag korábban leállított gyárakban is újraindítják a termelést, és a szakszervezetek értesülései szerint 160 ezer járművet gyártanak majd a kisautó-üzemekben.

A General Motors részvényei pénteken 76 éves mélypontra jutottak a Global Financial Data (GFD) adatszolgáltató szerint. Most pénteken ugyanis 1933. április nyolcadika óta a legalacsonyabb értéken zárt a GM a New York-i tőzsdén.

Az autógyártó egyetlen részvénye 37 centet, azaz 33 százalékot veszített értékéből, és 75 centre zuhant. Ennek oka nyilvánvaló: a befektetők arra számítottak, hogy június elsején bejelentik a cég csődjét, amelynek nyomán a társaság vagyonát egy új vállalatba vinnék be.

A detroiti központú General Motors egyetlen részvénye 2000 áprilisában még 94 dollárt és 63 centet ért, ám tavaly 87 százalékot zuhant a papír, mivel a globális válság kemény csapást mért az amerikai autópiacra.

A GM 76 éves mélypontja azután következett be, hogy megtört egy 77 éves rekordja is. A cég tavaly, 2008-ban veszítette el a világ legnagyobb autógyára címet, amelyet 77 évig birtokolt. A trónfosztó a japán Toyota volt.

A vállalat értéke pénteken 570 millió dollárra zuhant a Bloomberg hírügynökség szerint.

A mostani csődbejelentést két fontos egyezmény megkötése előzte meg. Mindkét egyezség könnyítette a vállalat számára a csőd bejelentését, és a cég átalakításának megkezdését. Az egyik megállapodást a GM-nél működő szakszervezet, az UAW írta alá, ezzel az újjászerveződő autógyár évi 1,3 milliárd dollárral csökkentheti kiadásait.

Az egyezményt a szavazó munkások 74 százaléka támogatta. Az UAW-nak 54 ezer tagja van a GM-nél, amely tavaly év végén 243 ezer embert foglalkoztatott. Az egyezmény szerint a szakszervezeti nyugdíjasok egészségbiztosítója számára 17,5 százalékos részesedést adnak az újjászervezendő GM-ben.

Szintén a csődeljárást könnyítette meg az, hogy a GM megegyezett bizonyos nagy kötvényeseivel (tulajdonképpeni hitelezőivel), hogy azok az újjászervezett cégben tulajdonhoz juthatnak. Ezek a kötvényesek várhatóan 10 százalékos részesedést kapnak az új vállalatban.