Rengeteg tilalom az új reklámtörvényben is

Vágólapra másolva!
Parlamenti elfogadásra vár az új reklámtörvény, amely a jelenlegi helyzethez hasonlóan elsősorban azokat az összehasonlító reklámokat tilalmazza, amely más vállalkozás jó hírnevét, cégnevét és árujelzőjét sérti. A jövőben is tilos lesz a dohányreklám, bizonyos kivételekkel, de a hatóságok továbbra is felléphetnek a fiatalok erkölcsi fejlődésének a káros befolyásolása esetén is.
Vágólapra másolva!

Az EU irányelveinek az átültetése miatt vált szükségessé a gazdasági reklámtevékenységet érintő előírások módosítása. A közelmúltban került a parlament elé az erről szóló tervezet, amelyet az időközben megszüntetett Gazdasági és Közlekedési Minisztérium készített elő. Tekintve, hogy viszonylag sok ponton érintik az új előírások a jelenlegi törvényt, a javaslat kidolgozói egy teljesen új jogszabály elfogadása mellett tették le a voksukat.

A megtévesztő reklám tilalmának kimondása mellett szűkítenék a törvény személyi hatályát az üzleti vállalkozások egymás közötti ügyleteire, illetve a versenytársak tevékenységét érintő, úgynevezett b2b kapcsolatokra. Ebből következően a reklámtörvény előírásait csak akkor lehet alkalmazni, ha a megtévesztő reklámra címzettje kizárólag vállalkozás, illetve gazdasági, szakmai tevékenységén kívül eső célok érdekében eljáró nem természetes személy - olvasható a tervezet miniszteri indokolásában.

Az üzleti vállalkozások és a fogyasztók közötti, b2c kapcsolatok tekintetében a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló, ugyancsak parlamenti elfogadásra váró javaslat szabályozhatja a reklámozással összefüggő visszaéléseket.

A direkt marketinghez ishozzájárulás kell

A törvényjavaslat elsősorban azokat az összehasonlító reklámokat tiltja, amely sértik más vállalkozás jó hírnevét, cégnevét és árujelzőjét. Rögzíti, hogy az ilyen reklám csak akkor jogszerű, ha az azonos rendeletetésű áruk tárgyilagos összehasonlításában nyilvánul meg, szabályozza ugyanakkor a tervezet a védjegy használatának lehetőségeit is. Korlátoznák emellett a közvetlen üzletszerzéssel történő reklámozást, azaz a direkt marketinget.

A módosító javaslat biztosítaná, hogy csak azok kapjanak a közvetlen megkeresés módszerével reklámot akár telefonon is, akik ehhez előzetesen és kifejezetten hozzájárultak. Ez a hozzájárulás ugyanakkor a későbbiekben visszavonható.

Cigarettareklámban nem szerepelhet ismert személy

A dohánytermékek reklámozása a jogalkalmazási tapasztalatok alapján kiemelten vitás kérdés volt - állítják a szakemberek. E tekintetben a javaslat általános tilalmat határoz meg, amely alól néhány kivételt állapít meg. A módosítások tekintetében az volt a kiindulási alap, hogy ne sértsék az európai uniós előírásokat. A közösségi jogi szabályozás ellenben csak egyes, határon átnyúló médiumok tekintetében tiltja meg a dohánytermékek népszerűsítését. A forgalmazás helyén történő reklámozás esetében így az adott tagállamtól függ, hogy megengedi-e avagy tiltja a reklámokat. A törvényjavaslat ezért az általános tilalom alóli kivételként említi a dohánytermékek forgalmazóinak szóló szakmai célú, és az EGT-n kívül nyomtatott, illetve kiadott sajtótermékben megjelenő reklámot.

További kivételt jelent a forgalmazási helyen (üzletben) történő reklámozás, ha az kizárólag az ott tartózkodó vevők számára érzékelhető, illetve, ha a reklám nem haladja meg az A/1-es méretet. A reklámok azonban ilyenkor sem szólhatnak és nem mutathatnak be gyermekeket vagy fiatalkorúakat, nem hívhatnak fel túlzott dohányfogyasztásra, nem tüntethetik fel a dohányzást egészséges tevékenységként. Nem ábrázolhatnak dohányzó személyt, nem használhatják fel ismert személyiség képét vagy nyilatkozatát, és nem tartalmazhatnak mozgóképet, illetve hang- vagy szaghatást sem.

A dohányreklámmal kapcsolatos előírásokat a törvény szeptember elsejei hatályba lépéséhez képest féléves türelmi idő elteltével, azaz 2009. március 1-jétől kell majd alkalmazni annak érdekében, hogy a reklámozóknak, reklámszolgáltatóknak, reklámot közzétevőknek megfelelő idő álljon rendelkezésre a felkészülésre.

Középpontban a fiatalok erkölcsei

A törvényjavaslat tilalmazza a gyermek-és fiatalkorúaknak szóló, vagy azokat bemutató alkoholtartalmú ital reklámját, továbbá tiltja az ilyen reklámot a sajtótermékek borítólapjának első külső oldalán, színházban, moziban a 20 óra előtti, vagy a gyermek-és fiatalkorúaknak szóló műsorszámok előtt és közvetlenül utána, továbbá a közoktatási és egészségügyi intézményekben, illetve az ezektől 200 méteres távolságban lévő szabadtéri reklámhordozókon is.

Elsősorban a fiatalkorúak védelmét szolgálja az az előírás is, amely szerint tilos a terhesség-megszakítás, az abortuszt végző intézmény, arra alkalmas eszköz vagy eljárás reklámja. Tilos továbbá az olyan gyermek-, illetve fiatalkorúaknak szóló reklám, amely alkalmas a gyermek-, illetve fiatalkorúak fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődésének kedvezőtlen befolyásolására, különösen azáltal, hogy erőszakra, szexualitásra utal, vagy azt ábrázol, illetve témájának meghatározó eleme az erőszakos módon megoldott konfliktus.