Keményít a fogyasztóvédelem

Vágólapra másolva!
A nettó árbevételhez igazodhat a bírság összege, ha elfogadja a parlament a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos előírások módosításáról szóló törvénytervezetet. Így a cég gazdasági súlyával, piaci jelentőségével és a potenciálisan érintett fogyasztók számához igazodó szankciók alkalmazásával kell számolniuk a nyár közepétől a vállalkozásoknak. A felső határ egymilliárd forint.
Vágólapra másolva!

Az erős fogyasztóvédelem a jól működő gazdaság elengedhetetlen feltétele - olvasható a törvénymódosítás szakmai előterjesztésében. Ennek érdekében és a kormányprogram alapján júliustól tovább szigorítják a fogyasztóvédelmi ellenőrzéseket és szélesítik a hatósági hatásköröket.

Korszerűsítik a bírságolás rendszerét, ami a bírságtételek jelentős emelését jelenti, bővítik továbbá a szankcionálás lehetőségét és az üzletbezárás esetköreit is. A fogyasztóvédelmi bírság alsó és felső határának a meghatározásával, a bírságtételek nettó árbevételhez igazításával kiszámíthatóbb hatósági eljárást, megfelelő mérlegelési lehetőségeket ígér a munkaügyi, a gazdasági és az igazságügyi tárca együttműködésével kidolgozott javaslat.

A fogyasztóvédelmi felügyelőségek mérlegelési jogkörben eljárva bármely fogyasztóvédelmi rendelkezés megsértése esetén bírságot szabhat ki a tervek szerint. A törvény meghatározná ugyanakkor azoknak a kiemelt jogsértéseknek a körét (például gyermek- és fiatalkorúakkal szembeni, a fogyasztók életét, testi épségét, egészségét sértő vagy veszélyeztető, a fogyasztók széles körét érintő, illetve az ismételten elkövetett jogsértések), amikor a bírság kiszabása kötelező.

A nettó árbevétel a bírságtételek alapja

A fogyasztóvédelmi bírság minimumát és maximumát főszabályként a vállalkozás előző évben elért nettó árbevételéhez igazodva, sávosan határozza meg a módosítási javaslat. Mindez mások oldalról védelmet is jelenthet a kisebb vállalkozások számára a bevételükhöz képest aránytalanul magas büntetések alkalmazásával szemben. Többszörös jogsértés esetén lehetősége lesz az együttesen mérlegelésre is, így egy összegben meghatározott büntetést állapíthat meg a hatóság.

Az eset összes körülményeinek, így különösen a jogsértés súlyának, a jogsértő állapot időtartamának, az ismételt elkövetésnek, valamint a jogsértéssel elért előny mértékének a vizsgálata alapján határozhatja meg a konkrét esetekben kiszabható összeget a fogyasztóvédelmi hatóság. A jogsértés súlyát pedig az érintett fogyasztók száma, az érdeksérelem köre, illetve a jogsértés kiterjedtsége alapján lehet megállapítani.

A jelenleg hatályos törvényi előírások értelmében a fogyasztóvédelmi rendelkezések megsértése esetén a hatóság fogyasztóvédelmi bírságot szabhat ki. Ennek összegét az eset összes körülményeire - így különösen a fogyasztók érdekei sérelmének körére, súlyára, a jogsértő állapot időtartamára és a jogsértő magatartás ismételt tanúsítására, valamint a jogsértéssel elért előnyre - tekintettel kell meghatározni, azaz konkrét bírságtételt nem állapít meg a jogszabály.

Bírsághatárok

Nettó árbevétel

Bírsághatár

250 millió forint felett

300 ezer forint - 1 milliárd forint

50 millió felett, de legfeljebb 250 millió forint

50 ezer forint - 25 millió forint

10 millió forint felett, de legfeljebb 50 millió forint

40 ezer forint - 5 millió forint

Egyéb esetben, illetve, ha a vállalkozás nem tartozik a számviteli törvény hatálya alá

30 ezer forint - 2 millió forint


A kisebb szabálytalanságokhoz kapcsolódó intézkedések köre kibővült. Így lehetőség van arra, hogy a hatóság az ellenőrzések során feltárt hibák, hiányosságok megszüntetésére kötelezze az érintett vállalkozást. A hatóságot a kötelezés folytán megtett lépésekről meghatározott időn belül értesíteni kell.

Be is tilthatják a forgalmazást

A tervek szerint bevezetnék az áru értékesítésének, illetve a termék forgalmazásának a feltételhez kötését, illetve a megtiltását. Az üzlet ideiglenes bezárásának a lehetősége a jövőben pedig nem csak az életet, egészségét veszélyeztető értékesítési körülmények esetén áll fenn, hanem bármely olyan jogsértés esetén is, mely az életet, testi épségét, egészségét sérti vagy veszélyezteti.

Olyan gazdasági tevékenység esetén viszont, amelyhez üzlet nem szükséges, bevezetik a jogsértéssel érintett tevékenység felfüggesztésének lehetőségét. A törvénymódosítás indokolása külön kiemeli azonban, hogy mind az üzletbezárás, mind pedig a tevékenység felfüggesztése kizárólag a jogszerű állapot helyreállításáig terjedő időre rendelhető el.