Csak papíron erősíti az ÁSZ függetlenségét az új törvény

Vágólapra másolva!
Az Állami Számvevőszékről szóló új törvény nagyobb függetlenséget biztosít a szervezetnek, mert törvénybe foglalja költségvetési támogatását. A Transparency International vezetője szerint ugyanakkor így is maradtak a függetlenséget veszélyeztető elemek.
Vágólapra másolva!

Törvényi garanciát kap az Állami Számvevőszék (ÁSZ) arra, hogy a működéséhez szükséges költségvetés stabil szinten maradjon - derül ki a hétfőn benyújtott törvényjavaslatból. A tervezet alapján így a szervezetet nem lehet majd befolyásolni a költségvetése módosításával, elvben tehát nőhet a függetlensége.

"Az Állami Számvevőszék költségvetését úgy kell megállapítani, hogy ne legyen kevesebb az előző évi központi költségvetésben megállapított összegnél" - olvasható a törvényjavaslatban. Mivel nominálisan nem csökkenthetőek a szervezet állami forrásai, az állami költségvetést előterjesztő kormánynak egyedül a befagyasztás eszköze maradna, ha az ÁSZ-on akarna spórolni - vagyis a szervezetre fordított pénz reálértéke legfeljebb az infláció mértékében csökkenne. Az ÁSZ-törvény új változata arról is gondoskodna, hogy ezt ne lehessen összevonásokkal vagy új feladatok kiszabásával kijátszani, ugyanis a javaslatban szerepel, hogy "további feladatot törvény csak úgy állapíthat meg, hogy a feladat ellátáshoz szükséges pénzügyi fedezetet egyidejűleg biztosítja".

Földes Ádám, a Transparency International ügyvezető igazgatója szerint ezzel szemben a törvényjavaslat az ÁSZ függetlenségét nem biztosítja megfelelően, így például továbbra sem jelent majd problémát, hogy a jelenlegi elnök 1998 és 2002 között a nagyobbik kormánypárt frakcióvezető-helyettese volt. Emellett az elnöki poszt korrupciós kockázatait növeli, hogy az alaptörvény 12 éves mandátumot biztosít az elnöknek, aki bármennyiszer újraválasztható.

A számvevőszéki törvényjavaslat további látványosabb újítása, hogy a büntetőjogi felelősségre vonás lehetőségét adja meg, amennyiben az ellenőrzött szerv nem együttműködik a számvevőkkel. Egy általunk megkérdezett, a törvényalkotási munkát ismerő, de névtelenséget kérő jogász szerint azonban ez inkább hangzatos, mintsem érdemi változás. "Szigorúnak hangzik", mondta, de szerinte jelentősebb ügyeknél eddig sem volt gond az adatszolgáltatással. A jogász szerint túlzás az a megfogalmazás, hogy a törvényjavaslat kiszélesítené az ÁSZ jogkörét, megerősítené a szervezetet, inkább arról van szó, hogy törvénybe foglalja az eddig is kialakult gyakorlatot.

Földes Ádám szerint az is kérdés, hogy ha már az ÁSZ-t újraszabályozzák, miért marad fenn jelenlegi formájában a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (Kehi). Ez utóbbi ugyanis nagyon hasonló feladatokat lát el, azzal a különbséggel, hogy elméletileg sem független a kormánytól, jelentései pedig szinte kivétel nélkül nem nyilvánosak, eltérően a számvevőszéki jelentésektől - hívta fel a figyelmet Földes Ádám.