Így vernek át minket az utazási tanácsadók - mutatjuk, hogy mire figyeljen oda

utazás
Fotó: Pixabay
Vágólapra másolva!
Nem mindegy, hogy kihez fordulunk, ha segítséget szeretnénk kérni az utazásunk megszervezéséhez, ugyanis az utóbbi időben elszaporodtak a megtévesztő hirdetések. Az utazási iroda és az utazási tanácsadó ugyanis teljesen különböző felelősségi körrel rendelkezik. Az ügyészség több tanácsot is ajánl, hogy elkerüljük a bajt.
Vágólapra másolva!

Egyre nagyobb problémákat okoztak az utóbbi időszakban az úgynevezett utazási tanácsadók, nemrég ugyanis tíz utazási tanácsadót vizsgált a Pest Vármegyei Főügyészség.

utazás, reptér, utas
Képünk illusztráció Fotó: Unplash / jeshoots.com

Az Infostart szerint a vizsgálat kiterjedt az utazási tanácsadók közösségimédia-felületeken és az interneten megjelenített hirdetéseire. Az ügyészség megállapította, hogy a tanácsadói tevékenységet népszerűsítő reklámok nem tájékoztatták megfelelően a fogyasztókat arról, hogy a független utazási tanácsadó nem utazási irodaként végzi tevékenységét. Ezenfelül elmulasztották felhívni rá a figyelmet, hogy a szerződés teljesítése körében a felelőssége nem egyezik egy utazási irodáéval.

Ezt követően az ügyészség felszólította az érintetteket, hogy módosítsák a reklámjaikat, és tegyék egyértelművé benne a felelősségi körüket is. A kérésnek pedig eleget tettek, így már nem volt szükséges eljárást indítaniuk.

Nemcsak az utazási tanácsadók, hanem az utazási irodák esetében sem árt résen lenni.

Tavaly augusztusban ugyanis az utazók védelméért közérdekű pert indított egy utazási iroda egyes szerződési feltételeinek tisztességtelensége miatt a Pest Vármegyei Főügyészség, mivel az iroda az utasokkal kötött szerződéseiben tisztességtelen általános szerződési feltételeket alkalmazott.

Az egyik ilyen kifogásolt kikötésben az utazási iroda fenntartotta a szerződés egyoldalú módosításának jogát, amelynek következtében jogellenesen 

bármikor, akár saját javára korlátlanul módosíthatta volna a szerződést.

Egy másik támadott rendelkezés alapján az utazási iroda az előleg befizetése ellenére sem volt köteles az utazás szervezését megkezdeni, így az utazó hiába gondolhatta azt, a befizetett előleg még nem biztosította az utazás lefoglalását.

Kifogásolta az ügyészség azt is, hogy probléma esetén az utas kárigényét köteles volt az utazás tényleges befejezését követő öt napon belül bejelenteni, különben az utazási iroda mentesült kártérítési kötelezettségétől.

A kárigény bejelentésére előírt ötnapos határidő azonban indokolatlanul rövid, különös tekintettel arra, hogy

 a törvény alapján az utas a kártérítési igényét általában öt éven belül bármikor érvényesíthetné.

utazás, bőrönd,
Képünk illusztráció Fotó: Unplash / Francesca Tirico

 

Ki is az az utazásszervező, utazásközvetítő?

 

Az utazásszervező, utazásközvetítő olyan vállalkozás, amely utazási szolgáltatásokat állít össze és értékesít, vagy megbízás alapján másnak az utazási szolgáltatását kínálja. Az utazásszervezővel, utazásközvetítővel kötött utazási szerződés alapján a vállalkozó az utazás megszervezésére, és a kapcsolódó szolgáltatások nyújtására, míg az utazó a díj megfizetésére köteles – magyarázta dr. Jagusztin Tamás, Pest Vármegyei Főügyészség Közérdekvédelmi Osztály osztályvezető ügyésze. 

Hozzátették: az utazásszervező az utazási szerződés megszegéséből eredő károkért felelős, kivéve, ha bizonyítja, hogy a szerződésszegés az utazónak róható fel, vagy más olyan személy tehető felelőssé, akivel nincs kapcsolatban, vagy az utazásszervező észszerű elvárhatóság mellett sem láthatta előre, vagy az elháríthatatlan volt, vagy elháríthatatlan és rendkívüli körülmények miatt következett be. 

Tehát az utazásszervező szigorú kártérítési felelősséggel tartozik az utazásért.

A legfontosabb jogi tudnivalók szerint,

  • az utazóval előre kell közölni a fizetendő teljes díjat forintban meghatározva, és az ezen túl külön felszámításra kerülő adót, illetéket és egyéb kötelező terheket (így például üdülőhelyi díj, horgonyzási díj, repülőtéri illeték). 
  • Ha még további olyan többletköltségek merülhetnek fel, amelyeket az utazónak kell fizetnie, ezt is külön előre jelezni kell. 
  • A szerződéskötés után a díj azonban utólag már csak akkor emelhető, ha arról a szerződés külön rendelkezik. 
  • A díj emelése kizárólag üzemanyagár, kötelező terhek vagy devizaárfolyam változása miatt történhet, és akkor is húsz nappal hamarabb értesíteni kell az utazót.

Fontos, hogy ha a díjemelés mértéke a 8 százalékot meghaladja, az utazó felmondhatja a szerződést.

  • Ha pedig az utazásszervező mondja fel a szerződést, az utazó az eredetivel azonos vagy magasabb értékű helyettesítő szolgáltatásra tarthat igényt, vagy jogosult a teljes befizetett díj azonnali visszakapására.
  • Ha az utazás során bármilyen probléma felmerül, az utazónak haladéktalanul tájékoztatnia kell a szervezőt, az utaskísérőt vagy a helyszíni szolgáltatót. 
  • Ha szerződésszegés állapítható meg, akkor az utas a részvételi díj arányos leszállítására vagy elmaradás esetén hasonló minőségű szolgáltatásra jogosult.

 

Mit takar az utazási tanácsadó?

 

Az utazási tanácsadó felelőssége az eddig ismertetettektől eltérő. Az utazási tanácsadó csak tanácsot ad az utazás megszervezéséhez, amelyért tanácsadási díjat kap. A tanácsadás keretében segíthet a repülőjegyek, a szállás vagy más utazási szolgáltatás lefoglalásában, de a foglalást az utazó maga intézi a saját nevére, és a díjat is közvetlenül oda (hotel, légitársaság) fizeti meg. Az utazási tanácsadó csak azért tehető felelőssé, hogy kellő gondossággal adott-e tanácsokat, de nem felelős az utazásért, annak megfelelőségéért. Tehát, ha az utazás elmarad, vagy bármely okból nem úgy sikerül, ahogy az utazó azt a foglalások alapján elvárta volna, de az utazási tanácsadó a tanácsadás során gondosan és jóhiszeműen járt el, nem tartozik kárfelelősséggel – tájékoztat az ügyészség a honlapján.

 

Figyeljünk az apró betűs részekre is!

 

A felek közötti szerződésben a jogszabályok számos rendelkezésétől el lehet térni, ezért mindig kellő figyelemmel és alapossággal át kell tanulmányozni a szerződést, és szükség esetén kérjünk szakmai segítséget. Érdemes tudni azt is, hogy az ügyészség közérdekvédelmi szakemberei megvizsgálhatják az utazási szerződéseket, és amennyiben jogsértő feltételeket találnak, fellépnek a fogyasztók érdekében a bíróság előtt – hívta fel  figyelmet rá az ügyészség.