Bevezetik az éjszakai repülési tilalmat Budapest felett

TARLÓS István; PALKOVICS László
Budapest, 2019. április 23. Tarlós István főpolgármester (b) és Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a Légiközlekedési és Repülőgépipari Tanács ülése után tartott sajtótájékoztatón a minisztériumban 2019. április 23-án. Augusztustól bevezetik az éjszakai repülési tilalmat Budapest felett éjfél és hajnali öt óra között, a mélyalvási időszakban tervezetten nem szállhatnak majd fel és le repülőgépek a Liszt Ferenc-repülőtéren. MTI/Mónus Márton
Vágólapra másolva!
Augusztustól bevezetik az éjszakai repülési tilalmat Budapest felett éjfél és hajnali öt óra között. A mélyalvási időszakban tervezetten nem szállhatnak majd fel és le repülőgépek a Liszt Ferenc-repülőtéren.
Vágólapra másolva!

A megállapodást Tarlós István főpolgármester és Palkovics László innovációs és technológiai miniszter jelentette be kedden. A Légiközlekedési és Repülőgépipari Tanács ülése után tartott sajtótájékoztatón Tarlós István azt mondta, hogy a miniszter ígérete szerint

augusztustól biztosan működik majd az éjszakai repülési tilalom.

Ugyanakkor lehetnek rendkívüli helyzetek, amikor abban az időszakban is leszállási lehetőséget kell majd biztosítani repülőgépeknek.

A főpolgármester közölte azt is, hogy külön vizsgálják majd a hajnali öttől reggel nyolc óráig terjedő időszak kérdését.

A zajmérések hivatalos jogosultságát a közlekedési hatóság kapja meg, de kérelemre lehetőség lesz egyedi mérések elvégzésére is - ismertette Tarlós István. A mérések alapján szankciókat szabhat ki a Budapest Airport és a közlekedési hatóság a légitársaságokra. Az ezekből befolyó összegeket a zajvédelemre lehet majd fordítani.

Palkovics László közölte, a repülési tilalom azt jelenti, hogy 0 és 5 óra között manővert Budapest felett nem lehet majd tervezni. A döntés meghozatalánál a repülés biztonsága elsődleges követelmény volt. Van ugyanakkor egy sor repülésbiztonsági és nemzetközi kötelezettség, amely szerint bizonyos helyzetekben a korlátozástól függetlenül leszállási lehetőséget kell biztosítani.

Tarlós István főpolgármester és Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a Légiközlekedési és Repülőgépipari Tanács ülése után tartott sajtótájékoztatón Forrás: MTI/Mónus Márton

A miniszter azt mondta, hogy az átlagos három éjszakai manővert nullára szeretnék csökkenteni.
Szankcióként zajvédelmi díjat vezetnek majd be, az érintett lakosság számára pedig újból meghirdetik az ablakszigetelési programot - jelentette be.

Ha a zajszint meghaladja a határértéket, akkor azért az adott légitársaság felelősséggel tartozik.

A szankciókból befolyó összegeket részben a zajmonitorrendszer fejlesztésére, nagyobb részben pedig a lakossági zajszigetelési programra fordítják - mondta.

Palkovics László kitért arra is, hogy a már említett időszakban meg akarják emelni az eddig ötcsomós engedélyezett hátszélszintet. Az ügyben egy független intézet által készítendő tanulmányra várnak, és ha az pozitív lesz, akkor szeptembertől tíz csomóra emelkedne a hátszélszint. A nemzetközi tapasztalatok szerint ötcsomósnál nagyobb hátszél esetén is biztonságosan le lehet szállni - mondta.

Palkovics László kitért arra is, hogy a Közlekedéstudományi Intézet és a Budapest Airport mérései egymásnak megfeleltek, de azt is megállapították, hogy bizonyos zajmérő helyeket át kell helyezni.
Szeretnék azt is, hogy a Budapestre repülő légitársaságok lehetőség szerint olyan gépeket használjanak, amelyeknek a zajterhelése kisebb. Ebben a Wizzair élen jár, hiszen a legutóbb átadott flottájának gépei fele akkora zajt produkálnak, mint a korábban általuk használt gépek.

A miniszter kijelentette:

a megállapodás a budapestiek érdekei mellett Magyarország gazdasági érdekeit is szolgálja,

hiszen olyan mértékben nem limitálták a repülőgépek forgalmát, hogy annak erre hatása lenne.

Kérdésekre válaszolva Tarlós István elmondta: a közfejlesztési tanács napirendjén szerepel a repülőtérre vezető gyorsforgalmi út megújítása, és várhatóan ez a következő önkormányzati ciklusban meg is történik majd.

Palkovics László ezzel kapcsolatban azt közölte, hogy folyik a repülőtér kötöttpályás megközelítésének vizsgálata is. Két koncepció van: az egyik a meglévő vasúti infrastruktúra használatával érné el a repülőteret, a másik egy közvetken, direkt megközelítés.

A jelenleg érvényes szabályok szerint este tíz óra és reggel hat óra között összesen 50 menetrend szerinti, vagy nem menetrend szerinti kereskedelmi járat le-, vagy felszállása tervezhető Ferihegyen. Ebből az éjfél és hajnali öt óra közé eső mélyalvási időszakban összesen hat gépmozgás (le-, vagy felszállás) tervezhető – írja az Airportal.hu repülési szaklap.