Ön átaludná a repülőutat egy koporsószerű kabinban?

Airbus alvókabin szabadalom
Vágólapra másolva!
Az Airbus szabadalmi kérelmet nyújtott be az Egyesült Államokban.
Vágólapra másolva!

Aki utazott már hosszú távú légi járaton, tudja, milyen kínszenvedés kibírni egy 8-10 órás repülést. A légitársaságok egyre több ülést igyekeznek beszorítani az utastérbe, az ülések szélessége és távolsága egyre kisebb, az utasok feneke pedig egy nagyobb (a tendenciáról bővebben itt írtunk).

Az Etihad lakosztálya az Airbus A380-as gép első osztályán csak keveseknek elérhető Forrás: AFP/Karim Sahib

A tehetősebbek persze eddig is megtehették, hogy business vagy első osztályra jegyet váltva kinyújtóztathassák végtagjaikat, és kényelmesen aludjanak néhány órát. A luxus azonban a jövőben talán másoknak is elérhető közelségbe kerülhet.

Felszállás a kabinokban

Az Airbus, a világ egyik legnagyobb repülőgép-gyártója olyan szabadalmi kérelmet nyújtott be az Egyesült Államokban, amelyben

az egyes repülőtereken már használatos alvókabinokat szerelne be a gépeibe.

A benyújtott rajzokon olyan 3-3-3-as üléskonfiguráció látható, amelyet jelenleg is alkalmaznak a hosszú távokra használt A380-as és A350-es típusokon – írja a Plane Geek. Itt helyeznék el az alvásra szolgáló kabinokat is.

Forrás: USPTO/Airbus

A szabadalmi kérelemben az szerepel, hogy a kabinokat fel- és leszálláskor is lehetne használni, így nincs szükség arra, hogy utas egy külön széket is elfoglaljon. A benne fekvő személyt be lehet kötni, a falak párnázottak, és egy 5-10 centiméteres légzsák is védené őket ütközés esetén.

A vacsorát az ágyban szolgálják fel

Az utasok fejjel a repülő fala felé utaznának a dobozokban, amelyek bejárata 80x80 centiméteres. A falak könnyűek, de erősek lennének. Lenne bennük a mennyezetről lenyíló lapos képernyő az utas szórakoztatására, ezen felül mikrofon, ventillátor, lámpa, valamint vészhelyzet esetére oxigénmaszk.

Forrás: USPTO/Airbus

A légiutas-kísérők egy kamerával figyelhetnék az alvóosztályt. A terv egyik leggyengébb pontjának az látszik, hogy az ételt közvetlenül a kabinokban szolgálnák fel. A szabadalmi kérelem teljes dokumentációját itt olvashatja el angol nyelven.

Messze még a megvalósítás

Hogy mikor lesz valóság a tervből, az egyelőre kétséges. Az Airbus szóvviője annyit közölt a CNN tévécsatornával, hogy

a társaság évente több száz szabadalmi kérelmet terjeszt be fejlesztéseire,

hogy védje a szellemi tulajdonát. Ezek gyakran nagyon kezdeti szakaszban lévő ötletek, és közülük nem mind valósul meg.

Forrás: USPTO/Airbus

A CNN által megszólaltatott légi ipari szakértő szerint az alvókabinok koncepciója már régóta napirenden van, a megvalósulásáig azonban hosszú út vezet. Ehhez az kell, hogy az utasok hajlandóak legyenek fizetni érte, a légitársaságok pedig pénzt keressenek vele.

Szavazzon!

Ön szívesen aludna egy ilyen kabinban?