Így nézne ki a székelyföldi repülőtér

Székelyföldi nemzetközi repülőtér megvalósíthatósági tanulmányának látványterve. Hargita repülőtér
Székelyudvarhely, 2015. január 14. A Nemzetstratégiai Kutatóintézet (NSKI) által közreadott, a székelyföldi nemzetközi repülőtér megvalósíthatósági tanulmányának látványterve. A Hargita repülőtér a Hargita hegység lábainál, a Székelyudvarhelytől mintegy 12 kilométerre fekvő Cekend tetőn épülhetne meg. A megvalósíthatósági tanulmányban szereplő 2500 méter hosszú, 45 méter széles aszfaltozott futópálya Airbus A320-as típusú és ennél kisebb gépek fogadására lenne alkalmas. A látványtervet Nagy Tamás, a LINT Építészeti és Művészeti Kft. vezető építész tervezője készítette. MTI Fotó: LINT Építészeti és Művészeti Kft.
Vágólapra másolva!
A Hargita lábánál, Székelyudvarhelytől mintegy 12 kilométerre épülhetne meg.
Vágólapra másolva!

A Nemzetstratégiai Kutatóintézet (NSKI) közzétette annak a nemzetközi repülőtérnek a látványtervét, amelyet a Hargita hegység lábainál, a Székelyudvarhelytől mintegy 12 kilométerre fekvő Cekend tetőn épülhetne meg. A megvalósíthatósági tanulmányban szereplő 2500 méter hosszú, 45 méter széles aszfaltozott futópálya Airbus A320-as típusú és ennél kisebb gépek fogadására lenne alkalmas. A látványtervet Nagy Tamás, a LINT Építészeti és Művészeti Kft. vezető építész tervezője készítette.

A Cekend tetői repülőtér látványterve Forrás: MTI/Lint Építészeti És Művészeti Kft.

A székelyföldi repülőtér megvalósíthatósági tanulmányát Székelyudvarhelyen mutatta be Szász Jenő, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet elnöke. A tanulmány elkészítői romániai, magyarországi és más új európai regionális repülőterek adatai alapján arra a következtetésre jutottak, hogy ha rendelkezésre áll a megfelelő méretű terület, a repülőtéri alap-infrastruktúra mintegy 15 millió eurós költséggel (4,6 milliárd forint) megépíthető.

A Cekend tetői repülőtér látványterve Forrás: MTI/Lint Építészeti És Művészeti Kft.

Szász Jenő elmondta, hogy a Budapesttől és Bécstől 100-100, Pozsonytól 80 kilométerre lévő Győr-Pér repülőtér számított kiindulópontnak a Hargita repülőtér tanulmányának elkészítéséhez. Úgy vélte, a régió fejlődéséhez elengedhetetlenül fontos lenne a székelyföldi repülőtér megépítése. A Cekend tető, amelyre a repülőtér épülhetne, egyaránt mintegy 120 kilométerre fekszik a marosvásárhelyi repülőtértől és az épülő Brassó melletti repülőtértől.

A Cekend tetői repülőtér látványterve Forrás: MTI/Lint Építészeti És Művészeti Kft.

A tanulmányt egy héttel azt követően mutatta be a Nemzetstratégiai Kutatóintézet elnöke, hogy a Hargita Megyei Tanács is közzétette a megyei repülőtér-fejlesztési koncepcióját. A megyei önkormányzat a Csíkszereda szomszédságában fekvő Csíkcsicsó melletti füves repülőteret fejlesztené olyan légi kikötővé, amely összeköttetést teremthetne kis repülőgépek számára a Székelyföld és Budapest között. A megyei önkormányzat által elképzelt fejlesztési program első szakaszában 1,2 kilométer hosszú, 25 méter széles futópálya épülne.

A Cekend tetői repülőtér látványterve Forrás: MTI/Lint Építészeti És Művészeti Kft.

A Hargita megyei önkormányzat keddi közleményében tudatta, hogy a fejlesztési koncepció közvitája után a Hargita megyei közgyűlés hoz határozatot a repülőtér-fejlesztésről. A közlemény szerint a megyei önkormányzat korábban a Cekend tetői és a gyergyószárhegyi repülőtér létesítéssel is foglalkozott.

A Cekend tetői repülőtér látványterve Forrás: MTI/Lint Építészeti És Művészeti Kft.

„Egymást erősítő elképzelésekre van szükség, a megyei tanács pedig ezek mellé áll, mert nem szeretnénk ölbe tett kézzel ülni addig, amíg Székelyföldet autópályák keresztezik, hiszen ez egyelőre távoli álom. Egy repülőtér megvalósítása viszont hamarabb valósággá válhat, ha van rá kellő akarat" – idézte a közlemény Borboly Csabát, a Hargita Megyei Tanács elnökét.