A járat, amely soha nem indul időben

A Wizz Air légitársaság járata a Liszt Ferenc repülőtéren
Vágólapra másolva!
Pellengérre állították a Wizz Air egyik járatát, de a légitársaság szerint negyedóra még nem számít késésnek.
Vágólapra másolva!

Egy légi utasok kártérítésére szakosodott cég szerint a Wizz Air W62206 járata a világon a legmegbízhatatlanabb – írja a Telegraph. A London Lutonból Budapestre közlekedő járat egy huzamban 293 késést produkált tavaly június 1-je óta. A késések két perctől 12 óra és 18 percig terjedtek, ami összesen 176 órányi várakozásra kényszerítette az utasokat. Az adatot az EUclaim nevű cég hozta nyilvánosságra.

A Wizz Air közleményében visszautasította a vádakat. A cég 2004 júniusától üzemeltet járatokat London Lutonból Budapestre, jelenleg akár napi négy gépet is indít. A W62206 járatot 2011. április 1-jén indította, és nem 2013. június 1-jén – írja a társaság.

A közlemény szerint a kifogásolt indulások nem számítanak késésnek. A nemzetközi standard szerint ugyanis, amelyet a brit légügyi hatóság (CAA) is alkalmaz, minden olyan indulás, amely a tervezettől 15 percen belül történik, pontosnak számít. Ezt a tényt az olyan „fejvadászok", mint az EUclaim, elhallgatják, és ezzel megtévesztik a fogyasztókat – fogalmaz a Wizz Air. Ezen az alapon a tavaly június 1-je óta felszálló 295 W62206 járat 73,22 százalékban pontosan indult, 78,64 százalékban ráadásul időben érkezett Budapestre.

A Wizz Air összesen 28 útvonalon repül London Lutonból. A légitársaság szerint tavaly novemberben a lutoni járatok 88 százaléka pontos volt, ami egy százalékponttal jobb, mint az erről a repülőtérről induló összes járaté.

A jelenlegi legfontosabb utasjogok késés esetén

Az utasok számára legnagyobb tételt jelentő, az útvonal hosszától függően 250 és 600 euró közötti kártalanítás akkor jár, ha például túlfoglalás miatt megtagadják a beszállást a gépre, illetve ha törlik a járatot. Rendkívüli körülmények esetén a légitársaság mentesül a fizetés alól, általában erre hivatkoznak a kérelmek elutasításakor. A repülésre alkalmatlan időjárás és a sztrájk valóban vis maiornak számít, a műszaki hiba viszont több erre vonatkozó bírósági ítélet után már nem (a készülő új uniós szabályozás ezt fogja pontosítani).

Mivel korábban a törléseket megpróbálták hosszú késésnek álcázni a cégek, ma már a 3 órán túli késés is törlésnek számít, amire jár a kártalanítás. Ha a légitársaság 14 nappal az utazás előtt értesíti az utast a törlésről, akkor nem kell fizetnie, de természetesen ilyenkor is köteles ingyen átfoglalni párhuzamos járatra.

A kártalanításon túl a reptéren biztosítandó szolgáltatások attól függetlenül járnak az utasnak, hogy hibáztatható-e a légitársaság a fennakadásért. Tehát sztrájk vagy köd miatti hosszú késés, törlés esetén is kommunikációs lehetőséget kell felajánlani az utasnak, szállást is kell biztosítani, és el is kell szállítania az utast a hotelbe. Ez tömeges törlések esetén meghaladja légitársaság képességeit, jó, ha az utas maga intézkedik, de mindenről számlát kér, hogy a költségeit utólag meg tudja téríttetni. Öt órán túli késés esetén az utas elállhat az utazástól, a teljes jegyárat vissza kell számára utalni.

Annak egyébként nincs jelentősége, hogy az utasok a beszállókapuknál, a váróteremben vagy pedig gépen várakoznak-e. Az számít, hogy az utas a célállomását mekkora késéssel éri el.

További információk itt találhatók.