Vágólapra másolva!
A Norwegian Air Shuttle London Gatwickből is indít fapados járatokat jövő nyártól három amerikai városba, de a magyaroknak nem éri meg, vannak jobb ajánlatok.
Vágólapra másolva!

Bombaként hatott a bejelentés, hogy a Norwegian Air Shuttle skandináv városok után London Gatwick repülőteréről is indít járatot jövő nyártól három amerikai városba: New Yorkba, Los Angelesbe és a floridai Fort Lauderdalebe. A hír nemcsak azért okozott izgalmat, mert a 149-199 fontos (52-70 ezer forint) repülőjegyek egy irányba valóban olcsónak számítanak, hanem azért is, mert Gatwickre sok fapados járat is repül, ezért az átszálló utasoknak is vonzó alternatíva lehet onnan elrepülni a tengerentúlra.

Nyilván véletlen egybeesés, de az említett közleményből az is kiderül, hogy a norvég diszkont cég Budapestről is indít majd járatokat London Gatwickre a nyári szezonban. Heti három járatról van szó, kedd, csütörtök és vasárnapi indulással. Persze azonnal adódik a kérdés, vajon az új lehetőséggel a magyar utazók számára is olcsóbbá válhat-e a repülés Amerikába. A válasz röviden: nem.

A Norwegian légitársaság Boeing 787 Dreamliner gépe Forrás: Norwegian.com

Először megnéztük, léteznek-e egyáltalán azok az olcsó jegyek Londonból New Yorkba. Odafelé találtunk néhány dátumra 185 euróért (55 ezer forint), de visszafelé nem, általában 256 euró (75 ezer forint körül) volt a legolcsóbb jegy. Egy párosítás volt – augusztus 7. és szeptember 6. között – ami kijött volna oda-vissza 110 ezer forintból, de ehhez kint kell lenni egy hónapot. Ráadásul már csak egy-egy jegy volt ilyen áron (valószínűleg azóta már elkeltek), ha pedig valaki egy 20 kilogrammos csomagot is feladna, az 50 euróval (15 ezer forint) dobja meg a végösszeget.

Persze ehhez el kell még jutni London Gatwickre is. A Norwegian új járatain a legolcsóbb jegyek oda-vissza 76 euróba (23 ezer forint) kerülnek, ami nem mondható rossznak, bár feladott csomaggal erre még rájön 38 euró (12 ezer forint). Viszont a csatlakozás nem jó a New York-i járathoz.

Budapestről mindhárom nagy fapados cég repül Londonba, de közülük csak az EasyJet száll le Gatwick repülőterén (a Ryanair Standstedre, a Wizz Air Lutonba megy). Az EasyJet jelenleg jövő februárra kínálja a legolcsóbb jegyét, oda-vissza 23 ezerért, amire még rájön a 20 kilogrammos feladott csomag ára, ami 11 600 forint. Jövő augusztus-szeptemberre még jóval drágább jegyek vannak, de a New York-i géphez amúgy sem kínálnak jó csatlakozást.

Ez még nem a transzatlanti fapados forradalom

Akik tehát Londonban élnek, azoknak talán nyújthat némi árelőnyt a Norwegian forradalminak beharangozott új járata, a magyar utasoknak azonban semmiképp. Akik olcsón akarnak utazni az amerikai városokba, azok inkább figyeljék a hagyományos légitársaságok akciós ajánlatait. A KLM például jelenleg 162 900 forintért hirdet jegyeket New Yorkba, Los Angelesbe pedig 170 900 forintért, bár jellemzően ezeket hamar elkapkodják a meghirdetésük után. Viszont ezeknél a feladott csomag az árban van, és általában kedvező csatlakozást biztosítanak, ha pedig nem érnék el a csatlakozó járatot, akkor – a fapadosokkal ellentétben – ingyen átfoglalnak a következőre.

A Norwegian egyébként idén kezdett el repülni New Yorkba és Bangkokba skandináv bázisairól, amit ugyancsak nagy médiavisszhang kísért. A fapados légitársaságok ugyanis jellemzően a rövidebb távolságokat szolgálták ki eddig, míg a hosszabb, tengerentúli járatok megmaradtak a hagyományos cégeknek. A norvég társaság azért vágott bele az üzletbe, mert az újonnan beszerzett Boeing 787-es Dreamlinerek 20 százalékkal kevesebb üzemenyagot fogyasztanak, ami lehetővé teszi az árversenyt (erről bővebben itt írtunk korábban). A Dreamlinereknél azonban üzembe állásuk óta meglehetősen sok technikai probléma merült fel, ráadásul az árakban – mint láthattuk – még várat magára az áttörés.