Utasbaráttá válik a Ryanair

Michael O'Leary, a Ryanair ír budget légitársaság igazgatója, fapados járatok
Vágólapra másolva!
Valóságos kulturális forradalom kezdődhet az ír fapados légitársaságnál: egyszerűsödik a honlap, és együttműködnek az utazási irodákkal.
Vágólapra másolva!

Európa legnagyobb diszkont légitársasága nagy dobásra készül – írja a Skift. A részvényesek vasárnapi közgyűlésén bejelentik a cég honlapjának megújulását, amely Michael O'Leary vezérigazgató ígérete szerint egyszerűbbé és felhasználóbarátabbá válik. Ezen felül a Ryanair több hosszabb útvonalat is felvesz a járatai közé, és nyitott az együttműködésre a hosszú távú útvonalakat működtető légitársaságokkal.

A lépésekkel a Ryanair letérhet eddigi útjáról, amelynek lényege, hogy Európa legolcsóbb jegyárait kínálja, ugyanakkor mindenért borsos kiegészítő díjat szed be. Az irányváltás oka az lehet, hogy szeptember elején a társaság közölte, a cég nyeresége elmaradhat a tervezettől.

O'Leary egy londoni konferencián utalt arra, hogy megszüntethetik a honlapjukon az utasoknak sok bosszúságot okozó belépési kódot (captcha). Ezzel az automatikus ár-összehasonlító szolgáltatókat próbálták meg kiszorítani, amelyek folyamatosan figyelik az árakat, ám a rendszer, amely időről időre kidobja a felhasználót, lelassította a foglalási folyamatot. A harsányságáról ismert vezérigazgató ezúttal nem fukarkodott az egyik versenytárs, az easyJet dicséretével sem: „Ők sokkal jobbak a honlapjukon".

O'Leary elárulta azt is, hogy szakítnak az eddigi gyakorlattal, mely szerint csak a honlapjukon keresztül értékesítették a jegyeiket. A jövőben utazási irodákat is bevonnak az értékesítésbe, amivel az easyJet például több üzleti utast tudott megcélozni.

Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója Forrás: AFP/Gerard Julien

A vezérigazgató változást ígér a hosszú távú járatokat üzemeltető társaságokkal való együttműködésben is. A napokban például megállapodtak a London Stansted repülőtér üzemeltetőjével, hogy a Ryanair európai csatlakozó járatokkal támogatja a reptér tervét az ilyen társaságok fokozottabb bevonására. O'Leary ugyanakkor nem tervezi azt, hogy ez fordítva is működjön, tehát hogy a Ryanair szállítson utasokat az ilyen hosszú távú járatokra, és szövetséget sem tervez ilyen utasszállítókkal.

Az ír cég maga is tervez hosszabb járatokat. O'Leary Izraelt, Egyiptomot és Észak-Afrikát említette potenciális célpontként, de a következő öt év fókusza továbbra is Nyugat-Európa marad. A Ryanair nem tett le arról sem, hogy egy új brand alatt egyszer az Egyesült Államokba is repül majd, de ehhez meg kell várni, hogy széles törzsű repülőgépek olcsóbbak legyenek – tette hozzá a vezérigazgató.

Ha O'Leary ígéretei valóra válnak, akkor az ultrafapados cég imidzse javulhat, és nem csak az olcsó jegyáraknak köszönhetően szerezhet új ügyfeleket. A Ryanair ugyanis rengeteg kritikát kapott bonyolult, gyakran megtévesztő honlapja és az ügyfelek kezelése miatt. Ezzel tulajdonképpen a hagyományos légitársaságok üzleti modellje felé közelít, miközben azok épp fapados elemekkel egészítik ki saját működésüket.